Eur J Pediatr Surg 1997; 7(1): 34-37
DOI: 10.1055/s-2008-1071045
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Continent Cystostomy (Mitrofanoff's Procedure) for Neurogenic Bladder in Children and Adolescent (56 Cases: Long-Term Results)

P.  Mollard , L.  Gauriau , J. P. Bonnet , P. Y. Mure
  • Hôpital Debrousse, Service de Chirurgie Pédiatrique, 29, rue Soeur Bouvier, Lyon Cedex 05, France
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Between 1978 and 1991 we made a continent cystostomy according to Mitrofanoff's technique in 56 patients - children or adolescents - with a neurogenic bladder. We study the complications and the long-term results (follow-up ranging from 3 to 17 years - average 10 years). One patient died from a urological complication, another one died 2 years after from a neurological complication. Two patients were lost to follow-up after 3 years. Among the other patients 36 i.e. 64.3% have had urological complications. Analysis of these complications and their treatment demonstrates that most could now be avoided. At the present time the continent cystostomy with an appendicular or ureteral conduit is the safest and most comfortable way to treat the incontinence of wheel-chair bound patients who cannot or do not wish to use transurethral catheterisation.

Zusammenfassung

Im Zeitraum 1978-1991 wurde bei 56 Patienten eine kontinente Zystostomie nach der Technik von Mitrofanoff angelegt. Es handelte sich um Kinder und Jugendliche mit einer neurogenen Blase.

Die Komplikationen und Langzeitergebnisse wurden in einem Zeitraum von durchschnittlich 10 Jahren (3-17 Jahren) überprüft.

Ein Patient verstarb an urologischen Komplikationen, ein anderer verstarb 2 Jahre nach dem Eingriff an neurologischen Komplikationen. Zwei Patienten konnten 3 Jahre nach dem Eingriff nicht mehr nachuntersucht werden. Von den verbleibenden 36 Kindern zeigten 64,3 % urologische Komplikationen. Die Analyse zeigt jedoch, daß die meisten dieser Komplikationen heute vermeidbar sind. Im Augenblick kann die kontinente Zystostomie mit einem appendikulären oder uretralen Conduit als die sicherste und komfortabelste Methode in der Behandlung einer Urininkontinenz angesehen werden, ganz besonders bei den Patienten, die an einen Rollstuhl gebunden sind und keine Möglichkeit einer transurethralen Katheterisierung haben.

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