Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 9/2018

04.04.2018 | Original Contributions

Prevalence and Prediction of Obstructive Sleep Apnea Prior to Bariatric Surgery—Gender-Specific Performance of Four Sleep Questionnaires

verfasst von: Christian M. Horvath, Juri Jossen, Dino Kröll, Philipp C. Nett, Florent Baty, Anne-Kathrin Brill, Sebastian R. Ott

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 9/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Bariatric surgery (BS) is a treatment option for morbid obesity leading to substantial and sustained weight loss in adults. As obstructive sleep apnea (OSA) is highly prevalent in obese subjects and may increase the perioperative risk, screening for OSA is recommended prior to BS. In clinical routine, BS is performed more frequently in women. Therefore, we sought to assess the gender-specific performance of four sleep questionnaires (Epworth Sleepiness Scale (ESS), Fatigue Severity Scale (FSS), STOPBang, and NoSAS) to predict moderate to severe OSA in the morbidly obese population.

Material and Methods

We applied all four questionnaires to patients scheduled for BS with polygraphic OSA screening at our institution between 2012 and 2015 and performed gender-specific sensitivity analyses.

Results

We included 251 bariatric patients (76% female, median age 39 years, median BMI 42.0 kg/m2). OSA (AHI > 5/h; AHI > 15/h) was present in 43% (females 35%, males 68%; p < 0.001) and 21% (females 13%, males 45%; p < 0.001). STOPBang and NoSAS performed markedly better than ESS and FSS. With the exception of the ESS, all sleep questionnaires allowed better OSA prediction in women than in men.

Conclusion

In obese patients scheduled for BS, a gender-specific difference was observed in the performance of the evaluated OSA screening questionnaires. This needs to be considered when these questionnaires are used. Our results underline the need for better gender-specific OSA screening algorithms in morbidly obese patients.
Literatur
4.
Zurück zum Zitat Duarte RL de M, Magalhães-da-Silveira FJ. Factors predictive of obstructive sleep apnea in patients undergoing pre-operative evaluation for bariatric surgery and referred to a sleep laboratory for polysomnography. J Bras Pneumol publicaçao Of da Soc Bras Pneumol e Tisilogia. 2015;41:440–8. https://doi.org/10.1590/S1806-37132015000000027.CrossRef Duarte RL de M, Magalhães-da-Silveira FJ. Factors predictive of obstructive sleep apnea in patients undergoing pre-operative evaluation for bariatric surgery and referred to a sleep laboratory for polysomnography. J Bras Pneumol publicaçao Of da Soc Bras Pneumol e Tisilogia. 2015;41:440–8. https://​doi.​org/​10.​1590/​S1806-3713201500000002​7.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Gross JB, Bachenberg KL, Benumof JL, et al. Practice guidelines for the perioperative management of patients with obstructive sleep apnea: a report by the American Society of Anesthesiologists Task Force on Perioperative Management of patients with obstructive sleep apnea. Anesthesiology. 2006;104:1081–93–8.CrossRef Gross JB, Bachenberg KL, Benumof JL, et al. Practice guidelines for the perioperative management of patients with obstructive sleep apnea: a report by the American Society of Anesthesiologists Task Force on Perioperative Management of patients with obstructive sleep apnea. Anesthesiology. 2006;104:1081–93–8.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Johns MW. Reliability and factor analysis of the Epworth Sleepiness Scale. Sleep. 1992;15:376–81.CrossRef Johns MW. Reliability and factor analysis of the Epworth Sleepiness Scale. Sleep. 1992;15:376–81.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Valko PO, Bassetti CL, Bloch KE, et al. Validation of the fatigue severity scale in a Swiss cohort. Sleep. 2008;31:1601–7.CrossRef Valko PO, Bassetti CL, Bloch KE, et al. Validation of the fatigue severity scale in a Swiss cohort. Sleep. 2008;31:1601–7.CrossRef
17.
Zurück zum Zitat DeLong ER, DeLong DM, Clarke-Pearson DL. Comparing the areas under two or more correlated receiver operating characteristic curves: a nonparametric approach. Biometrics. 1988;44:837–45.CrossRef DeLong ER, DeLong DM, Clarke-Pearson DL. Comparing the areas under two or more correlated receiver operating characteristic curves: a nonparametric approach. Biometrics. 1988;44:837–45.CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Dixon JB, Schachter LM, O’Brien PE. Predicting sleep apnea and excessive day sleepiness in the severely obese: indicators for polysomnography. Chest. 2003;123:1134–41.CrossRef Dixon JB, Schachter LM, O’Brien PE. Predicting sleep apnea and excessive day sleepiness in the severely obese: indicators for polysomnography. Chest. 2003;123:1134–41.CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Peppard PE, Young T, Palta M, et al. Longitudinal study of moderate weight change and sleep-disordered breathing. JAMA. 2000;284:3015–21.CrossRef Peppard PE, Young T, Palta M, et al. Longitudinal study of moderate weight change and sleep-disordered breathing. JAMA. 2000;284:3015–21.CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Quintana-Gallego E, Carmona-Bernal C, Capote F, et al. Gender differences in obstructive sleep apnea syndrome: a clinical study of 1166 patients. Respir Med. 2004;98:984–9.CrossRef Quintana-Gallego E, Carmona-Bernal C, Capote F, et al. Gender differences in obstructive sleep apnea syndrome: a clinical study of 1166 patients. Respir Med. 2004;98:984–9.CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Mohsenin V. Effects of gender on upper airway collapsibility and severity of obstructive sleep apnea. Sleep Med. 2003;4:523–9.CrossRef Mohsenin V. Effects of gender on upper airway collapsibility and severity of obstructive sleep apnea. Sleep Med. 2003;4:523–9.CrossRef
Metadaten
Titel
Prevalence and Prediction of Obstructive Sleep Apnea Prior to Bariatric Surgery—Gender-Specific Performance of Four Sleep Questionnaires
verfasst von
Christian M. Horvath
Juri Jossen
Dino Kröll
Philipp C. Nett
Florent Baty
Anne-Kathrin Brill
Sebastian R. Ott
Publikationsdatum
04.04.2018
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 9/2018
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-018-3222-z

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2018

Obesity Surgery 9/2018 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.