Z Geburtshilfe Neonatol 2008; 212(6): 206-210
DOI: 10.1055/s-0028-1098732
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag Stuttgart ˙ New York

Risks of Pregnancy and Birth, Birth Presentation, and Mode of Delivery in Relation to the Age of Primiparous Women

Schwangerschafts- und Geburtsrisiken, Geburtslagen und Geburtsmodus in Relation zum Alter von ErstgebärendenM. Voigt1 , N. Rochow2 , M. Zygmunt1 , S. Straube3 , K. T. M. Schneider4 , V. Briese5
  • 1Department of Obstetrics and Gynecology, Ernst Moritz Arndt University of Greifswald, Greifswald, Germany
  • 2Department of Neonatology, Ernst Moritz Arndt University of Greifswald, Greifswald, Germany
  • 3Department of Occupational and Social Medicine, University of Göttingen, Germany
  • 4Section of Perinatal Medicine, Department of Obstetrics and Gynecology, Technical University, Munich, Germany
  • 5Department of Obstetrics and Gynecology, Klinikum Südstadt, University of Rostock, Rostock, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
12 December 2008 (online)

Abstract

Objectives: The aim of this study was to analyse the age distribution of primiparous women and its influence on pregnancy and birth risks, presentation at birth and mode of delivery. Study Design: We analysed the perinatal statistics of eight German federal states for the years 1998–2000. For our analysis we defined maternal age groups as follows: < 22, 22–32, > 32 years. Results: We identified a total of 508 926 singleton pregnancies. 247 593 of these were delivered by primiparous women without preceding live or stillbirths. The mean age of the primiparas was 26.9 years. For older primiparas > 32 years the proportion with previous miscarriages and terminations of pregnancy was > 20 %. The risk of premature rupture of membranes, abnormal CTG and prolonged labour increased clearly with age. 91.0 % of women < 22 years and 84.5 % of women > 32 years had a normal cephalic presentation. Regarding the mode of delivery, 77.1 % (< 22 years) and 53.1 % (> 32 years) experienced spontaneous delivery, 14.5 % (< 22 years) and 32.3 % (> 32 years) had a Caesarean section. Conclusions: Older primiparas have a higher proportion of previous miscarriages and terminations of pregnancy. They more commonly experience pathological presentations and also more frequently require Caesarean section. This means that a delayed first pregnancy – an increasingly common phenomenon in Germany – goes along with an increased likelihood of birth risks, Caesarean sections and peripartal interventions. Older primiparous women constitute a special risk group which may require a more intense level of care.

Zusammenfassung

Fragestellung:  Das Ziel der Studie bestand darin, die Altersverteilung Erstgebärender in Hinsicht auf Beeinflussung von Schwangerschafts- und Geburtsrisiken, Geburtslagen und Geburtsmodus zu untersuchen. Studiendesign:  Wir analysierten die Perinataldaten aus 8 Bundesländern Deutschlands der Jahre 1998–2000. Für unsere Analyse definierten wir die mütterlichen Altersgruppen folgendermaßen: < 22 Jahre, 22–32 Jahre, > 32 Jahre. Ergebnisse:  Die Gesamtpopulation umfasste 508 926 Einlingsgeburten. Davon waren 247 593 Schwangere Erstgebärende. Das durchschnittliche Alter der Erstgebärenden betrug 26,9 Jahre. Späte Erstgebärende hatten in mehr als 20 % der Fälle vorausgegangene Schwangerschaftsabbrüche und Aborte in der Anamnese. Das Risiko eines vorzeitigen Blasensprungs, eines pathologischen CTGs unter der Geburt sowie eines protrahierten Geburtsverlaufes erhöhte sich mit dem mütterlichen Alter. 91,0 % der Schwangeren < 22 Jahre und 84,5 % derjenigen > 32 Jahre hatten eine normale Schädellage. Eine Spontangeburt war bei 77,1 % bei Erstgebärenden < 22 Jahre und bei 53,1 % bei Erstgebärenden > 32 Jahre zu verzeichnen. 14,5 % der Erstgebärenden < 22 Jahre und 32,3 % der Erstgebärenden > 32 Jahre wurden durch eine Sectio caesarea entbunden. Schlussfolgerungen: Ältere Erstgebärende > 32 Jahre haben deutlich häufiger vorausgegangene Aborte und Schwangerschaftsabbrüche in der Anamnese. Aufgrund pathologischer Geburtslagen, pathologischer CTG-Verläufe unter der Geburt und eines vorzeitigen Blasensprungs erhöht sich die Kaiserschnittrate. Damit stellen ältere Erstgebärende > 32 Jahre sowohl in der Schwangerenberatung als auch unter der Geburt eine Risikogruppe dar.

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PD Dr. Dr. rer. med. habil. M. Voigt

Department of Obstetrics and Gynecology · Ernst Moritz Arndt University of Greifswald

Wollweberstr. 1

17489 Greifswald

Germany

Phone: +49 / 3 81 / 44 01 55 75

Fax: +49 / 3 81 / 44 01 55 79

Email: manfred.voigt@kliniksued-rostock.de

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