Skip to main content
main-content

11.10.2016 | Systematic Review | Ausgabe 6/2017

Intensive Care Medicine 6/2017

Quality indicators of continuous renal replacement therapy (CRRT) care in critically ill patients: a systematic review

Zeitschrift:
Intensive Care Medicine > Ausgabe 6/2017
Autoren:
Oleksa G. Rewa, Pierre-Marc Villeneuve, Philippe Lachance, Dean T. Eurich, Henry T. Stelfox, R. T. Noel Gibney, Lisa Hartling, Robin Featherstone, Sean M. Bagshaw
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s00134-016-4579-x) contains supplementary material, which is available to authorized users.
Work performed at the University of Alberta.
Take-home message: We identified 18 potential quality indicators (QIs) of continuous renal replacement therapy (CRRT) care in the current literature. However, as a result of significant definition heterogeneity and limited evaluation, further study is needed to better prioritize these QIs to measure, improve, and benchmark CRRT care for critically ill patients.

Abstract

Objectives

Renal replacement therapy is increasingly utilized in the intensive care unit (ICU), of which continuous renal replacement therapy (CRRT) is most common. Despite CRRT being a relatively invasive and resource intensive technology, there remains wide practice variation in its application. This systematic review appraised the evidence for quality indicators (QIs) of CRRT care in critically ill patients.

Design

A comprehensive search strategy was developed and performed in five citation databases (Medline, Embase, CINAHL, Cochrane Library, and PubMed) and select grey literature sources. Two reviewers independently screened, selected, and extracted data using standardized forms. Each retrieved citation was appraised for quality using the Newcastle–Ottawa Scale (NOS) and Cochrane risk of bias tool. Data were summarized narratively.

Measurements and main results

Our search yielded 8374 citations, of which 133 fulfilled eligibility. This included 97 cohort studies, 24 randomized controlled trials, 10 case-control studies, and 2 retrospective medical audits. The quality of retrieved studies was generally good. In total, 18 QIs were identified that were mentioned in 238 instances. Identified QIs were classified as related to structure (n = 4, 22.2 %), care processes (n = 9, 50.0 %), and outcomes (n = 5, 27.8 %). The most commonly mentioned QIs focused on filter lifespan (n = 98), small solute clearance (n = 46), bleeding (n = 30), delivered dose (n = 19), and treatment interruption (n = 5). Across studies, the definitions used for QIs evaluating similar constructs varied considerably. When identified, QIs were most commonly described as important (n = 144, 48.3 %), scientifically acceptable (n = 32, 10.7 %), and useable and/or feasible (n = 17, 5.7 %) by their primary study authors.

Conclusions

We identified numerous potential QIs of CRRT care, characterized by heterogeneous definitions, varying quality of derivation, and limited evaluation. Further study is needed to prioritize a concise inventory of QIs to measure, improve, and benchmark CRRT care for critically ill patients.

Systematic review registration

PROSPERO CRD42015015530.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Premium-Inhalten der Fachzeitschriften, inklusive eines Print-Abos.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Zusatzmaterial
Supplementary material 1 (PDF 648 kb)
134_2016_4579_MOESM1_ESM.pdf
Supplementary material 2 (PDF 212 kb)
134_2016_4579_MOESM2_ESM.pdf
Supplementary material 3 (DOCX 85 kb)
134_2016_4579_MOESM3_ESM.docx
Supplementary material 4 (DOCX 16 kb)
134_2016_4579_MOESM4_ESM.docx
Supplementary material 5 (DOCX 168 kb)
134_2016_4579_MOESM5_ESM.docx
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2017

Intensive Care Medicine 6/2017Zur Ausgabe
  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

  2. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet AINS

Meistgelesene Bücher aus dem Fachgebiet AINS

  • 2014 | Buch

    Komplikationen in der Anästhesie

    Fallbeispiele Analyse Prävention

    Aus Fehlern lernen und dadurch Zwischenfälle vermeiden! Komplikationen oder Zwischenfälle in der Anästhesie können für Patienten schwerwiegende Folgen haben. Häufig sind sie eine Kombination menschlicher, organisatorischer und technischer Fehler.

    Herausgeber:
    Matthias Hübler, Thea Koch
  • 2013 | Buch

    Anästhesie Fragen und Antworten

    1655 Fakten für die Facharztprüfung und das Europäische Diplom für Anästhesiologie und Intensivmedizin (DESA)

    Mit Sicherheit erfolgreich in Prüfung und Praxis! Effektiv wiederholen und im entscheidenden Moment die richtigen Antworten parat haben - dafür ist dieses beliebte Prüfungsbuch garantiert hilfreich. Anhand der Multiple-Choice-Fragen ist die optimale Vorbereitung auf das Prüfungsprinzip der D.E.A.A. gewährleistet.

    Autoren:
    Prof. Dr. Franz Kehl, Dr. Hans-Joachim Wilke
  • 2011 | Buch

    Pharmakotherapie in der Anästhesie und Intensivmedizin

    Wie und wieso wirken vasoaktive Substanzen und wie werden sie wirksam eingesetzt Welche Substanzen eignen sich zur perioperativen Myokardprojektion? 
    Kenntnisse zur Pharmakologie und deren Anwendung sind das notwendige Rüstzeug für den Anästhesisten und Intensivmediziner. Lernen Sie von erfahrenen Anästhesisten und Pharmakologen.

    Herausgeber:
    Prof. Dr. Peter H. Tonner, Prof. Dr. Lutz Hein
  • 2013 | Buch

    Anästhesie und Intensivmedizin – Prüfungswissen

    für die Fachpflege

    Fit in Theorie, Praxis und Prüfung! In diesem Arbeitsbuch werden alle Fakten der Fachweiterbildung abgebildet. So können Fachweiterbildungsteilnehmer wie auch langjährige Mitarbeiter in der Anästhesie und Intensivmedizin ihr Wissen gezielt überprüfen, vertiefen und festigen.

    Autor:
    Prof. Dr. Reinhard Larsen

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update AINS und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise