Klin Monbl Augenheilkd 2015; 232(3): 283-294
DOI: 10.1055/s-0041-100774
Übersicht
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die revidierte neueste IC3D-Klassifikation der Hornhautdystrophien

The Revised Newest IC3D Classification of Corneal Dystrophies
B. Seitz
1   Klinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum des Saarlandes, Homburg/Saar
,
W. Lisch
2   Augenklinik, Klinikum Hanau
,
J. Weiss
3   Department of Ophthalmology, Louisiana State University LSU Eye Center, New Orleans
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 02 February 2015

akzeptiert 03 February 2015

Publication Date:
24 March 2015 (online)

Zusammenfassung

Ziele: Vorschlag, wie eine Hornhautdystrophie an der Spaltlampe diagnostiziert werden sollte und Darstellung der IC3D-Klassifikation der Hornhautdystrophien von 2015, die neue Informationen enthält. Methoden: Das IC3D berücksichtigte weltweit alle Publikationen über Hornhautdystrophien (HD) mit Peer Review zwischen 2008 und 6/2014. So wurden die HD-Mustervorlagen und anatomische Klassifikation aktualisiert. Ergebnisse: Um Schlüsselbefunde („landmarks“) für die korrekte Einordnung einer HD zu detektieren, müssen Trübungsmuster und Trübungseinheiten an der Spaltlampe festgelegt werden. Trübungsmuster werden bestimmt nach (1) horizontaler Ausdehnung, (2) vertikaler Ausdehnung („Tiefe“) und der Beschaffenheit der (3) Kornea dazwischen. Die horizontale Ausdehnung wird im breiten Spalt beurteilt, die Tiefenausdehnung im messerdünnen, sehr hellen Spalt. Für die exakte Klassifikation der Trübungseinheiten ist die Untersuchung im regredienten Licht bei weiter Pupille unerlässlich! Dies gilt besonders für die epithelialen und endothelialen Dystrophien. Basierend auf einer genaueren Spezifikation der zellulären Grundlage der HD wurde eine neue anatomische Klassifikation vorgeschlagen: 1. Epitheliale und subepitheliale Dystrophien; 2. epithelial-stromale-Transforming-Growth-Factor-Beta-induzierte (TGFBI) Dystrophien; 3. stromale Dystrophien; 4. endotheliale Dystrophien. Die „epitheliale rezidivierende Erosionsdystrophie“ subsumiert derzeit 3 separate epitheliale Dystrophien (Franceschetti-HD, Dystrophia Smolandiensis und Dystrophia Helsinglandica) und muss differenziert werden von TGFBI-Dystrophien, die mit sekundären rezidivierenden Erosionen einhergehen können. Der Genort der Thiel-Behnke-HD ist beschränkt auf Chromosom 5q31. Die Thiel-Behnke-HD mit dem Genort auf Chromosom 10q24 repräsentiert eine eigene HD, die sich von Thiel-Behnke-HD unterscheidet. Die kongenitale hereditäre Endotheldystrophie (CHED, früher CHED2) wird nur autosomal-rezessiv vererbt. Die autosomal-dominant vererbte CHED (früher CHED1) unterscheidet sich nicht ausreichend von anderen HD, um als eigenständige Entität zu bestehen. Viele Kasuistiken mit CHED1 zeigen Ähnlichkeiten mit anderen HD, v. a. der posterioren polymorphen HD. Schlussfolgerungen: Die Revision der IC3D aus 2015 präsentiert eine anatomische Klassifikation der HD, die v. a. die TGFBI-Dystrophien besser beschreibt, indem sie berücksichtigt, dass diese HD mehrere Zelltypen und Hornhautschichten betreffen. Einige Entitäten, z. B. Grayson-Wilbrandt-HD, Meretoja-Syndrom und CHED2 wurden entfernt. Alle Autoren und Reviewer sollen sich an die aktuellste Klassifikation halten!

Abstract

Purpose: This report suggests how corneal dystrophies (CDs) should be diagnosed at the slit lamp and specifies the new IC3D classification of CDs in 2015 which incorporates new information. Methods: IC3D reviewed all peer-reviewed articles on CDs 2008 to 6/2014. Corneal dystrophy templates and anatomic classifications were updated. Results: To detect landmarks for correct classification of CDs, opacity patterns and opacity units are determined at the slit lamp. Opacity patterns are described as (1) horizontal extension, (2) vertical extension (“depth”) and clarity of the (3) cornea in between. Horizontal extension is assessed using a broad beam, vertical extension using a bright, thin slit lamp beam in high magnification. For assessment of opacity units, examination using retroillumination with dilated pupil is indispensable! This is especially true for epithelial and endothelial CDs. With a better review of the cellular origin of CDs, a new anatomic classification is proposed: 1. epithelial and subepithelial; 2. epithelial-stromal transforming growth factor beta-induced (TGFBI); 3. stromal; 4. endothelial dystrophies. Epithelial recurrent erosion dystrophies include three epithelial dystrophies (Franceschetti CD, dystrophia Smolandiensis, and dystrophia Helsinglandica) and are differentiated against TGFBI dystrophies, also associated with recurrent epithelial erosion. The chromosome locus of Thiel-Behnke CD is only located on 5q31. The entity previously called Thiel-Behnke on chromosome 10q24 may be a unique corneal dystrophy. Congenital hereditary endothelial dystrophy (CHED, formerly CHED2) is an autosomal recessive disorder. The autosomal dominant inherited CHED (formerly CHED1) is insufficiently distinct to be a unique entity and most cases appear to be similar to other reported dystrophies, particularly posterior polymorphous corneal dystrophy (PPCD). Conclusions: The 2015 revision of IC3D classification includes an updated anatomic classification more accurately describing TGFBI dystrophies to affect multiple layers. Some entities, e.g., Grayson Wilbrandt, Meretoja syndrome, and CHED2 are removed. All authors and reviewers should adhere to this classification of CDs!

 
  • Literatur

  • 1 Lisch W, Seitz B. Neue internationale Klassifikation der Hornhautdystrophien und klinische „Schlüsselbefunde“. Klin Monatsbl Augenheilkd 2008; 225: 616-622
  • 2 Lisch W, Seitz B. Neue internationale Klassifikation der Hornhautdystrophien. Ophthalmologe 2011; 108: 883-897
  • 3 Lisch W, Seitz B. Maskerade Keratitis bei erblichen Hornhauterkrankungen. Klin Monatsbl Augenheilkd 2011; 228: 504-508
  • 4 Lisch W, Seitz B. The clinical landmarks of corneal dystrophies (CD). In: Lisch W, Seitz B, eds. Corneal Dystrophies. Developments in Ophthalmology, Vol. 48. Basel: Karger; 2011: 9-23
  • 5 Weiss JS, Møller HU, Lisch W et al. The IC3D classification of the corneal dystrophies. Cornea 2008; 27 (Suppl. 02) S1-S83
  • 6 Weiss JS, Møller H, Lisch W et al. IC3D-Klassifikation von Hornhautdystrophien. Klin Monatsbl Augenheilkd 2011; 228 (Suppl. 01) S1-S39
  • 7 Groenouw A. Knötchenförmige Hornhauttrübungen (Noduli cornea). Arch Augenheilkd 1890; 21: 281-289
  • 8 Biber H. Über einige seltene Hornhauterkrankungen: die oberflächliche gittrige Keratitis [Inauguraldissertation]. Zürich: A. Diggelmann; 1890
  • 9 Fuchs E. Dystrophia epithelialis corneae. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 1910; 76: 478-508
  • 10 Uthoff W. Ein Fall von doppelseitiger zentraler, punktförmiger, subepithelialer knötchenförmiger Keratitis, Groenouw mit anatomischem Befunde. Klin Monatsbl Augenheilkd 1915; 54: 377-383
  • 11 Yoshida Y. Über eine neue Art der Dystrophia corneae mit histologischem Befunde. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 1924; 114: 91-100
  • 12 Sutphin JE ed. External Diseases and Cornea. Basic and Clinical Science Course 2007 – 2008, Section 8. San Francisco: American Academy of Ophthalmology; 2007: 305-329
  • 13 Aldave AJ, Yellore VS, Salem AK et al. No VSX1 gene mutations associated with keratoconus. Invest Ophthalmol Vis Sci 2006; 47: 2820-2822
  • 14 Dash DP. Mutational screening of VSX1 in keratoconus patients from the European population. Eye (Lond) 2009; 24: 1085-1092
  • 15 Edwards M, McGhee CN, Dean S. The genetics of keratoconus. Clin Experiment Ophthalmol 2001; 29: 345-351
  • 16 Rabinowitz YS. The genetics of keratoconus. Ophthalmol Clin North Am 2003; 16: 607-620
  • 17 Tyynismaa H. A locus for autosomal dominant keratoconus; linkage to 16q22.3-q23.1 in Finnish families. Invest Ophthalmol Vis Sci 2002; 43: 3160-3164
  • 18 Wang Y, Rabinowitz YS, Rotter JI et al. Genetic epidemiological study of keratoconus: evidence for major gene determination. Am J Med Genet 2000; 93: 403-409
  • 19 Waring GO, Rodrigues MM, Laibson PR. Corneal dystrophies. I. Dystrophies of the epithelium, Bowmanʼs layer and stroma. Surv Ophthalmol 1978; 23: 71-122
  • 20 Waring GO, Rodrigues MM, Laibson PR. Corneal dystrophies. II. Endothelial dystrophies. Surv Ophthalmol 1978; 23: 147-168
  • 21 François J. Une nouvelle dystrophie hérédo-familiale de la cornée. J Genet Hum 1956; 5: 189-196
  • 22 Strachan IM. Cloudy central corneal dystrophy of François. Five cases in the same family. Br J Ophthalmol 1969; 53: 192-194
  • 23 Bramsen T, Ehlers N, Baggesen LH. Central cloudy corneal dystrophy of François. Acta Ophthalmol (Copenh) 1976; 54: 221-226
  • 24 Karp CL, Scott IU, Green WR et al. Central cloudy corneal dystrophy of François. A clinicopathologic study. Arch Ophthalmol 1997; 115: 1058-1062
  • 25 Krachmer JH, Purcell JJ, Young CW et al. Corneal endothelial dystrophy. A study of sixty-four families. Arch Ophthalmol 1978; 96: 2036-2039
  • 26 Hamil CE, Schmedt T, Jurkunas U. Fuchs endothelial cornea dystrophy: a review of the genetics behind disease development. Semin Ophthalmol 2013; 28: 5-6
  • 27 Lisch W, Seitz B. Endotheliale Hornhautdystrophien (HD) – Diagnose und Therapie. Klin Monatsbl Augenheilkd 2012; 229: 594-602
  • 28 Seitz B, Lisch W. Stage-related therapy of corneal dystrophies. In: Lisch W, Seitz B, eds. Corneal Dystrophies. Developments in Ophthalmology, Vol. 48. Basel: Karger; 2011: 116-153
  • 29 Weiss JS. Schnyderʼs dystrophy of the cornea. A Swede-Finn connection. Cornea 1992; 11: 93-100
  • 30 Weiss JS. Schnyder crystalline dystrophy sine crystals. Recommendation for a revision of nomenclature. Ophthalmology 1996; 103: 465-473
  • 31 Weiss JS. Visual morbidity in 34 families with Schnyderʼs crystalline corneal dystrophy. A clinical pathologic report with quantitative analysis of corneal lipid composition. Ophthalmology 1994; 101: 895-901
  • 32 Klintworth GK, Smith CF, Bowling BL. CHST6 mutations in North American subjects with macular corneal dystrophy: a comprehensive molecular genetic review. Mol Vis 2006; 12: 159-176
  • 33 Aldave AJ, Edward DP, Park AJ et al. Central discoid corneal dystrophy. Cornea 2002; 21: 739-744
  • 34 Weiss JS, Wiaux C, Vivak Y et al. Reported p.Asp240Asn mutation in UBIAD1 suggests central discoid corneal dystrophy is a variant of Schnyder corneal dystrophy. Cornea 2010; 29: 777-780
  • 35 Orr A, Dúbe MP, Marcadier J et al. Mutations in the UBIAD1 gene, encoding a potential prenyltransferase, are causal for Schnyder crystalline corneal dystrophy. PLoS One 2007; 2: e685
  • 36 Weiss JS, Kruth HS, Kuivaniemi H et al. Mutations in the UBIAD1 gene on chromosome short arm 1, region 36 cause Schnyder crystalline corneal dystrophy. Invest Ophthalmol Vis Sci 2007; 48: 5007-5012
  • 37 Grayson M, Wilbrandt H. Dystrophy of the anterior limiting membrane of the cornea (Reis-Bücklers type). Am J Ophthalmol 1966; 61: 345-349
  • 38 Reidy J, Bouchard CS, Florakis GJ, Goins KM. External Disease and Cornea. Basic and Clinical Science Course 2010 – 2011, Section 8. San Francisco: American Academy of Ophthalmology; 2010
  • 39 Weiss JS, Møller HU, Aldave AJ et al. IC3D Classification of Corneal Dystrophies – Edition 2. Cornea 2015; 34: 117-159
  • 40 Lisch W, Seitz B. Lattice corneal dystrophy type 1: an epithelial or stromal entity?. Cornea 2014; 33: 1109-1112
  • 41 Kanai A, Waltman S, Polack FM et al. Electron microscopic study of hereditary corneal edema. Invest Ophthalmol 1971; 10: 89-99
  • 42 Kanai A, Kaufman HE. Further electron microscopy study of hereditary corneal edema. Invest Ophthalmol 1971; 10: 545-554
  • 43 Levenson JE, Chandler JW, Kaufman HE. Affected asymptomic relatives in congenital hereditary endothelial dystrophy. Am J Ophthalmol 1973; 76: 967-971
  • 44 Aldave AJ, Han J, Frausto RF. Genetics of the corneal endothelial dystrophies: an evidence-based review. Clin Genet 2013; 84: 694-708
  • 45 Yee RW, Sullivan LS, Lai HT et al. Linkage mapping of Thiel-Behnke corneal dystrophy (CDB2) to chromosome 10q23–q24. Genomics 1997; 46: 152-154
  • 46 Lohse E, Stock LE, Jones JC et al. Reis-Bücklersʼ corneal dystrophy. Immunofluorescent and electron microscopic studies. Cornea 1989; 8: 200-209
  • 47 Nakamura H, Li FT, Folterman MO et al. Individual phenotypic variances in a family with Thiel-Behnke corneal dystrophy. Cornea 2012; 31: 1217-1222
  • 48 Lisch W, Kivelä T. Individual phenotypic variances in a family with Thiel-Behnke corneal dystrophy. Cornea 2013; 32: e192-e193
  • 49 Franceschetti A. Hereditäre rezidivierende Erosion der Hornhaut. Z Augenheilk 1928; 66: 309-316
  • 50 Hammar B, Bjoerck E, Lagerstedt K et al. A new corneal disease with recurrent episodes and autosomal-dominant inheritance. Acta Ophthalmol 2008; 86: 758-763
  • 51 Lisch W, Bron AJ, Munier FL et al. Franceschetti hereditary recurrent corneal erosion. Am J Ophthalmol 2012; 153: 1073-1081
  • 52 Hammar B, Bjoerck E, Lind H et al. Dystrophia Helsinglandica: a new type of hereditary corneal recurrent erosions with late subepithelial fibrosis. Acta Ophthalmol 2009; 87: 659-665
  • 53 Møller HU. Corneal dystrophies. In: Hoyt C, Taylor D, eds. Paediatric Ophthalmology and Strabismus. 4th ed. Amsterdam: Elsevier Science; 2012: 323-328