Rofo 2011; 183(5): 432-440
DOI: 10.1055/s-0029-1245790
Muskuloskelettales System

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Lokoregionäre Deformationsmuster im Patellarknorpel nach unterschiedlichen Belastungsparadigmen – hochauflösende 3-D-MR-Volumetrie bei 3 T in vivo

Locoregional Deformation Pattern of the Patellar Cartilage After Different Loading Types – High-Resolution 3D-MRI Volumetry at 3 T in-vivoA. Horng1 , J. Raya2 , 3 , M. Zscharn3 , L. König4 , M. Notohamiprodjo3 , M. Pietschmann5 , U. Hoehne-Hückstädt6 , I. Hermanns6 , U. Glitsch6 , R. Ellegast6 , K. Hering7 , M. Reiser3 , C. Glaser2 , 3
  • 1Radiology, University Hospital LMU Munich
  • 2Center of Biomedical Imaging, New York University Medical Center
  • 3Institut für Klinische Radiologie, Universitätsklinikum LMU München – Campus Grosshadern
  • 4Lehrstuhl für Informatikanwendungen in der Medizin & Augmented Reality, Technische Universität München
  • 5Orthopädische Klinik und Poliklinik, Universitätsklinikum LMU München – Campus Großhadern
  • 6Institut für Arbeitsschutz, Deutsche Gesetzliche Unfallversicherung
  • 7Klinik für Radiologie und Nuklearmedizin, Knappschaftskrankenhaus Dortmund
Further Information

Publication History

eingereicht: 17.7.2010

angenommen: 19.9.2010

Publication Date:
26 November 2010 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Analyse lokoregionaler Deformationsmuster als Hinweis auf Kontaktzonen im Patellarknorpel nach Belastung. Material und Methoden: 7 gesunde Patellae wurden in vivo vor, unmittelbar nach standardisierter Belastung (Knien, Hocken, Kniebeugen) und nach 90 min Ruhe mit einer sagittalen 3-D-T1-w-FLASH-WE-Sequenz (22 ms/ 9,8 ms/ 15°/ 0,3 × 0,3 × 1,5 mm3) bei 3 T untersucht. Voxelbasierter und globaler Reproduzierbarkeitsfehler (RF) wurden ermittelt. Lokoregionale Knorpeldeformationsmuster wurden voxelbasiert als 2σ-Dicken-Differenz-Maps bestimmt. Änderungen von Volumen (Vol), mittlerer Dicke (mTh) und Knorpel-Knochen-Grenzfläche (CBIA) wurden berechnet. Ergebnisse: Der voxelbasierte RF variierte dickenabhängig zwischen 0,12 und 0,35 mm. Für Knorpeldicken (D) ≥1 mm war er < 0,31 mm (< Voxelkantenlänge), für D ≥ 2 mm war er ≤ 0,22 mm. Der globale RF betrug 83 mm3 (2,4 %; Vol), 0,06 mm (2,0 %; mTh) und 16 mm2 (1,4 %; CBIA). Fokale Knorpeldeformationen von bis zu 14 % fanden sich medial und kaudolateral, nach Knien ausgeprägter als nach Kniebeugen, und in der medialen Patellaperipherie nach Hocken. Signifikante Änderungen von Vol/mTh bewegten sich zwischen 2,1 % und 3,7 %. Schlussfolgerung: Die in vivo erhobenen patellaren Knorpeldeformationmuster zeigen erstmals funktionell anatomisch plausible Kontakt- und Belastungszonen, die potenzielle Ausgangspunkte für eine belastungsinduzierte Degeneration und evtl. folgende Arthrose darstellen. Die Daten können zum Verständnis der individuell komplexen Biomechanik und berufsbedingter Veränderungen am Knie sowie zur Validierung und Verfeinerung biomechanischer Gelenkmodelle beitragen.

Abstract

Purpose: To analyze locoregional deformation patterns indicative of contact areas in patellar cartilage after different loading exercises. Materials and Methods: 7 healthy patellae were examined in-vivo before and immediately after standardized loading (kneeling, squatting or knee bends) and after 90 minutes of rest using a sagittal 3D-T1-w FLASH WE sequence (22 msec/ 9.8msec/ 15°/ 0.3 × 0.3 × 1.5 mm3) at 3 T. After cartilage segmentation and 3D reconstruction, voxel-based and global precision errors (PR) were calculated. The former were used to determine significant differences in local cartilage thickness. Voxel-based 2σ-thickness difference maps were calculated to visualize locoregional deformation patterns. Global changes in volume (Vol), mean thickness (mTh) and cartilage-bone-interface area (CBIA) were calculated. Results: The voxel-based PR depended on cartilage thickness (D) ranging from 0.12 – 0.35 mm. For D ≥1 mm the RF was < 0.31 mm (< voxel size), and for D ≥2 mm, the RF was < 0.22 mm. The global PR was 83 mm3 (2.4 %) for Vol, 0.06 mm (2.0 %) for mTh and 16 mm2 (1.4 %) for CBIA. The focal cartilage deformation equaled 14 % of the local thickness reduction. The deformation areas were oval and located in the peripheral medial (more vertically oriented, all exercises) and caudo-lateral (more horizontally oriented, kneeling and knee bends) aspects of the patella and were least pronounced in knee bends. Significant changes for Vol/mTh ranged from 2.1 to 3.7 %. Conclusion: This MRI-based study is the first to identify in-vivo voxel-based patellar cartilage deformation patterns indicating contact and loading zones after kneeling and squatting. These zones are anatomically and functionally plausible and may represent areas where stress induced degeneration and subsequent OA can originate. The data may facilitate understanding of individual knee loading properties and help to improve and validate biomechanical models for the knee.

Literatur

  • 1 Buckwalter J A, Mankin H J. Articular cartilage: degeneration and osteoarthritis, repair, regeneration, and transplantation.  Instr Course Lect. 1998;  47 487-504
  • 2 Eckstein F, Hudelmaier M, Putz R. The effects of exercise on human articular cartilage.  J Anat. 2006;  208 491-512
  • 3 Eckstein F, Cicuttini F, Raynauld J P et al. Magnetic resonance imaging (MRI) of articular cartilage in knee osteoarthritis (OA): morphological assessment.  Osteoarthritis Cartilage. 2006;  14 A46-A75
  • 4 Eckstein F, Lemberger B, Gratzke C et al. In vivo cartilage deformation after different types of activity and its dependence on physical training status.  Ann Rheum Dis. 2005;  64 291-295
  • 5 Eckstein F, Tieschky M, Faber S et al. Functional analysis of articular cartilage deformation, recovery, and fluid flow following dynamic exercise in vivo.  Anat Embryol. 1999;  200 419-424
  • 6 Eckstein F, Lemberger B, Stammberger T et al. Patellar cartilage deformation in vivo after static versus dynamic loading.  J Biomech. 2000;  33 819-825
  • 7 Hartmann B, Glitsch U, Görgens H W et al. Ein belastungskonformes Schadensbild der Gonarthrose durch Knien oder vergleichbare Kniebelastung?.  Arbeitsmed Sozialmed Umweltmed. 2007;  42 64-67
  • 8 Berufskrankheiten-Verordnung – Bekanntmachung des BGMS.  BArbBl. 2005;  10 46-54
  • 9 Hehne H J. Biomechanics of the patellofemoral joint and its clinical relevance.  Clin Orthop Relat Res. 1990;  258 73-85
  • 10 Ellegast R, Kupfer J, Reinert D. Load weight determination during dynamic working procedures using the pedar foot pressure distribution measuring system.  Clin Biomech. 1997;  12 S10-S11
  • 11 Kraff O, Theysohn J M, Maderwald S et al. MRT des Kniegelenks bei 7,0 Tesla.  Fortschr Röntgenstr. 2007;  179 1231-1235
  • 12 Glaser C, Faber S, Eckstein F et al. Optimization and validation of a rapid high-resolution T 1-w 3D FLASH water excitation MRI sequence for the quantitative assessment of articular cartilage volume and thickness.  Magn Reson Imaging. 2001;  19 177-185
  • 13 König L, Groher M, Keil A et al. Semi-automatic Segmentation of the Patellar Cartilage in MRI.  Bildverarbeitung für die Medizin. 2007;  17 404-408
  • 14 Glüer C C, Blake G, Lu Y et al. Accurate assessment of precision errors: how to measure the reproducibility of bone densitometry techniques.  Osteoporos Int. 1995;  5 262-270
  • 15 Losch A, Eckstein F, Haubner M et al. A non-invasive technique for 3-dimensional assessment of articular cartilage thickness based on MRI. Part 1: Development of a computational method.  Magn Reson Imaging. 1997;  15 795-804
  • 16 Haubner M, Eckstein F, Schnier M et al. A non-invasive technique for 3-dimensional assessment of articular cartilage thickness based on MRI. Part 2: Validation using CT arthrography.  Magn Reson Imaging. 1997;  15 805-813
  • 17 Raya J G, Horng A, Dietrich O et al. Voxel-based reproducibility of T 2 relaxation time in patellar cartilage at 1.5T with a new validated 3D rigid registration algorithm.  Magn Reson Mat Phy. 2009;  22 229-239
  • 18 Ateshian G A, Lai W M, Zhu W B et al. An asymptotic solution for the contact of two biphasic cartilage layers.  J Biomech. 1994;  27 1347-1360
  • 19 Mow V C, Holmes M H, Lai W M. Fluid transport and mechanical properties of articular cartilage: a review.  J Biomech. 1984;  17 377-394
  • 20 Ateshian G A, Hung C T. Patellofemoral joint biomechanics and tissue engineering.  Clin Orthop Relat Res. 2005;  436 81-90
  • 21 Grifka J, Krämer K L, Clauss G. Leitlinie Gonarthrose. In Dt. Gesellschaft für Orthopädie und orthopädische Chirurgie und des Berufsverbandes der Ärzte der Orthopädie;. 2002
  • 22 Heudorfer L, Hohe J, Faber S et al. Präzision MRT-basierter Gelenkflächen- und Knorpeldickenanalysen im Kniegelenk bei Verwendung einer schnellen Wasseranregungs-Sequenz u. eines semi-automatischen Segmentierungs-Algorithmus.  Biomed Tech. 2000;  45 304-310
  • 23 Burgkart R, Glaser C, Hyhlik-Dürr A et al. Magnetic resonance imaging-based assessment of cartilage loss in severe osteoarthritis: accuracy, precision, and diagnostic value.  Arthritis Rheum. 2001;  44 2072-2077
  • 24 Heegaard J, Leyvraz P F, Curnier A et al. The biomechanics of the human patella during passive knee flexion.  J Biomech. 1995;  28 1265-1279
  • 25 Glitsch U, Lundershausen N, Knieps D. et al .Biomechanische Analyse der Kniegelenkbelastung bei Tätigkeiten im Hocken und Knien. In DGAUM 49. Jahrestagung.. Aachen; 2009
  • 26 Lee T Q, Morris G, Csintalan R P. The influence of tibial and femoral rotation on patellofemoral contact area and pressure.  J Orthop Sports Phys Ther. 2003;  33 686-693
  • 27 Eckstein F, Tieschky M, Faber S C et al. Effect of physical exercise on cartilage volume and thickness in vivo: MR imaging study.  Radiology. 1998;  207 243-248
  • 28 Glaser C, Horng A, Mendlik T et al. T2-Relaxationszeit am Patellaknorpel – Globale und regionale Reproduzierbarkeit bei 1,5 Tesla und 3 Tesla.  Fortschr Röntgenstr. 2007;  179 146-152
  • 29 Glüer C C, Barkmann R, Hahn H K et al. Parametrische biomedizinische Bildgebung – was macht die Qualität quantitativer radiologischer Verfahren aus?.  Fortschr Röntgenstr. 2006;  178 1187-1201
  • 30 Herberhold C, Faber S, Stammberger T et al. In situ measurement of articular cartilage deformation in intact femoropatellar joints under static loading.  J Biomech. 1999;  32 1287-1295

Miss Annie Horng

Radiology, University Hospital LMU Munich

Marchioninistraße 15

81377 München

Germany

Phone: ++ 49/89/70 95 36 20

Fax: ++ 49/89/70 95 88 32

Email: annie.horng@med.uni-muenchen.de

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