Deutsche Zeitschrift für Onkologie 2005; 37(4): 152-158
DOI: 10.1055/s-2005-918019
Forschung

Karl F. Haug Verlag, in: MVS Medizinverlage Stuttgart GmbH & Co. KG

Auswirkungen von Bewegungstherapie bei und nach Knochenmark-/Stammzelltransplantation

Freerk T. Baumann1 , Klaus Schüle1 , Axel A. Fauser2 , Ludwig Kraut2
  • 1Institut für Rehabilitation und Behindertensport der Deutschen Sporthochschule Köln
  • 2Klinik für Knochenmarktransplantation und Hämatologie/Onkologie GmbH, Idar-Oberstein
Further Information

Publication History

Publication Date:
14 December 2005 (online)

Zusammenfassung

Eine hämatopoetische Knochenmarktransplantation mit seinen Nebenwirkungen bedeutet immer einen tief greifenden Einschnitt auf physischer wie auch psychischer Ebene des Betroffenen. Um präventiv auf mögliche Immobilisationserkrankungen zu reagieren und dabei den Patienten die Chance auf einen eigenen Beitrag zum Genesungsprozess zu ermöglichen, zeigt die vorliegende Studie erstmals, dass selbst unter aggressivsten chemo- sowie strahlentherapeutischen und isolierten Bedingungen moderate Bewegungstherapie möglich ist. Die Ergebnisse der kontrollierten sowie randomisierten Untersuchung weisen zudem signifikante und hochsignifikante Unterschiede zwischen der Trainings- und Kontrollgruppe in Physis und Psyche der Betroffenen zugunsten der Trainingsgruppe auf.

Summary

A bone-marrow transplantation and its side effects always have radical consequences for the patient both physically and psychologically. In order to prevent possible illness resulting from immobility, and, at the same time, enable the patient's own contribution to recovery, the present study shows for the first time that moderate exercise therapy is possible, even under conditions of aggressive chemo- and radiotherapy and isolation. Furthermore, the results of both controlled and randomized examinations reveal significant and very meaningful differences between the training group and the control group, with the training group showing a better physical and psychological development.

Literatur

  • 01 Andrykowski M A, Henslee P J, Barnett R L. Longitudinal assessment of adult survivors of allogenic bone marrow transplantation.  Bone marrow transplantation. 1989;  4 505-509
  • 02 Hrsg.. Arbeitsgemeinschaft Bevölkerungsbezogener Krebsregister in Deutschland .Krebs in Deutschland - Häufigkeiten und Trends. Saarbrücken; 2004
  • 03 Baker F, Zabora J, Polland A, Wingard J. Reintegration after bone marrow transplantation.  Cancer Practise. 1999;  17 706-718
  • 04 Baker F, Denniston M, Zabora J R, Marcellus D. Cancer problems in living and quality of life after bone marrow transplantation.  Journal of clinical psychology in medical settings. 2003;  10 27-34
  • 05 Bartsch H H, Mumm A, Dellbrück H, Orth H B. Rehabilitation von Patienten nach allogener hämatologischer Stammzelltransplantation.  Der Onkologe. 2000;  6 44-51
  • 06 Baumann F. Auswirkungen eines aeroben Ausdauertrainings auf die psychische und physische Verfassung von Patienten vor und nach Knochenmarktransplantation/Stammzelltransplantation. Diplomarbeit Köln; Deutsche Sporthochschule Köln 2001
  • 07 Broers S, Kaptein A A, Le Cessie S, Fibbe W, Hengeveld M W. Psychological functioning and quality of life following bone marrow transplantation: a 3-year follow-up study.  Journal of psychosomatic research. 2000;  48 11-21
  • 08 Coleman E A, Coon s, Hall-Barrow J, Richards K, Gayler d, Stewart B. Feasibility of exercise during treatment for multiple myeloma.  Cancer nursing. 2003a;  26 410-419
  • 09 Coleman E A, Hall-Barrow J, Coon S, Stewart C B. Facilitating exercise adherence for patients with multiple myeloma.  Clinical journal of oncology nursing. 2003b;  7 529-534
  • 10 Courneya K S, Keats M R, Turner A R. Physical exercise and the quality of life in cancer patients following high dose chemotherapy and autologous bone marrow transplantation.  Psycho-Oncology. 2000;  9 127-136
  • 11 Cunningham B A, Morris G, Cheney C L, Buergel A, Aker S N, Lenssen P. Effects of resistive exercise on skeletal muscle in marrow transplant recipients receiving total parenteral nutrition.  Journal of parenteral and enteral nutrition. 1986;  10 558-563
  • 12 Dimeo F, Bertz H, Finke J, Fetscher S, Mertelsmann R, Keul J. An aerobic exercise program for patients with haematological malignancies after bone marrow transplantation.  Bone marrow transplantation. 1996;  18 1157-1160
  • 13 Dimeo F, Thimm S, Fetscher S, Mertelsmann R, Keul J. Aerobes Training nach Knochenmark- und peripherer Stammzelltransplantation. In: Bartsch H, Mertelsmann R: Knochenmark- und periphere Stammzelltransplantation. Medizinische Probleme der Posttransplantationsphase und Rehabilitationsstrategien. Freiburg; Karger-Verlag 1996
  • 14 Dimeo F, Fetscher S, Lange W, Mertelsmann R, Keul J. Effects of aerobic exercise on the physical performance and incidence of treatment-related complications after high-dose chemotherapy.  Blood. 1997a;  90 3390-3394
  • 15 Fife B L, Huster G A, Cornetta K G, Kennedy V N, Akard L P, PBroun E R. Longitudinal study of adaptation to the stress of bone marrow transplantation.  Journal of clinical oncology. 2000;  18 1539-1549
  • 16 Gratwohl A, Schmid O, Baldomero H, Horisberger B, Urbano-Ispizua A. for the Accreditation Committee of the European Group for Blood and Marrow Transplantation (EBMT): Special report. Haematopoietic stem cell transplantation (HSCT) in Europe 2002. Changes in indication and impact of team density. A report of the EBMT activity survey.  Bone marrow transplantation. 2004;  34 855-875
  • 17 Hacker E D, Ferrans C E. Quality of life immediately after peripheral blood stem cell transplantation.  Cancer nursing. 2003;  26 312-322
  • 18 Hayes S C, Rowbottom D, Davies P S, Parker T W, Bashford J. Immunological changes after cancer treatment and participation in an exercise program.  Medicine and science in sports and exercise. 2003;  35 2-9
  • 19 Hubler M M. Stabilisiert und sozialisiert Betroffene, mobilisiert aber noch keine Ärzte. Das Angebot „Bewegung und Sport bei Krebs” und seine Förderer auf dem Prüfstand.  Schweizer Krebs Bulletin. 2002;  22 133
  • 20 McQuellon R P, Russell G B, Rambo T D, Craven B L, Radford J, Perry J J, Cruz J, Hurd D D. Quality of life and psychological distress of bone marrow transplant recipients: the ‚time trajectory’ to recovery over the first year.  Bone marrow transplantation. 1998;  21 477-486
  • 21 Mello M, Tanaka C, Dulley F L. Effects of an exercise program on muscle performance in patients undergoing allogeneic bone marrow transplantation.  Bone marrow transplantation. 2003;  32 723-728
  • 22 Mock V, Burke M B, Sheehan P, Creaton E M, Winningham M L, McKenney-Tedder S, Schwager L P, Liebman. A nursing rehabilitation program for women with breast cancer receiving adjuvant chemotherapy.  Oncology nursing forum. 1994;  21 899-907
  • 23 Ostendorf P c, Schäfer U W, Zander A R. Knochenmarktransplantation. In: Ostendorf PC, Seeber S: Hämatologie, Onkologie. München; Urban und Schwarzenberg 1997: 222-236
  • 24 Peters C, Lötzerich H, Niemeier B, Schüle K, Uhlenbruck G. Influence of a moderate exercise training on a natural killer cytotoxicity and personality traits in cancer patients.  Anticancer research. 1994;  14 1033-1036
  • 25 Rost R, Lagerstrøm D, Völker K. Die Fahrradergometrie und körperliches Training bei Herz-Kreislauf-Patienten. Köln; Echo Verlags-GmbH 1996: 96
  • 26 Schüle K. Zum Stellenwert der Sport- und Bewegungstherapie bei Patientinnen mit Brust- oder Unterleibskrebs.  Die Rehabilitation. 1983;  22 36-39
  • 27 Somerfield M R, Curbow B, Wingard J R, Baker F, Fogarty L A. Coping with the physical and psychosocial sequelae of bone marrow transplantation among long-term survivors.  Journal of behavioural medicine. 1996;  19 163-184
  • 28 Willenbacher W, Mumm A, Rüther A, Weis J, Bartsch H H. Somatic risk factors for intermediate and long-term sequelae after haematological stem cell therapy predictive for feasibility of a rehabilitation program.  Onkologie. 1998;  21 217-223
  • 29 Winningham M, Nail L, Burke M B, Brophy L, Cimprich B, Jones L S, Pickard-Holley S, Rhodes V, Pierre B, Beck S. Fatigue and the cancer experience: The state of the knowledge.  Oncology Nursing Forum. 1994;  21 23-36
  • 30 Zittoun R, Achard S, Ruszniewski M. Assessment of quality of life during intensive chemotherapy or bone marrow transplantation.  Psychooncology. 1999;  8 64-73

Korrespondenzadresse

Dr. Sportwiss. Freerk T. Baumann
Univ. Prof. Dr. Sportwiss. Klaus Schüle

Institut für Rehabilitation und
Behindertensport der Deutschen
Sporthochschule Köln

Carl-Diem-Weg 6

50933 Köln

Prof. Dr. med. Dr. rer. nat. Axel A. Fauser
Dr. rer. nat. Ludwig Kraut

Klinik für Knochenmarktransplantation
und Hämatologie/Onkologie GmbH

Dr. Ottmar-Kohlerstr. 2

55743 Idar-Oberstein

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