Skip to main content
Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease 5/2022

14.04.2022 | Original Article

Preoperative combination score of neutrophils, monocytes, and lymphocytes as a predictor for locally advanced rectal cancer

verfasst von: Da-Zhang Wu, Jing-Ming Zhong, Wei-Ping Jiang, Ze-Song Liao, Sheng-Hui Huang, Yan-Wu Sun, Yu Lin, Dao-Xiong Ye, Chi Pan, Wei-Zhong Jiang

Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease | Ausgabe 5/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objective

The aim of this study was to investigate the prognostic value of baseline peripheral blood neutrophils, monocytes, and lymphocytes on locally advanced rectal cancer (LARC) patients.

Methods

Clinicopathologic data of 317 LARC patients during July 2010 and October 2016 were retrospectively gathered. X-tile software was used to acquire the optimal cutoff values of neutrophils, monocytes, and lymphocytes. Peripheral blood immune score (PBIS) system was proposed and built based on neutrophils, monocytes, and lymphocytes. The Cox model was used to analyze the associations between clinicopathological characteristics and potential outcomes. C-index was used to assess model performance. A nomogram was constructed to predict prognosis, and a calibration plot was used to verify the accuracy of the nomogram prediction model.

Results

Cutoff values of neutrophils, lymphocytes, and monocytes were 4.46 (× 109/L), 1.66 (× 109/L), and 0.39 (× 109/L), respectively. PBIS was related to sex (P < 0.001), tumor length (P = 0.003), and tumor thickness (P = 0.014). Multivariate Cox regression analysis revealed that PBIS (HR = 0.707, 95% CI: 0.549–0.912, P = 0.008) was an independent predictor of DFS. High PBIS (HR = 0.697, 95% CI: 0.492–0.988, P = 0.043) and high lymphocyte count (HR = 0.511, 95%CI: 0.273–0.958, P = 0.036) were favorable factors of OS. Both C-index (0.74, 95% CI: 0.549–0.912) and the calibration plot showed good prediction ability of the nomogram for DFS.

Conclusion

PBIS, composed of baseline peripheral blood neutrophils, monocytes, and lymphocytes, is an independent predictor of the prognosis of LARC. Combination of PBIS and ypTNM stage may be a promising marker to guide adjuvant therapy after the operation.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Glynne-Jones R, Wyrwicz L, Tiret E et al (2017) Rectal cancer: ESMO Clinical Practice Guidelines for Diagnosis, Treatment and Follow-Up. Ann Oncol 28 Suppl 4: iv22-iv40 Glynne-Jones R, Wyrwicz L, Tiret E et al (2017) Rectal cancer: ESMO Clinical Practice Guidelines for Diagnosis, Treatment and Follow-Up. Ann Oncol 28 Suppl 4: iv22-iv40
2.
Zurück zum Zitat Benson AB, Venook AP, Al-Hawary MM et al (2018) Rectal Cancer, Version 2.2018, NCCN Clinical Practice Guidelines in Oncology. J Natl Compr Canc Netw 16(7):874–901 Benson AB, Venook AP, Al-Hawary MM et al (2018) Rectal Cancer, Version 2.2018, NCCN Clinical Practice Guidelines in Oncology. J Natl Compr Canc Netw 16(7):874–901
3.
Zurück zum Zitat Smith FM, Cresswell K, Myint AS, Renehan AG (2018) Is “watch-and-wait” after chemoradiotherapy safe in patients with rectal cancer. BMJ 363:k4472 Smith FM, Cresswell K, Myint AS, Renehan AG (2018) Is “watch-and-wait” after chemoradiotherapy safe in patients with rectal cancer. BMJ 363:k4472
4.
Zurück zum Zitat Fokas E, Ströbel P, Fietkau R et al (2017) Tumor regression grading after preoperative chemoradiotherapy as a prognostic factor and individual-level surrogate for disease-free survival in rectal cancer. J Natl Cancer Inst 109(12) Fokas E, Ströbel P, Fietkau R et al (2017) Tumor regression grading after preoperative chemoradiotherapy as a prognostic factor and individual-level surrogate for disease-free survival in rectal cancer. J Natl Cancer Inst 109(12)
5.
Zurück zum Zitat Grivennikov SI, Greten FR, Karin M (2010) Immunity, inflammation, and cancer. Cell 140(6):883–899CrossRef Grivennikov SI, Greten FR, Karin M (2010) Immunity, inflammation, and cancer. Cell 140(6):883–899CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Vakkila J, Lotze MT (2004) Inflammation and necrosis promote tumour growth. Nat Rev Immunol 4(8):641–648CrossRef Vakkila J, Lotze MT (2004) Inflammation and necrosis promote tumour growth. Nat Rev Immunol 4(8):641–648CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Burn J, Gerdes AM, Macrae F et al (2011) Long-term effect of aspirin on cancer risk in carriers of hereditary colorectal cancer: an analysis from the CAPP2 randomised controlled trial. Lancet 378(9809):2081–2087CrossRef Burn J, Gerdes AM, Macrae F et al (2011) Long-term effect of aspirin on cancer risk in carriers of hereditary colorectal cancer: an analysis from the CAPP2 randomised controlled trial. Lancet 378(9809):2081–2087CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Virdee PS, Marian IR, Mansouri A et al (2020) The full blood count blood test for colorectal cancer detection: a systematic review, meta-analysis, and critical appraisal. Cancers (Basel) 12(9) Virdee PS, Marian IR, Mansouri A et al (2020) The full blood count blood test for colorectal cancer detection: a systematic review, meta-analysis, and critical appraisal. Cancers (Basel) 12(9)
9.
Zurück zum Zitat Pagès F, Mlecnik B, Marliot F et al (2018) International validation of the consensus Immunoscore for the classification of colon cancer: a prognostic and accuracy study. Lancet 391(10135):2128–2139CrossRef Pagès F, Mlecnik B, Marliot F et al (2018) International validation of the consensus Immunoscore for the classification of colon cancer: a prognostic and accuracy study. Lancet 391(10135):2128–2139CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Ocana A, Nieto-Jiménez C, Pandiella A, Templeton AJ (2017) Neutrophils in cancer: prognostic role and therapeutic strategies. Mol Cancer 16(1):137CrossRef Ocana A, Nieto-Jiménez C, Pandiella A, Templeton AJ (2017) Neutrophils in cancer: prognostic role and therapeutic strategies. Mol Cancer 16(1):137CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Hu S, Zou Z, Li H et al (2016) The preoperative peripheral blood monocyte count is associated with liver metastasis and overall survival in colorectal cancer patients. PLoS One 11(6):e0157486 Hu S, Zou Z, Li H et al (2016) The preoperative peripheral blood monocyte count is associated with liver metastasis and overall survival in colorectal cancer patients. PLoS One 11(6):e0157486
12.
Zurück zum Zitat Zhang YY, Li WQ, Li ZF et al (2019) Higher levels of preoperative peripheral lymphocyte count is a favorable prognostic factor for patients with stage I and II rectal cancer. Front Oncol 9:960CrossRef Zhang YY, Li WQ, Li ZF et al (2019) Higher levels of preoperative peripheral lymphocyte count is a favorable prognostic factor for patients with stage I and II rectal cancer. Front Oncol 9:960CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Zhou J, Wang G, Chen Y, Wang H, Hua Y, Cai Z (2019) Immunogenic cell death in cancer therapy: present and emerging inducers. J Cell Mol Med 23(8):4854–4865CrossRef Zhou J, Wang G, Chen Y, Wang H, Hua Y, Cai Z (2019) Immunogenic cell death in cancer therapy: present and emerging inducers. J Cell Mol Med 23(8):4854–4865CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Rodríguez-Ruiz ME, Vanpouille-Box C, Melero I, Formenti SC, Demaria S (2018) Immunological mechanisms responsible for radiation-induced abscopal effect. Trends Immunol 39(8):644–655CrossRef Rodríguez-Ruiz ME, Vanpouille-Box C, Melero I, Formenti SC, Demaria S (2018) Immunological mechanisms responsible for radiation-induced abscopal effect. Trends Immunol 39(8):644–655CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Diefenhardt M, Hofheinz RD, Martin D et al (2019) Leukocytosis and neutrophilia as independent prognostic immunological biomarkers for clinical outcome in the CAO/ARO/AIO-04 randomized phase 3 rectal cancer trial. Int J Cancer 145(8):2282–2291CrossRef Diefenhardt M, Hofheinz RD, Martin D et al (2019) Leukocytosis and neutrophilia as independent prognostic immunological biomarkers for clinical outcome in the CAO/ARO/AIO-04 randomized phase 3 rectal cancer trial. Int J Cancer 145(8):2282–2291CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Braun LH, Baumann D, Zwirner K et al (2019) Neutrophil-to-lymphocyte ratio in rectal cancer-novel biomarker of tumor immunogenicity during radiotherapy or confounding variable. Int J Mol Sci 20(10) Braun LH, Baumann D, Zwirner K et al (2019) Neutrophil-to-lymphocyte ratio in rectal cancer-novel biomarker of tumor immunogenicity during radiotherapy or confounding variable. Int J Mol Sci 20(10)
17.
Zurück zum Zitat Li A, He K, Guo D et al (2019) Pretreatment blood biomarkers predict pathologic responses to neo-CRT in patients with locally advanced rectal cancer. Future Oncol 15(28):3233–3242CrossRef Li A, He K, Guo D et al (2019) Pretreatment blood biomarkers predict pathologic responses to neo-CRT in patients with locally advanced rectal cancer. Future Oncol 15(28):3233–3242CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Edge SB, Compton CC (2010) The American Joint Committee on Cancer: the 7th edition of the AJCC cancer staging manual and the future of TNM. Ann Surg Oncol 17(6):1471–4 Edge SB, Compton CC (2010) The American Joint Committee on Cancer: the 7th edition of the AJCC cancer staging manual and the future of TNM. Ann Surg Oncol 17(6):1471–4
19.
Zurück zum Zitat Camp RL, Dolled-Filhart M, Rimm DL (2004) X-tile: a new bio-informatics tool for biomarker assessment and outcome-based cut-point optimization. Clin Cancer Res 10(21):7252–7259CrossRef Camp RL, Dolled-Filhart M, Rimm DL (2004) X-tile: a new bio-informatics tool for biomarker assessment and outcome-based cut-point optimization. Clin Cancer Res 10(21):7252–7259CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Galon J, Costes A, Sanchez-Cabo F et al (2006) Type, density, and location of immune cells within human colorectal tumors predict clinical outcome. Science 313(5795):1960–1964CrossRef Galon J, Costes A, Sanchez-Cabo F et al (2006) Type, density, and location of immune cells within human colorectal tumors predict clinical outcome. Science 313(5795):1960–1964CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Mantovani A, Marchesi F, Malesci A, Laghi L, Allavena P (2017) Tumour-associated macrophages as treatment targets in oncology. Nat Rev Clin Oncol 14(7):399–416CrossRef Mantovani A, Marchesi F, Malesci A, Laghi L, Allavena P (2017) Tumour-associated macrophages as treatment targets in oncology. Nat Rev Clin Oncol 14(7):399–416CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Shaul ME, Fridlender ZG (2019) Tumour-associated neutrophils in patients with cancer. Nat Rev Clin Oncol 16(10):601–620CrossRef Shaul ME, Fridlender ZG (2019) Tumour-associated neutrophils in patients with cancer. Nat Rev Clin Oncol 16(10):601–620CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Munder M, Schneider H, Luckner C et al (2006) Suppression of T-cell functions by human granulocyte arginase. Blood 108(5):1627–1634CrossRef Munder M, Schneider H, Luckner C et al (2006) Suppression of T-cell functions by human granulocyte arginase. Blood 108(5):1627–1634CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Szczerba BM, Castro-Giner F, Vetter M et al (2019) Neutrophils escort circulating tumour cells to enable cell cycle progression. Nature 566(7745):553–557CrossRef Szczerba BM, Castro-Giner F, Vetter M et al (2019) Neutrophils escort circulating tumour cells to enable cell cycle progression. Nature 566(7745):553–557CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Guilliams M, Mildner A, Yona S (2018) Developmental and functional heterogeneity of monocytes. Immunity 49(4):595–613CrossRef Guilliams M, Mildner A, Yona S (2018) Developmental and functional heterogeneity of monocytes. Immunity 49(4):595–613CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Qian BZ, Li J, Zhang H et al (2011) CCL2 recruits inflammatory monocytes to facilitate breast-tumour metastasis. Nature 475(7355):222–225CrossRef Qian BZ, Li J, Zhang H et al (2011) CCL2 recruits inflammatory monocytes to facilitate breast-tumour metastasis. Nature 475(7355):222–225CrossRef
27.
Zurück zum Zitat van der Leun AM, Thommen DS, Schumacher TN (2020) CD8+ T cell states in human cancer: insights from single-cell analysis. Nat Rev Cancer 20(4):218–232CrossRef van der Leun AM, Thommen DS, Schumacher TN (2020) CD8+ T cell states in human cancer: insights from single-cell analysis. Nat Rev Cancer 20(4):218–232CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Liang H, Deng L, Hou Y et al (2017) Host STING-dependent MDSC mobilization drives extrinsic radiation resistance. Nat Commun 8(1):1736CrossRef Liang H, Deng L, Hou Y et al (2017) Host STING-dependent MDSC mobilization drives extrinsic radiation resistance. Nat Commun 8(1):1736CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Tesi RJ (2019) MDSC; the most important cell you have never heard of. Trends Pharmacol Sci 40(1):4–7CrossRef Tesi RJ (2019) MDSC; the most important cell you have never heard of. Trends Pharmacol Sci 40(1):4–7CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Tanio A, Saito H, Uejima C et al (2019) A prognostic index for colorectal cancer based on preoperative absolute lymphocyte, monocyte, and neutrophil counts. Surg Today 49(3):245–253CrossRef Tanio A, Saito H, Uejima C et al (2019) A prognostic index for colorectal cancer based on preoperative absolute lymphocyte, monocyte, and neutrophil counts. Surg Today 49(3):245–253CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Lin Z, Cai M, Zhang P et al (2021) Phase II, single-arm trial of preoperative short-course radiotherapy followed by chemotherapy and camrelizumab in locally advanced rectal cancer. J Immunother Cancer 9(11) Lin Z, Cai M, Zhang P et al (2021) Phase II, single-arm trial of preoperative short-course radiotherapy followed by chemotherapy and camrelizumab in locally advanced rectal cancer. J Immunother Cancer 9(11)
Metadaten
Titel
Preoperative combination score of neutrophils, monocytes, and lymphocytes as a predictor for locally advanced rectal cancer
verfasst von
Da-Zhang Wu
Jing-Ming Zhong
Wei-Ping Jiang
Ze-Song Liao
Sheng-Hui Huang
Yan-Wu Sun
Yu Lin
Dao-Xiong Ye
Chi Pan
Wei-Zhong Jiang
Publikationsdatum
14.04.2022
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
International Journal of Colorectal Disease / Ausgabe 5/2022
Print ISSN: 0179-1958
Elektronische ISSN: 1432-1262
DOI
https://doi.org/10.1007/s00384-022-04143-5

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2022

International Journal of Colorectal Disease 5/2022 Zur Ausgabe

Ist die Spülung bei Bohrlochtrepanation verzichtbar?

19.06.2024 Subduralhämatom Nachrichten

Wird ein chronisches Subduralhämatom per Bohrlochtrepanation entfernt, scheint eine subdurale Ausspülung mehr Vor- als Nachteile zu haben. Das legen Ergebnisse einer finnischen Studie nahe.

Was eine zu kleine Klappe für die Langzeitprognose bedeutet

18.06.2024 Aortenklappenersatz Nachrichten

Stellt sich nach der Implantation eines biologischen Aortenklappenersatzes die Prothese als zu klein für den Patienten heraus, hat das offenbar nur geringe Auswirkungen auf Langzeitüberleben und Reoperationsrisiko; zumindest solange die effektive Öffnungsfläche über 0,65 cm2/m2 liegt.

Antibiotika nach Appendektomie: Ist kürzer besser?

18.06.2024 Appendizitis Nachrichten

Nach einer Appendektomie wegen komplizierter Appendizitis scheint eine maximal dreitägige Antibiotikabehandlung hinreichend vor Komplikationen wie intraabdominellen Abszessen und Wundinfektionen zu schützen.

TAVI bei kleinem Aortenklappenanulus: Es gibt noch ungeklärte Fragen

13.06.2024 TAVI Nachrichten

Zwischen selbstexpandierenden und ballonexpandierbaren TAVI-Klappen scheinen bezüglich der Klappenfunktion bei Aortenstenose und kleinem Aortenklappenanulus Unterschiede zu bestehen. Aber sind die überhaupt von klinischer Relevanz? Eine neue Studie liefert dazu Informationen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.