Zum Inhalt

Prevalence of ECG testing and characteristics among new hydroxychloroquine and chloroquine users within a multi-center tertiary care center

  • 16.04.2022
  • Observational Research
Erschienen in:

Abstract

COVID-19 raised concern regarding cardiotoxicity and QTc prolongation of hydroxychloroquine (HCQ) and chloroquine (CQ). We examined the frequency and patient factors associated with ECG testing and the detection of prolonged QTc among new HCQ/CQ users in a large academic medical system. 10,248 subjects with a first HCQ/CQ prescription (1/2015–3/2020) were included. We assessed baseline (1 year prior to and including day of initiation of HCQ/CQ through 2 months after initial HCQ/CQ prescription) and follow-up (10 months after the baseline period) patient characteristics and ECGs obtained from electronic health records. Among 8384 female HCQ/CQ new users, ECGs were obtained for 22.3%, 14.3%, and 7.6%, at baseline, follow, and both periods, respectively. Among 1864 male HCQ/CQ new users, ECGs were obtained more frequently at baseline (29.7%), follow-up (18.0%), and both periods (11.3%). Female HCQ/CQ users with a normal QTc at baseline but prolonged QTc (> 470 ms) at follow-up (13.1%) were older at HCQ/CQ initiation [mean 64.7 (SD 16.5) vs. 58.7 (SD 16.9) years, p = 0.004] and more likely to have history of myocardial infarction (41.0% vs. 21.6%, p = 0.0003) compared to those who had normal baseline and follow-up QTc. The frequency of prolonged QTc development was similar (12.4%) among male HCQ/CQ new users (> 450 ms). Prior to COVID-19, ECG testing before and after HCQ/CQ prescription was infrequent, particularly for females who are disproportionately affected by rheumatic diseases and were just as likely to develop prolonged QTc (> 1/10 new users). Prospective studies are needed to guide future management of HCQ/CQ therapy in rheumatic populations.
Titel
Prevalence of ECG testing and characteristics among new hydroxychloroquine and chloroquine users within a multi-center tertiary care center
Verfasst von
May Y. Choi
Brittany Weber
Emma Stevens
Hongshu Guan
Jack Ellrodt
Emily Oakes
Marcelo Di Carli
Usha Tedrow
William Sauer
Karen H. Costenbader
Publikationsdatum
16.04.2022
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Rheumatology International / Ausgabe 10/2022
Print ISSN: 0172-8172
Elektronische ISSN: 1437-160X
DOI
https://doi.org/10.1007/s00296-022-05125-0
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Kompaktes Leitlinien-Wissen Innere Medizin (Link öffnet in neuem Fenster)

Mit medbee Pocketcards schnell und sicher entscheiden.
Leitlinien-Wissen kostenlos und immer griffbereit auf ihrem Desktop, Handy oder Tablet.

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Beeinflusst Farbenblindheit die Blasenkrebsprognose?

Forschende aus den USA sind in elektronischen Gesundheitsakten auf einen Zusammenhang von Farbenblindheit und Blasenkarzinomen gestoßen. Was zunächst merkwürdig klingt, lässt sich prinzipiell recht schlüssig erklären …

Schwere Koronarstenose, wenig Herzbeschwerden: Wie kann das sein?

Das Ausmaß der Myokardischämie und die Schwere der pektanginösen Symptome stehen bei stabiler KHK in keiner engen Beziehung. Warum das so ist, hat eine britische Forschergruppe versucht zu ergründen.

Häufige Fehler in der Hypertonietherapie – darauf sollten Sie achten!

Bluthochdruck wird trotz klarer Leitlinien noch immer zu selten korrekt erkannt und konsequent behandelt. Ein aktueller Übersichtsartikel fasst typische Fehlerquellen von der Blutdruckmessung über die Diagnostik bis hin zur Therapie zusammen und zeigt, wie sich die Versorgung mit einfachen Maßnahmen verbessern lässt.

Appendektomie bringt Colitis ulcerosa in Remission

Die Entfernung der Appendix als ergänzende Therapie bei Colitis ulcerosa: Der Nutzen dieser Maßnahme wird jetzt durch eine weitere Studie untermauert. In der COSTA-Studie bewirkte die OP häufiger eine Remission als der Therapiewechsel auf einen JAK-Inhibitor.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Die Leitlinien für Ärztinnen und Ärzte, Blut in Toilette/© stylefoto24 / stock.adobe.com, Blutdruckmessung bei Patient/© Soloviova Liudmyla / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell), Appendektomie/© samrith / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodellen)