Der Nuklearmediziner 2008; 31(3): 219-223
DOI: 10.1055/s-2008-1076891
Schilddrüsenknoten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart ˙ New York

Der Schilddrüsenknoten: Sonografie und Doppler

The Thyroid Nodule: Sonography and DopplerM. Luster1 , G. Benker2
  • 1Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin, Universitätsklinikum Ulm
  • 2Endokrinologikum Ruhr, Bochum
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 September 2008 (online)

Zusammenfassung

Die hochauflösende Sonografie ist in der Routineanwendung Methode der Wahl zur Ermittlung des Schilddrüsenvolumens und evtl. vorhandener Herdbefunde. Die Hauptkriterien beim Schilddrüsenknoten betreffen Größenbestimmung, Echomuster, Randkontur und die Abgrenzung solide gegen zystisch. Die Kombination verschiedener Befunde bzw. deren Fehlen (Halo, Begrenzung, Mikroverkalkungen, „Satelliten”, Echoarmut, Vaskularisation) spricht oft für einen benignen Knoten, während eindeutige Parameter der Malignität fehlen. Die Doppler-Sonografie als relativ neues Verfahren liefert in der Differenzialdiagnose zusätzliche Informationen zur Perfusion. Als Ergänzung kann sie bei Schilddrüsenknoten Szintigrafie und Feinnadelpunktion nicht ersetzen. Zur Knotenabklärung ist die Feinnadelbiopsie in verschiedenen Leitlinien vorrangig positioniert, allerdings ist die Datenlage verbesserungswürdig.

Abstract

High resolution sonography is the method of choice for the evaluation of thyroid volume and lesions. For the work-up of cervical nodules the main criteria concern size, echo pattern, micro calcifications, delineation and the differentiation solid / cystic. The combination or the absence of certain features as halo, delineation, micro calcification, “satellites”, hypoechogenicity, vascularisation is often indicative for a benign condition, whereas there is no specific indicator for malignancy. Duplex sonography as a new modality is helpful for the visualization of nodular perfusion, although no substitute for scintigraphy and fine needle aspiration cytology. The latter is high ranking in various international guide lines with demand for additional data.

Literatur

  • 1 Gärtner R, Manz F, Grossklaus R. Representative data of iodine intake and urinary excretion in Germany.  Exp Clin Endocrinol Diabetes. 2001;  109 2-7
  • 2 Reiners C, Wegscheider K, Schicha H et al. Prevalence of thyroid disorders in the working population of Germany: ultrasonography screening in 96 278 unselected employees.  Thyroid. 2004;  14 926-932
  • 3 Frates M C, Benson C B, Doubilet P M et al. Prevalence and distribution of carcinoma in patients with solitary and multiple thyroid nodules on sonography.  J Clin Endocrinol Metab. 2006;  91 3411-3417
  • 4 Dietlein M, Kobe C, Schmidt M et al. The incidentaloma of the thyroid. Over- or underuse of diagnostic procedure for an epidemiologic finding?.  Nuklearmedizin. 2005;  44 213-224
  • 5 Tan G H, Gharib H. Thyroid incidentalomas: management approaches to nonpalpable nodules discovered incidentally on thyroid imaging [Review].  Ann Intern Med. 1997;  126 226-231
  • 6 Pacini F, Schlumberger M, Dralle H et al. European consensus for the management of patients with differentiated thyroid carcinoma of the follicular epithelium.  Eur J Endocrinol. 2006;  154 787-803
  • 7 Cooper D S, Doherty G M, Haugen B R et al. Management Guidelines for Patients with Thyroid Nodules and Differentiated Thyroid Cancer.  Thyroid. 2006;  16 1-32
  • 8 American Association of Clinical Endocrinologists and Associazione Medici Endocrinologi . Mmedical guidelines for clinical practice for the diagnosis and management of thyroid nodules.  Endocr Pract. 2006;  12 63-102
  • 9 Dietlein M, Dressler J, Grünwald F Deutsche Gesellschaft für Nuklearmedizin et al.. Guideline for in vivo- and in vitro procedures for thyroid diseases.  Nuklearmedizin. 2003;  42 109-115
  • 10 Paschke R, Reiners C, Führer D et al. Empfehlungen und offene Fragen in der Diagnostik und Therapie von Schilddrüsenknoten.  Dtsch Med Wochenschr. 2005;  130 1831-1836
  • 11 Lehnert H. Rationelle Diagnostik in Endokrinologie, Diabetologie und Stoffwechsel. 2. Aufl. Stuttgart: Thieme; 2003
  • 12 Frates M C, Benson C B, Charboneau J W et al. Management of Thyroid Nodules Detected at US: Society of Radiologists in Ultrasound Consensus Conference Statement.  Radiology. 2005;  237 794-800
  • 13 Hegedüs L. Thyroid ultrasound.  Endocrin Metab Clin North Am. 2001;  30 339-360
  • 14 Knudsen N, Bols B, Bülow I et al. Validation of ultrasonography of the thyroid gland for epidemiological purposes.  Thyroid. 1999;  9 1069-1074
  • 15 Nygaard B, Nygaard T, Court-Payen M et al. Thyroid volume measured by ultrasonography and CT.  Acta Radiol. 2002;  43 269-274
  • 16 Gharib H, Papini E. Thyroid nodules: clinical importance, assessment, and treatment.  Endocrinol Metab Clin North Am. 2007;  36 707-735
  • 17 Andermann P, Schlögl S, Mäder U et al. Intra- and interobserver variability of thyroid volume measurements in healthy adults by 2D versus 3D ultrasound.  Nuklearmedizin. 2007;  46 1-7
  • 18 Schlögl S, Werner E, Lassmann M et al. The use of three-dimensional ultrasound for thyroid volumetry.  Thyroid. 2001;  11 569-574
  • 19 Brunn J, Block U, Ruf G et al. Volumetrie der Schilddrüsenlappen mittels Real-Time-Sonographie.  Dtsch Med Wschr. 1981;  106 1338-1340
  • 20 Pinchera A. Thyroid incidentalomas.  Horm Res. 2007;  68 (Suppl 5) 199-201
  • 21 Boelaert K, Horacek J, Holder R L et al. Serum thyrotropin concentration as a novel predictor of malignancy in thyroid nodules investigated by fine-needle aspiration.  J Clin Endocrinol Metab. 2006;  91 4295-4301
  • 22 Belfiore A, La Rosa G L, La Porta G A et al. Cancer risk in patients with cold thyroid nodules: relevance of iodine intake, sex, age, and multinodularity.  Am J Med. 1992;  93 363-369
  • 23 Reiners C, Schumm-Draeger P M, Geling M et al. Schilddrüsenultraschallscreening (Initiative Papillon), Bericht über 15 zufällig entdeckte Schilddrüsenkarzinome.  Internist. 2003;  44 412-419
  • 24 Papini E, Guglielmi R, Bianchini A et al. Risk of malignancy in nonpalpable thyroid nodules: predictive value of ultrasound and color-Doppler features.  J Clin Endocrinol Metab. 2002;  87 1941-1946
  • 25 Cappelli C, Castellano M, Pirola I et al. The predictive value of ultrasound findings in the management of thyroid nodules.  QJM. 2007;  100 29-35
  • 26 Rago T, Santini F, Scutari M et al. Elastography: new developments in ultrasound for predicting malignancy in thyroid nodules.  J Clin Endocrinol Metab. 2007;  92 2917-2922
  • 27 Stalla G K (Hrsg). Therapielexikon Endokrinologie und Stoffwechselkrankheiten. Springer Medizin, S. 1015

Prof. Dr. M. Luster

Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin · Universitätsklinikum Ulm

Robert-Koch-Str. 8

89081 Ulm

Email: markus.luster@uniklinik-ulm.de

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