Skip to main content
Erschienen in:

24.01.2022 | Original Article

Prognostic Factors Effective on Survival in Unifocal Borderline Luminal B HER2-Negative and Triple-Negative Breast Cancers: a Cross-Sectional Study

verfasst von: Fatih Dal, Hasan Ökmen, Kıvılcım Ulusan, Semiha Battal Havare, Fadime Didem Can Trabulus, Şükrü Çolak, Ekrem Ferlengez, Serkan Sari

Erschienen in: Indian Journal of Surgery | Ausgabe 6/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

In this study, we aimed to investigate the prognostic factors and survival in unifocal borderline luminal B human epidermal growth factor 2-negative breast cancers (UBLHNBC) and unifocal triple-negative breast cancers (UTNBC). For the study, 480 consecutive patients whose postoperative treatments were completed between 1 January 2010 and 1 January 2015 were analysed. After analysis, 62 women meeting the inclusion criteria were enrolled in the study, divided into two groups as UTNBC (n:47) and UBLHNBC (n:15), and historical patient records were analysed. The UTNBC and UBLHNBC groups did not significantly differ in terms of disease-free survival (DFS) (p = 0.771) and overall survival (OS) (p = 0.973). In the multivariate analysis, pathological nodal stage was the independent risk factor for DFS [(hazard ratio (HR): 1.901) (95% CI: 1.029–3.513) (p = 0.040)], whereas perineural invasion was the only common independent risk factor for DFS [(HR: 0.143) (95% CI: 0.023–0.902) (p = 0.038)] and OS [(HR: 0.138) (95% CI: 0.027–0.703) (p = 0.017)]. Unifocal borderline luminal B human epidermal growth factor 2-negative breast cancers and unifocal triple-negative breast cancers yielded similar survival outcomes. Pathological nodal stage is the independent risk factor for disease-free survival, while perineural invasion is the independent risk factor for both disease-free survival and overall survival. For effective endocrine treatment, it is necessary to determine appropriate oestrogen receptor/progesterone receptor threshold values for both immunohistochemical subgroups.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
3.
Zurück zum Zitat Ogawa Y, Moriya T, Kato Y et al (2004) Immunohistochemical assessment for estrogen receptor and progesterone receptor status in breast cancer: analysis for a cut-off point as the predictor for endocrine therapy. Breast Cancer 11(3):267–275. https://doi.org/10.1007/bf02984548CrossRef Ogawa Y, Moriya T, Kato Y et al (2004) Immunohistochemical assessment for estrogen receptor and progesterone receptor status in breast cancer: analysis for a cut-off point as the predictor for endocrine therapy. Breast Cancer 11(3):267–275. https://​doi.​org/​10.​1007/​bf02984548CrossRef
4.
5.
Zurück zum Zitat Goldhirsch A, Wood WC, Coates AS et al (2011) Strategies for subtypes—dealing with the diversity of breast cancer: highlights of the St Gallen International Expert Consensus on the Primary Therapy of Early Breast Cancer 2011. Ann Oncol 22(8):1736–1747. https://doi.org/10.1093/annonc/mdr304CrossRef Goldhirsch A, Wood WC, Coates AS et al (2011) Strategies for subtypes—dealing with the diversity of breast cancer: highlights of the St Gallen International Expert Consensus on the Primary Therapy of Early Breast Cancer 2011. Ann Oncol 22(8):1736–1747. https://​doi.​org/​10.​1093/​annonc/​mdr304CrossRef
6.
7.
11.
12.
Zurück zum Zitat Viale G, Regan MM, Maiorano E et al (2007) Prognostic and predictive value of centrally reviewed expression of estrogen and progesterone receptors in a randomized trial comparing letrozole and tamoxifen adjuvant therapy for postmenopausal early breast cancer: BIG 1–98. J Clin Oncol 25(25):3846–3852. https://doi.org/10.1200/JCO.2007.11.9453CrossRef Viale G, Regan MM, Maiorano E et al (2007) Prognostic and predictive value of centrally reviewed expression of estrogen and progesterone receptors in a randomized trial comparing letrozole and tamoxifen adjuvant therapy for postmenopausal early breast cancer: BIG 1–98. J Clin Oncol 25(25):3846–3852. https://​doi.​org/​10.​1200/​JCO.​2007.​11.​9453CrossRef
17.
28.
Metadaten
Titel
Prognostic Factors Effective on Survival in Unifocal Borderline Luminal B HER2-Negative and Triple-Negative Breast Cancers: a Cross-Sectional Study
verfasst von
Fatih Dal
Hasan Ökmen
Kıvılcım Ulusan
Semiha Battal Havare
Fadime Didem Can Trabulus
Şükrü Çolak
Ekrem Ferlengez
Serkan Sari
Publikationsdatum
24.01.2022
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Surgery / Ausgabe 6/2022
Print ISSN: 0972-2068
Elektronische ISSN: 0973-9793
DOI
https://doi.org/10.1007/s12262-022-03294-7

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Antibiotika bei Erwachsenen mit Appendizitis oft ausreichend

Bei etwa zwei Drittel aller Erwachsenen mit akuter Appendizitis könnte eine antibiotische Behandlung ausreichen, wie eine Metaanalyse nahelegt. Die Komplikationsrate war insgesamt gering, auch wenn letztlich doch eine Op. fällig wurde.

Katheterablation bei Vorhofflimmern: Ist frühe Intervention von Vorteil?

Bei Patienten mit Vorhofflimmern scheinen die Therapieergebnisse bezüglich Rezidivfreiheit bei frühzeitiger Katheterablation besser zu sein als bei später erfolgter Ablation. Dafür sprechen Ergebnisse einer aktuellen Registeranalyse. 

Beugt Tranexamsäure schweren Blutungen auch in der Allgemeinchirurgie vor?

Ergebnisse einer Subgruppenanalyse der POISE-3-Studie sprechen dafür, dass eine Prophylaxe mit Tranexamsäure auch bei allgemeinchirurgischen Eingriffen das Risiko für schwere Blutungen senkt.

Höhere Anspannung vor der Op. führt offenbar zu besserem Ergebnis

Ein gewisses Maß an Stress zu Beginn der Op. wirkt sich möglicherweise positiv auf das Gelingen aus, so ein Team aus Boston. Die Komplikationsrate ging unter diesen Umständen signifikant zurück.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.