Skip to main content
main-content

01.11.2010 | Original Research | Ausgabe 11/2010

Journal of General Internal Medicine 11/2010

Quality of US Primary Care Delivered by Resident and Staff Physicians

Zeitschrift:
Journal of General Internal Medicine > Ausgabe 11/2010
Autoren:
MD Leah Zallman, MD, PhD Jun Ma, PhD Lan Xiao, MD, MPH Karen E. Lasser

ABSTRACT

Background

Few population-based data are available on the quality of outpatient care provided by resident physicians in the US.

Objective

To assess the quality of outpatient care delivered by resident and staff physicians.

Design

Cross-sectional analysis. We used chi-square tests to compare resident and staff physician performance on 19 quality indicators. Using multivariable logistic regression, we controlled for sex, age, race/ethnicity, insurance, and metropolitan status.

Participants

33,900 hospital-based outpatient visits from the 1997-2004 National Hospital Ambulatory Medical Care Survey (NHAMCS).

Measurements

Resident and staff physician performance on 19 quality indicators.

Results

Resident physicians were more likely to care for younger, non-white, female, urban, and Medicaid-insured patients. In both adjusted and unadjusted analyses, residents outperformed staff on four of 19 measures including angiotensin converting enzyme inhibitor use for congestive heart failure (57.0% vs. 27.6%; p = <0.001), diuretic use for hypertension (57.8% vs. 44.0%; p = <0.001), statin use for hyperlipidemia (56.3% vs. 40.4%; p = 0.001), and routine blood pressure screening (85.3% vs. 79.6%; p = 0.02). Residents and staff performed at similar levels for counseling (range 15.7 to 32.0%). Residents and staff performed similarly well on measures capturing inappropriate prescribing or overuse of diagnostic testing (range 48.6 to 100%). Residents and staff performed similarly on measures of appropriate prescribing (range from 30.9% to 69.2%).

Conclusions

Primary care provided by resident physicians is of similar or higher quality than that provided by staff physicians. Significant opportunity remains to improve quality of outpatient care provided by all physicians. Residency training programs should devote attention to improving outpatient quality of care delivered by residents.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2010

Journal of General Internal Medicine 11/2010 Zur Ausgabe

Clinical Practice: Clinical Images

A Necrotizing Wound After Caesarean Delivery

  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

  2. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Meistgelesene Bücher aus der Inneren Medizin

2017 | Buch

Rheumatologie aus der Praxis

Entzündliche Gelenkerkrankungen – mit Fallbeispielen

Dieses Fachbuch macht mit den wichtigsten chronisch entzündlichen Gelenk- und Wirbelsäulenerkrankungen vertraut. Anhand von über 40 instruktiven Fallbeispielen werden anschaulich diagnostisches Vorgehen, therapeutisches Ansprechen und der Verlauf …

Herausgeber:
Rudolf Puchner

2016 | Buch

Ambulant erworbene Pneumonie

Was, wann, warum – Dieses Buch bietet differenzierte Diagnostik und Therapie der ambulant erworbenen Pneumonie zur sofortigen sicheren Anwendung. Entsprechend der neuesten Studien und Leitlinien aller wichtigen Fachgesellschaften.

Herausgeber:
Santiago Ewig

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

© Springer Medizin 

Bildnachweise