Viszeralchirurgie 2005; 40(5): 342-344
DOI: 10.1055/s-2005-836935
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Inkarzerierte Obturatorhernie als Ursache eines Dünndarmileus

Incarcerated Obturator Hernia as Cause of Small Bowel ObstructionH. Heller1 , P. Sterk1
  • 1Abteilung für Allgemein, Viszeral- und Gefäßchirurgie Klinikum Kempten-Oberallgäu
Further Information

Publication History

Publication Date:
07 October 2005 (online)

Zusammenfassung

Obturatorhernien repräsentieren weniger als 0,1 % aller Hernien. Sie werden häufig erst bei Inkarzeration symptomatisch. Richtungsweisend kann ein positives Howship-Romberg-Zeichen sein, d. h. die Irritation des N. obturatorius. Wir stellen den Fall einer 76-jährigen Patientin mit inkarzerierter Obturatorhernie als Ursache eines Dünndarmileus vor. Diagnose und operative Versorgung der Obturatorhernie werden diskutiert.

Abstract

Obturator hernias represent less then 0.1 % of all hernias. They often cause symptoms not before incarceration. A positive Howship-Romberg sign i. e. the irritation of the obturatorius nerve can point the way. We present the case of a 76-year-old woman with a incarcerated obturator hernia as cause of a small bowel obstruction. Diagnostic means and surgical repair of obturator hernia are discussed.

Literatur

  • 1 Bergstein J M, Condon R E. Obturator hernia: Current diagnosis and treatment.  Surgery. 1996;  119 133-136
  • 2 Bjork K J, Mucha P, Cahill D R. Obturator hernia.  Surg Gynecol Obstet. 1988;  167 217-222
  • 3 Bryant T L, Umstot R K. Laparoscopic repair of an incarcerated obturator hernia.  Surg Endosc. 1996;  10 437-438
  • 4 Fritz T, Teklote J, Kraus T. Schambeinosteotomie bei Obturatoriusgleithernie.  Chirurg. 1997;  68 1301-1303
  • 5 Hennekinne-Mucci S, Pessaux P, Du Plessis R, Regenet N, Lermite E, Arnaud J P. Strangulated obturator hernia: a report of 17 cases.  Ann Chir. 2003;  128 159-162
  • 6 Kammori M, Mafune K, Hirashima T, Kawahara M, Hashimoto M, Ogawa T, Ohta H, Hashimoto H, Kaminishi M. Forty-three cases of obturator hernia.  Am J Surg. 2004;  187 549-552
  • 7 Lobo D N, Clarke D J, Barlow A P. Obturator hernia: a new technique for repair.  J R Coll Surg Edinb. 1998;  43 33-34
  • 8 Schmidt P H, Bull W J, Jeffrey K M, Martindale R G. Typical versus atypical presentation of obturator hernia.  Am Surg. 2001;  67 191-195
  • 9 Shapiro K, Patel S, Choy C, Chaudry G, Khalil S, Ferzli G. Totally extraperitoneal repair of obturator hernia.  Surg Endosc. 2004;  18 954-956
  • 10 Skandalakis L J, Androulakis J, Colborn G L, Skandalakis J E. Obturator Hernia.  Surg Clin North Am. 2000;  80 71-84
  • 11 Tchupetlowsky S, Losanoff J, Kjossev K. Bilateral obturator hernia: A new technique and a new prosthetic material for repair - Case report and review of the literature.  Surgery. 1995;  117 109-112
  • 12 Tschudi J, Wagner M, Klaiber C. Laparoskopische Operation einer incarcerierten Obturatoriushernie mit assistierter Darmresektion.  Chirurg. 1993;  64 827-828
  • 13 Ziegler D W, Rhoads J E. Obturator hernia needs a laparotomy, not a diagnosis.  Am J Surg. 1995;  170 67-68

Dr. H. Heller

Abteilung für Allgemein-, Viszeral- und Gefäßchirurgie · Klinikum Kempten-Oberallgäu

Robert-Weixler-Straße 50

87439 Kempten

Phone: 08 31/5 30 32 49

Email: hans.heller@klinikum-kempten.de

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