Z Geburtshilfe Neonatol 2005; 209(1): 38-41
DOI: 10.1055/s-2005-837799
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die Magnetokardiographie - eine mögliche ergänzende Methode zur Früherkennung einer fetalen Gefährdung in Risikoschwangerschaften

Magnetocardiography - Possibly a Supplementary Method for Early Detection of Fetal Distress in High-Risk PregnanciesS. Schiermeier1 , P. van Leeuwen2 , S. Lange2 , W. Hatzmann1
  • 1Frauenklinik der Universität Witten/Herdecke, Marien-Hospital, Witten
  • 2Abteilung für Biomagnetismus, Entwicklungs- und Forschungszentrum für Mikrotherapie, Bochum
Further Information

Publication History

Eingereicht: 21.7.2004

Angenommen nach Überarbeitung: 9.12.2004

Publication Date:
24 February 2005 (online)

Zusammenfassung

Seit der Erstbeschreibung der fetalen Magnetokardiographie von Kariniemi 1974 wurden viele Erfahrungen über die fetale Herzaktivität bei gesunden Feten gesammelt. In neuerer Zeit wird vermehrt über die Identifizierung pathologischer Zustände bei Feten anhand der Magnetokardiographie berichtet, insbesondere bei der Diagnose fetaler Arrhythmien. Darüber hinaus deuten sich weitere mögliche Einsatzbereiche für dieses nicht-invasive Messverfahren an, wie z. B. die fetalen Wachstumsretardierungen und die fetale Sauerstoffunterversorgung.

Bei einer Patientin mit einer schwangerschaftsinduzierten Hypertonie und asymmetrischer fetaler Wachstumsretardierung konnte der Einsatz der Magnetokardiographie über eine eingeschränkte Schlag-zu-Schlag Variabilität eine fetale Gefährdung anzeigen. Einen Tag nach der Magnetokardiographie ergab die fetale Dopplersonographie einen beginnenden Brain sparing-Effekt. Die fetale Wachstumsretardierung reflektierte sich in reduzierten Herzzeitintervallen.

Der Einsatz der fetalen Magnetokardiographie ermöglicht als nicht-invasive Messmethode frühzeitig Aussagen über pathologische Zustände des Feten.

Abstract

Ever since the first report on fetal magnetocardiography by Kariniemi in 1974 numerous studies have examined cardiac activity in healthy fetuses using this technique. Recently there has been an increase in reports on the identification of fetal pathological states, in particular in the diagnosis of fetal arrhythmias, using magnetocardiography. Other possible applications of this non-invasive method include the assessment of intrauterine growth retardation and fetal stress. In a patient with gestational hypertension and asymmetric growth retardation without pathological ultrasound findings, fetal magnetocardiography showed a reduced beat-to-beat heart rate variability indicating signs of fetal stress. On the day following the magnetocardiographic recording, fetal Doppler ultrasonography findings indicated an incipient brain sparing effect. The fetal growth retardation was reflected in the duration of the fetal cardiac time intervals. We conclude that fetal magnetocardiography non-invasively enables the timely identification of pathological fetal conditions.

  • 1 American College of Obstetricans and Gynecologists. Hypertension in pregnancy. ACOG Technical Belletin No: 219. Washington, DC; The College 1996: p 1-8
  • 2 Barton J R, O’Brien J M, Bergauer N K, Jacques D L, Sibai B M. Mild gestational hypertension remote from term: Progression and outcome.  Am J Obstet Gynecol. 2001;  184 979-83
  • 3 Report of the National High Blood Pressure Education P rogram. Working group report on high blood pressure in pregnancy.  Am J Obstet Gynecol. 2000;  183 S1-22
  • 4 Lewis M J. Review of electromagnetic source investigations of the fetal heart.  Med Eng Phys. 2003;  25 801-810
  • 5 Peters M, Crowe J, Pieri J F, Quartero H, Hayes-Gill B, James D, Stinstra J, Shakespeare S. Monitoring the fetal heart non-invasively: a review of methods.  J Perinat Med. 2001;  29 408-416
  • 6 Van Leeuwen P, Lange S, Bettermann H, Grönemeyer D, Hatzmann W. Fetal heart rate variability and complexity in the course of pregnancy.  Early Hum Dev. 1999;  54 259-269
  • 7 Pincus S M, Viscarello R R. Approximate entropy: a regularity measure for fetal heart rate analysis.  Obstet Gynecol. 1992;  79 249-255
  • 8 Van Leeuwen P, Lange S, Klein A, Geue D, Grönemeyer D HW. Dependency of magnetocardiographically determined fetal cardiac time intervals on gestational age, gender and postnatal biometrics in healthy pregnancies.  BMC Pregnancy Childbirth. 2004;  4 6
  • 9 Wakai R T, Strasburger J F, Li Z, Deal B J, Gotteiner N L. Magnetocardiographic rhythm patterns at initiation and termination of fetal supraventricular tachycardia.  Circulation. 2003;  107 307-312
  • 10 Menendez T, Achenbach S, Beinder E, Hofbeck M, Klinghammer L, Singer H, Moshage W, Daniel W G. Usefulness of magnetocardiography for the investigation of fetal arrhythmias.  Am J Cardiol. 2001;  88 334-336
  • 11 Van Leeuwen P, Lange S, Hackmann J, Klein A, Hatzmann W, Grönemeyer D. Assessment of intrauterine growth retardation by fetal magnetocardiography. In: Nenonen J, Ilmoniemi RJ, Katila T, eds Biomag 2000, Proc 12th Int Conf on Biomagnetism. Espoo: Helsinki Univ Technology. 2001: 603-606
  • 12 Dawes G S, Moulden M, Redman C WG. Short-term fetal heart-rate variation, deceleration and umbilical flow velocity waveforms before labour.  Obstet and Gynecol.. 1992;  80 673-678
  • 13 Street P, Dawes G S, Moulden M, Redman C WG. Short-term variation in abnormal antenatal fetal heart rate records.  Am J Obstet Gynecol. 1991;  165 515-523
  • 14 Anceschi M M, Ruozi-Berretta A, Piazze J J, Cosmi E, Cerekja A, Meloni P, Cosmi E V. Compuerized cardiotocography in the management of intrauterine growth restriction associated with Doppler velocimetry alterations.  Int J Gynecol Obstet. 2004;  86 365-370

Dr. Sven Schiermeier

Frauenklinik der Universität Witten/Herdecke

Marien-Hospital

58452 Witten

Email: Dr.Schiermeier@gmx.de

    >