Thorac Cardiovasc Surg 1993; 41(1): 49-53
DOI: 10.1055/s-2007-1013820
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Multiple System Organ Failure after Open Heart Surgery in Infants and Children

Polyorganversagen nach offenen Herzoperationen bei Säuglingen und KindernM. C. Seghaye, W. Engelhardt, R. G. Grabitz, M. E. Faymonville3 , H. Hörnchen1 , B. J. Messmer2 , G. von Bernuth
  • Department of Pediatric Cardiology
  • 1Department of Pediatrics
  • 2Department of Thoracic and Cardiovascular Surgery, RWTH Aachen, Germany
  • 3Department of Anesthesiology, University of Liège, Belgium
Further Information

Publication History

1992

Publication Date:
30 May 2008 (online)

Summary

Between January 1985 and March 1989 we retrospectively observed Multiple System Organ Failure (MSOF) in 16 of 460 children (3.5%) who underwent cardiac surgery with cardiopulmonary bypass for congenital heart disease. MSOF was arbitrarily defined as a clinical entity with failure of two or more vital organ Systems associated with high fever, thrombocytopenia, and cardiocirculatory insufficiency and occurring within the first postoperative week. In 13 children the first clinical manifestations of MSOF were evident on the first postoperative day and in the other 3 on the second or third postoperative day. All children showed acute renal failure, acute hepatic failure, high fever, and thrombocytopenia. Most of them showed respiratory insufficiency and neurological involvement. Seven of the 16 children died. Four of the 9 surviving patients had neurological sequelae still present 6 months after the Operation, and the others recovered completely.

Zusammenfassung

Bei 16 von 460 Kindern (3,5%), die in der Zeit von Januar 1985 bis März 1989 wegen eines angeborenen Herzfehlers mit Hilfe der Herz-Lungen-Maschine operiert wurden, beobachteten wir retrospektiv ein postoperatives Polyorganversagen. Das postoperative Polyorganversagen wurde als ein während der 1. Woche nach der Operation auftretendes Versagen von 2 oder mehr vitalen Organen in Verbindung mit hohem Fieber, Thrombozytopenie und kardiozirkulatorischer Insuffizienz definiert. 13 Kinder entwickelten die ersten Anzeichen eines Polyorganversagens am 1., die übrigen 3 Kinder am 2. oder 3. postoperativen Tag. Alle 16 Kinder entwickelten ein akutes Nierenversagen, akutes Leberversagen, hohes Fieber und eine Thrombozytopenie, die meisten wiesen außerdem eine Ateminsuffizienz und neurologische Störungen auf. 7 Kinder verstarben postoperativ. Die 9 überlebenden Patienten erholten sich vollständig mit Ausnahme von 4 Kindern, bei denen noch 6 Monate nach der Operation neurologische Störungen fortdauerten.

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