Skip to main content
main-content

14.12.2017 | Original Article | Ausgabe 4/2018

International Journal of Hematology 4/2018

Prospective randomization of post-remission therapy comparing autologous peripheral blood stem cell transplantation versus high-dose cytarabine consolidation for acute myelogenous leukemia in first remission

Zeitschrift:
International Journal of Hematology > Ausgabe 4/2018
Autoren:
Toshihiro Miyamoto, Koji Nagafuji, Tomoaki Fujisaki, Naoyuki Uchida, Kosei Matsue, Hideho Henzan, Ryosuke Ogawa, Ken Takase, Takatoshi Aoki, Michihiro Hidaka, Takanori Teshima, Shuichi Taniguchi, Koichi Akashi, Mine Harada, For the Japan Study Group for Cell Therapy and Transplantation (JSCT)

Abstract

We prospectively compared outcomes of autologous stem cell transplantation (ASCT) versus high-dose cytarabine (HiDAC) consolidation as post-remission therapy for favorable- and intermediate-risk acute myelogenous leukemia (AML) in first complete remission (CR1). Two-hundred-forty patients under 65 years with AML-M1, M2, M4, or M5 subtypes were enrolled. After induction, 153 patients did not undergo randomization, while the remaining 87 who achieved CR1 were prospectively randomized to HiDAC (n = 45) or ASCT arm (n = 42). In the HiDAC arm, 43 patients completed three cycles of HiDAC, whereas in ASCT arm 22 patients completed two cycles of consolidation consisting of intermediate-dose cytarabine plus mitoxantrone or etoposide followed by ASCT. The three-year disease-free survival (DFS) rate was 41% in HiDAC and 55% in ASCT arm (p = 0.25). Three-year overall survival (OS) rates were 77 and 68% (p = 0.67). Incidence of relapse was 54 and 41% (p = 0.22). There was no significant difference in nonrelapse mortality between two arms (p = 0.88). Patients in the ASCT arm tended to have higher DFS rates and lower relapse rates than patients in HiDAC; however, there was no significant improvement in OS in patients with favorable- and intermediate-risk AML in CR1. Patients with AML are not benefited by the intensified chemotherapy represented by ASCT.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2018

International Journal of Hematology 4/2018 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Innere Medizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

  2. Sie können e.Med Allgemeinmedizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

  3. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Onkologie

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Onkologie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise