Skip to main content
main-content

01.03.2012 | Article | Ausgabe 3/2012

Diabetologia 3/2012

Postprandial whole-body glycolysis is similar in insulin-resistant and insulin-sensitive non-diabetic humans

Zeitschrift:
Diabetologia > Ausgabe 3/2012
Autoren:
J. E. Galgani, E. Ravussin

Abstract

Aims/hypothesis

Insulin resistance is characterised by impaired glucose utilisation when measured by a euglycaemic–hyperinsulinaemic clamp. We hypothesised that, in response to postprandial conditions, non-diabetic individuals would have similar intracellular glycolytic and oxidative glucose metabolism independent of the degree of insulin resistance.

Methods

Fourteen (seven male) sedentary, insulin-sensitive participants (mean±SD: BMI 25 ± 4 kg/m2; age 39 ± 10 years; glucose disposal rate 9.4 ± 2.1 mg [kg estimated metabolic body size]−1 min−1) and 14 (six male) sedentary, non-diabetic, insulin-resistant volunteers (29 ± 4 kg/m2; 34 ± 13 years; 5.3 ± 1.2 mg [kg estimated metabolic body size]−1 min−1) received after a 10 h fast 60 g glucose plus 15 g [6,6-2H2]glucose. Serum glucose and insulin concentrations, plasma 2H enrichment and whole-body gas exchange were determined before glucose ingestion and hourly thereafter for 4 h. Plasma 2H2O production is an index of glycolytic disposal. On day 2, participants received a weight-maintenance diet. On day 3, a euglycaemic–hyperinsulinaemic clamp was performed.

Results

Insulin-resistant individuals had about a twofold higher postprandial insulin response than insulin-sensitive individuals (p = 0.003). Resting metabolic rate was similar in the two groups before (p = 0.29) and after (p = 0.33–0.99 over time) glucose ingestion, whereas a trend for blunted glucose-induced thermogenesis was observed in insulin-resistant vs insulin-sensitive individuals (p = 0.06). However, over the 4 h after the 75 g glucose ingestion, glycolytic glucose disposal was the same in insulin-sensitive and insulin-resistant individuals (36.5 ± 3.7 and 36.2 ± 6.4 mmol, respectively; p = 0.99). Similarly, whole-body carbohydrate oxidation did not differ between the groups either before or after glucose ingestion (p = 0.41).

Conclusions/interpretation

Postprandial hyperinsulinaemia and modest hyperglycaemia overcome insulin resistance by enhancing tissue glucose uptake and intracellular glucose utilisation.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2012

Diabetologia 3/2012 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Innere Medizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

  2. Sie können e.Med Allgemeinmedizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Meistgelesene Bücher aus der Inneren Medizin

2017 | Buch

Rheumatologie aus der Praxis

Entzündliche Gelenkerkrankungen – mit Fallbeispielen

Dieses Fachbuch macht mit den wichtigsten chronisch entzündlichen Gelenk- und Wirbelsäulenerkrankungen vertraut. Anhand von über 40 instruktiven Fallbeispielen werden anschaulich diagnostisches Vorgehen, therapeutisches Ansprechen und der Verlauf …

Herausgeber:
Rudolf Puchner

2016 | Buch

Ambulant erworbene Pneumonie

Was, wann, warum – Dieses Buch bietet differenzierte Diagnostik und Therapie der ambulant erworbenen Pneumonie zur sofortigen sicheren Anwendung. Entsprechend der neuesten Studien und Leitlinien aller wichtigen Fachgesellschaften.

Herausgeber:
Santiago Ewig

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

© Springer Medizin 

Bildnachweise