Skip to main content
main-content

01.10.2007 | Ausgabe 10/2007

Journal of Gastrointestinal Surgery 10/2007

Pneumatosis Intestinalis in Adults: Management, Surgical Indications, and Risk Factors for Mortality

Zeitschrift:
Journal of Gastrointestinal Surgery > Ausgabe 10/2007
Autoren:
Alexander J. Greenstein, Scott Q. Nguyen, Ana Berlin, Jacqueline Corona, Jonathan Lee, Everlyn Wong, Stephanie H. Factor, Celia M. Divino

Abstract

Background

Pneumatosis intestinalis (PI) is an unusual finding that can exist in a benign setting but can indicate ischemic bowel and the need for surgical intervention. We present a series of cases of PI in adults to illustrate factors associated with death and surgical intervention.

Methods

We reviewed the radiology database of the Mount Sinai Medical Center for cases of PI between 1996–2006 in adult patients. Chi-square and multivariable logistic regression analyses were used to identify factors significant for surgery and death.

Results

Forty patients developed PI over a 10-year span. The overall in-hospital mortality rate was 20%, and the surgical rate was 35%. Factors independently associated with surgical management on multivariable analysis were age ≥ 60 years (p = 0.03), the presence of emesis (p = 0.01), and a WBC > 12 c/mm3 (p = 0.03). Pre-existing sepsis was independently associated with mortality (p = 0.03) while controlling for surgery.

Conclusion

Patients with the concomitant presence of PI, a WBC > 12 c/mm3, and/or emesis in the >60-year-old age group were most likely to have surgical intervention, whereas PI patients with sepsis had the highest risk for death. A management algorithm is proposed, but further research will be needed to determine which patients with PI may benefit most from surgery.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Für Ihren Erfolg in Klinik und Praxis - Die beste Hilfe in Ihrem Arbeitsalltag als Mediziner

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de.

Alle e.Med Abos bis 30. April 2021 zum halben Preis!

Jetzt e.Med zum Sonderpreis bestellen!

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2007

Journal of Gastrointestinal Surgery 10/2007 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Chirurgie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Chirurgie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise