Skip to main content
Erschienen in:

14.08.2023 | Thoracic Oncology

Predicting Quality of Life After Esophagectomy: Managing Expectations

verfasst von: Tyler R. Grenda, MD, MS

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 13/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Auszug

In the current era of neoadjuvant therapy followed by esophagectomy for locally advanced esophageal cancer, perioperative morbidity is well established.1 The risk of potential morbidity informs the discussion with patients about expectations related to esophagectomy. Similarly, a body of literature related to patient-reported outcomes (PROs) providing quality of life (QOL) metrics following esophagectomy has continued to evolve to better inform patients and providers of expectations after surgery.2,3 Overall, as outcomes for this population have improved over time, this growing body of literature has highlighted that measuring “success” in esophagectomy may include much more than oncologic metrics or perioperative morbidity. As a result, redefining successful outcomes after this operation will need to include patient QOL across several domains. Moreover, setting expectations around QOL will be essential in framing the discussion surrounding patient choice to pursue esophagectomy. …
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Low DE, Kuppusamy MK, Alderson D, et al. Benchmarking complications associated with esophagectomy. Ann Surg. 2019;269(2):291–8.CrossRefPubMed Low DE, Kuppusamy MK, Alderson D, et al. Benchmarking complications associated with esophagectomy. Ann Surg. 2019;269(2):291–8.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Bonanno A, Dixon M, Binongo J, et al. Recovery of patient-reported quality of life after esophagectomy. Ann Thorac Surg. 2023;115(4):854–61.CrossRefPubMed Bonanno A, Dixon M, Binongo J, et al. Recovery of patient-reported quality of life after esophagectomy. Ann Thorac Surg. 2023;115(4):854–61.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Katz A, Nevo Y, Ramírez García Luna JL, et al. Long-term quality of life after esophagectomy for esophageal cancer. Ann Thorac Surg. 2023;115(1):200–8.CrossRefPubMed Katz A, Nevo Y, Ramírez García Luna JL, et al. Long-term quality of life after esophagectomy for esophageal cancer. Ann Thorac Surg. 2023;115(1):200–8.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat van Hagen P, Hulshof MC, van Lanschot JJ, et al. Preoperative chemoradiotherapy for esophageal or junctional cancer. N Engl J Med. 2012;366(22):2074–84.CrossRefPubMed van Hagen P, Hulshof MC, van Lanschot JJ, et al. Preoperative chemoradiotherapy for esophageal or junctional cancer. N Engl J Med. 2012;366(22):2074–84.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat van der Wilk BME BJ, Noordman BJ, Kranenburg LW, Oppe M, Lagarde SM, Wijnhoven BPL, Busschbach JJ, van Lanschot JJB. Characteristics predicting short-term and long-term health-related quality of life in patients with esophageal cancer after neoadjuvant chemoradiotherapy and esophagectomy. Ann Surg Oncol. 2023. https://doi.org/10.1245/s10434-023-14028-8. van der Wilk BME BJ, Noordman BJ, Kranenburg LW, Oppe M, Lagarde SM, Wijnhoven BPL, Busschbach JJ, van Lanschot JJB. Characteristics predicting short-term and long-term health-related quality of life in patients with esophageal cancer after neoadjuvant chemoradiotherapy and esophagectomy. Ann Surg Oncol. 2023. https://​doi.​org/​10.​1245/​s10434-023-14028-8.
6.
Zurück zum Zitat Khaitan PG, Vekstein AM, Thibault D, et al. Robotic esophagectomy trends and early surgical outcomes: the US experience. Ann Thorac Surg. 2023;115(3):710–7.CrossRefPubMed Khaitan PG, Vekstein AM, Thibault D, et al. Robotic esophagectomy trends and early surgical outcomes: the US experience. Ann Thorac Surg. 2023;115(3):710–7.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Predicting Quality of Life After Esophagectomy: Managing Expectations
verfasst von
Tyler R. Grenda, MD, MS
Publikationsdatum
14.08.2023
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 13/2023
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-023-14117-8

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Hochrisiko-Spinaliom am besten mit der Mohs-Chirurgie entfernen

Die Mohs-Chirurgie ist zwar mit mehr Aufwand verbunden als die herkömmliche Exzision; für die Versorgung kutaner Hochrisiko-Plattenepithelkarzinome lohnt sich die zeitintensive Technik aber in jedem Fall. Laut einer aktuellen Studie sinkt im Vergleich das Sterberisiko.

Darmpolyp weg – Peptid-Gel gegen Nachblutungen drauf?

Das Nachblutungsrisiko nach einer endoskopischen Mukosaresektion von flachen kolorektalen und duodenalen Adenomen war in der deutschen PURPLE-Studie mit einem hämostatischen Gel nicht kleiner als ohne Prophylaxe.

Krebs-Op. besser erst nach mehrwöchigem Rauchverzicht?

Aktive Raucher haben nach onkologischen Operationen ein höheres Komplikationsrisiko als Nieraucher, aber auch als Exraucher. Damit der Rauchstopp einen Nutzen hat, darf er aber nicht zu kurz vor der Op. erfolgen, wie eine Metaanalyse nahelegt.

Periprozeduraler Myokardschaden nach NSTEMI prognostisch bedeutsam

Erleiden NSTEMI-Patienten und -Patientinnen infolge einer PCI Myokardschädigungen mit oder ohne Infarkt, erhöht das die Gesamtmortalität und das Risiko für weitere schwere Herzereignisse. Dafür sprechen zumindest Daten aus zwei italienischen Zentren.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.