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Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery 3/2008

01.03.2008 | original article

Postoperative Adjuvant Chemotherapy Improves Survival after Surgical Resection for Pancreatic Carcinoma

verfasst von: Yoshiaki Murakami, Kenichiro Uemura, Takeshi Sudo, Yasuo Hayashidani, Yasushi Hashimoto, Hiroki Ohge, Taijiro Sueda

Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery | Ausgabe 3/2008

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Abstract

Pancreatic carcinoma is one of the most aggressive types of gastrointestinal malignancy, and its prognosis remains extremely dismal. The aim of this study was to identify useful prognostic factors for patients undergoing surgical resection for pancreatic carcinoma. Medical records of 89 patients with pancreatic carcinoma who underwent surgical resection were retrospectively reviewed. Univariate and multivariate models were used to analyze the effect of various clinicopathological factors on long-term survival. There were no operative deaths. Overall 1-, 2-, and 5-year survival rates were 59, 28, and 7%, respectively (median survival time, 12.1 months). Univariate analysis revealed that postoperative adjuvant chemotherapy, portal vein invasion, lymph node metastasis, extrapancreatic nerve plexus invasion, surgical margin status, UICC pT factor, and UICC stage were significantly associated with long-term survival (P < 0.01). Furthermore, use of postoperative adjuvant chemotherapy and absence of extrapancreatic nerve plexus invasion were found to be significant independent predictors of a favorable prognosis using a Cox proportional hazard regression model (P < 0.05). These results suggest that postoperative adjuvant chemotherapy may improve survival after surgical resection for pancreatic carcinoma and that extrapancreatic nerve plexus invasion indicates a poor prognosis for long-term survival.
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Metadaten
Titel
Postoperative Adjuvant Chemotherapy Improves Survival after Surgical Resection for Pancreatic Carcinoma
verfasst von
Yoshiaki Murakami
Kenichiro Uemura
Takeshi Sudo
Yasuo Hayashidani
Yasushi Hashimoto
Hiroki Ohge
Taijiro Sueda
Publikationsdatum
01.03.2008
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Journal of Gastrointestinal Surgery / Ausgabe 3/2008
Print ISSN: 1091-255X
Elektronische ISSN: 1873-4626
DOI
https://doi.org/10.1007/s11605-007-0407-5

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S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.