Pneumologie 2001; 55(8): 385-389
DOI: 10.1055/s-2001-16203
ORIGINALARBEIT
Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Durchführbarkeit der Stressechokardiographie zur Früherkennung der Anthracyclin-induzierten Kardiomyopathie

Stress-Echocardiography for Observation of the Cardiac-Function in Patients Receiving Anthrazykline-Chemotherapy for Malignant Thoracic TumorsF. Herth1 , M. R. Schulz2 , C. Manegold1 , H. D. Becker1
  • 1Thoraxklinik-Heidelberg gGmbH, Abteilung Innere Medizin-Onkologie
  • 2Städtisches Klinikum Karlsruhe gGmbH, I. Medizinische Klinik
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2001 (online)

Zusammenfassung:

Hintergrund: Anthracycline sind Bestandteil verschiedener aktuell in Anwendung befindlicher Chemotherapieregime (aCT). Die Hauptnebenwirkung Kardiotoxizität stellt das größte Risiko für die Patientengruppe mit aCT dar.

Die Stressechokardiographie (SE) ist eine etablierte Methode, um die linksventrikuläre Funktion in Ruhe und unter Belastung zu prüfen. Diese Studie bearbeitet die Frage, ob SE zur Verlaufsbeobachtung unter aCT eingesetzt werden kann.

Patienten und Methodik: Patienten mit bösartigen Thoraxtumoren wurden vor und nach Ende der aCT einer medikamentösen Stressechokardiographie unterzogen.

Ergebnisse: 30 Patienten wurden in die Studie eingeschlossen und die Daten verglichen. Vor der aCT betrug die mittlere LVEF in Ruhe 59 % und bei Ausbelastung 71 %. Wandbewegungsstörungen wurden nicht beobachtet. Nach der aCT (mittlere aCT-Dosis 408 mg, [Range 256 - 549 mg], mittlere Anzahl Therapiezyklen 4,4 [Range 4 - 7]) betrug die LVEF in Ruhe 58 % und bei Ausbelastung 68 % (nicht signifikant), Wandbewegungsstörungen waren nicht darstellbar.

Schlussfolgerung: SE kann zur Verlaufsbeobachtung der linksventrikulären Funktion bei den Patienten unter aCT angewandt werden. In den in dieser Arbeit verwendeten Kumulativdosen kam es zu keiner Kardiotoxizität. Bei der SE handelt es sich um eine kostengünstige und sichere Screeningmethode.

Stress-Echocardiography for Observation of the Cardiac Function in Patients Receiving Anthrazykline-Chemotherapy for Malignant Thoracic Tumors:

Background: Early evidence of drug induced cardiomyopathy is of great importance in oncological treatment, especially for application of Anthrazyklines. Stress echocar-diography (SE) has been proven to be of value in determining left ventricular function at rest and under stress. This study was performed to investigate the cardiac function under Anthrazykline-chemotherapy (aCT).

Patients and methods: Patients with malignant thoracic tumors and indication for aCT underwent pharmacological SE (infusion of increasing dobutamin-doses, 5 µg/kg/bw in 3 minute-steps) before starting aCT. Left ventricular ejection fraction (LVEF) and wall motion were measured. If the tumor decreased and the patients underwent 4 or more cycles of CT, at the end of the last CT another SE investigation was performed.

Results: 30 patients (20 men, 15 women; mean age 52, range 28 - 71) were included and the data were compared. Before aCT the mean LVEF was 59 % at rest and 71 % at maximum load, no disturbances of wall motion could be observed. After the end of aCT (mean dose 408 mg, range 256 - 549; mean 4.4 cycles, range 4 - 7) the LVEF was 58 at rest and 68 at maximum load (not significant) and there were also no disturbances of motion.

Conclusion: SE is an alternative to echocardiography at rest in assessment of left ventricular function in patients receiving Anthrazykline-CT. With the doses applied no patient developed cardiomyopathy. So we consider SE a cost-effective method and safe for patients.

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Dr. F. Herth

Thoraxklinik Heidelberg

Amalienstr. 5

69126 Heidelberg

Email: E-mail: f@herth.net

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