Skip to main content
Erschienen in:

03.08.2020 | Brief Communication

Pressure-Sensing Gastric Calibration Tube for Minimizing Sleeve Volume Variation in Sleeve Gastrectomy Compared with Current Standard Technique

verfasst von: Parker E. Ludwig, Trevor J. Huff, Kristin Bremer, Kalyana C. Nandipati

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 12/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The sleeve gastrectomy technique is dependent on the size of the bougie and the surgeon’s technical skills. Standardization of the sleeve gastrectomy technique may potentially minimize the volume inconsistency and improve outcomes. A volume and pressure-sensitive gastric calibration tube may create a standard sleeve size and minimize interoperator variation. The objective of preliminary testing was to establish the variability of sleeve gastrectomy size in gastric explants, and to compare that with the variability of sleeve gastrectomy size when performed with a volume and pressure-sensitive gastric calibration tube. Three operators performed six sleeve gastrectomies each on commercially processed porcine gastric explants, half with a 40 Fr bougie, and a half with a pressure-sensing and volume-controllable gastric calibration tube prototype. The resulting sleeves were evaluated using standard statistical methods. The pressure-sensitive gastric calibration tube demonstrated superior consistency to a standard 40 Fr bougie by common measures of variation. However, further investigation is warranted to characterize the significance of this difference.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Andersen T, Pedersen BH. Pouch volume, stoma diameter, and clinical outcome after gastroplasty for morbid obesity. A prospective study. Scand J Gastroenterol. 1984;19:643–9.CrossRef Andersen T, Pedersen BH. Pouch volume, stoma diameter, and clinical outcome after gastroplasty for morbid obesity. A prospective study. Scand J Gastroenterol. 1984;19:643–9.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Flanagan null. Measurement of functional pouch volume following the gastric bypass procedure. Obes Surg. 1996;6:38–43.CrossRef Flanagan null. Measurement of functional pouch volume following the gastric bypass procedure. Obes Surg. 1996;6:38–43.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Halverson JD, Koehler RE. Gastric bypass: analysis of weight loss and factors determining success. Surgery. 1981;90:446–55.PubMed Halverson JD, Koehler RE. Gastric bypass: analysis of weight loss and factors determining success. Surgery. 1981;90:446–55.PubMed
4.
Zurück zum Zitat Roberts K, Duffy A, Kaufman J, et al. Size matters: gastric pouch size correlates with weight loss after laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass. Surg Endosc. 2007;21:1397–402.CrossRef Roberts K, Duffy A, Kaufman J, et al. Size matters: gastric pouch size correlates with weight loss after laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass. Surg Endosc. 2007;21:1397–402.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Weiner RA, Weiner S, Pomhoff I, et al. Laparoscopic sleeve gastrectomy — influence of sleeve size and resected gastric volume. Obes Surg. 2007;17:1297–305.CrossRef Weiner RA, Weiner S, Pomhoff I, et al. Laparoscopic sleeve gastrectomy — influence of sleeve size and resected gastric volume. Obes Surg. 2007;17:1297–305.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Rosenthal RJ. International sleeve gastrectomy expert panel consensus statement: best practice guidelines based on experience of >12,000 cases. Surg Obes Relat Dis. 2012;8:8–19.CrossRef Rosenthal RJ. International sleeve gastrectomy expert panel consensus statement: best practice guidelines based on experience of >12,000 cases. Surg Obes Relat Dis. 2012;8:8–19.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Deguines J-B, Verhaeghe P, Yzet T, et al. Is the residual gastric volume after laparoscopic sleeve gastrectomy an objective criterion for adapting the treatment strategy after failure? Surg Obes Relat Dis. 2013;9:660–6.CrossRef Deguines J-B, Verhaeghe P, Yzet T, et al. Is the residual gastric volume after laparoscopic sleeve gastrectomy an objective criterion for adapting the treatment strategy after failure? Surg Obes Relat Dis. 2013;9:660–6.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Deitel M, Gagner M, Erickson AL, et al. Third international summit: current status of sleeve gastrectomy. Surg Obes Relat Dis. 2011;7:749–59.CrossRef Deitel M, Gagner M, Erickson AL, et al. Third international summit: current status of sleeve gastrectomy. Surg Obes Relat Dis. 2011;7:749–59.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Celio AC, Kasten KR, Brinkley J, et al. Effect of surgeon volume on sleeve gastrectomy outcomes. Obes Surg. 2016;26:2700–4.CrossRef Celio AC, Kasten KR, Brinkley J, et al. Effect of surgeon volume on sleeve gastrectomy outcomes. Obes Surg. 2016;26:2700–4.CrossRef
10.
Zurück zum Zitat ElGeidie A, ElHemaly M, Hamdy E, et al. The effect of residual gastric antrum size on the outcome of laparoscopic sleeve gastrectomy: a prospective randomized trial. Surg Obes Relat Dis. 2015;11:997–1003.CrossRef ElGeidie A, ElHemaly M, Hamdy E, et al. The effect of residual gastric antrum size on the outcome of laparoscopic sleeve gastrectomy: a prospective randomized trial. Surg Obes Relat Dis. 2015;11:997–1003.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Ferrua MJ, Singh RP. Modeling the fluid dynamics in a human stomach to gain insight of food digestion. J Food Sci. 2010;75:R151–62.CrossRef Ferrua MJ, Singh RP. Modeling the fluid dynamics in a human stomach to gain insight of food digestion. J Food Sci. 2010;75:R151–62.CrossRef
Metadaten
Titel
Pressure-Sensing Gastric Calibration Tube for Minimizing Sleeve Volume Variation in Sleeve Gastrectomy Compared with Current Standard Technique
verfasst von
Parker E. Ludwig
Trevor J. Huff
Kristin Bremer
Kalyana C. Nandipati
Publikationsdatum
03.08.2020
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 12/2020
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-020-04885-7

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Leitlinienkonformes Management thermischer Verletzungen

Thermische Verletzungen gehören zu den schwerwiegendsten Traumen und hinterlassen oft langfristige körperliche und psychische Spuren. Die aktuelle S2k-Leitlinie „Behandlung thermischer Verletzungen im Kindesalter (Verbrennung, Verbrühung)“ bietet eine strukturierte Übersicht über das empfohlene Vorgehen.

Verbände und Cremes gegen Dekubitus: „Wir wissen nicht, was sie bringen!“

Die Datenlage zur Wirksamkeit von Verbänden oder topischen Mitteln zur Prävention von Druckgeschwüren sei schlecht, so die Verfasser einer aktuellen Cochrane-Studie. Letztlich bleibe es unsicher, ob solche Maßnahmen den Betroffenen nutzen oder schaden.

Nackenschmerzen nach Bandscheibenvorfall: Muskeltraining hilft!

Bei hartnäckigen Schmerzen aufgrund einer zervikalen Radikulopathie schlägt ein Team der Universität Istanbul vor, lokale Steroidinjektionen mit einem speziellen Trainingsprogramm zur Stabilisierung der Nackenmuskulatur zu kombinieren.

US-Team empfiehlt Gastropexie nach Hiatushernien-Op.

Zur Vermeidung von Rezidiven nach Reparatur einer paraösophagealen Hiatushernie sollte einem US-Team zufolge der Magen bei der Op. routinemäßig an der Bauchwand fixiert werden. Das Ergebnis einer randomisierten Studie scheint dafür zu sprechen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.