Skip to main content
main-content

10.11.2016 | Original Article | Ausgabe 3/2017

Journal of Gastrointestinal Surgery 3/2017

Post-Nissen Dysphagia and Bloating Syndrome: Outcomes After Conversion to Toupet Fundoplication

Zeitschrift:
Journal of Gastrointestinal Surgery > Ausgabe 3/2017
Autoren:
Katrin Schwameis, Jörg Zehetner, Kais Rona, Peter Crookes, Nikolai Bildzukewicz, Daniel S. Oh, Geoffrey Ro, Katherine Ross, Kulmeet Sandhu, Namir Katkhouda, Jeffrey A. Hagen, John C. Lipham

Abstract

Introduction

Protracted dysphagia and bloating are potential troublesome side effects following Nissen fundoplication. The aim of this study was to evaluate the effects of conversion from Nissen to Toupet on dysphagia and bloating.

Methods

The study used a retrospective chart review of all patients who had undergone conversion from Nissen to Toupet between 2001 and 2014. Endpoints were to determine the effect of conversion on dysphagia, bloating, and reflux control.

Results

Twenty-five patients underwent conversion at a median of 3.7 years (1.4–10.5) after initial fundoplication. Indications were dysphagia in 19 (76%) and bloating syndrome in 6 (24%) patients. The median operative time was 104 min (86–146). There were no serious complications or mortality. Median follow-up was 27 months (0.8–130). Dysphagia was relieved in 16 (84%) and bloating in all 6 patients. Two patients developed reflux requiring a redo-Nissen. Two patients had persistent dysphagia and required endoscopic dilation. The GERD-HRQL post-conversion showed a median score of 5 (3–13).

Conclusions

Conversion relieved dysphagia in 84% and bloating in 100%. Significant recurrence of GERD was rare. Given the absence of serious complications, conversion should be considered in patients with severe bloating or dysphagia.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2017

Journal of Gastrointestinal Surgery 3/2017 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Chirurgie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Chirurgie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise