Skip to main content
main-content

14.04.2017 | Original Article | Ausgabe 9/2017

Pediatric Nephrology 9/2017

Race, obesity, and the renin-angiotensin-aldosterone system: treatment response in children with primary hypertension

Zeitschrift:
Pediatric Nephrology > Ausgabe 9/2017
Autoren:
Andrew M. South, Lester Arguelles, Gal Finer, Craig B. Langman
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s00467-017-3665-9) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

Background

Pediatric primary hypertension (HTN) is increasingly recognized, but the effect of patient characteristics such as obesity and race on treatment outcomes is not well described. The renin-angiotensin-aldosterone system (RAAS) may also contribute to HTN. We hypothesized patient parameters of these factors, including baseline RAAS, influence blood pressure (BP) response to pharmacological treatment in HTN.

Methods

This was a retrospective cohort of 102 consecutive patients with HTN. Primary outcomes were changes per year in systolic and diastolic BP (SBP, DBP). Secondary outcome was change per year in left ventricular mass index (LVMI). We evaluated whether baseline plasma renin activity (PRA), aldosterone, renin-to-aldosterone ratio, overweight/obesity, race, initial drug choice, and multidrug therapy were associated with the outcomes using general linear regression models adjusted for confounding variables.

Results

Racially diverse (43% Hispanic, 28% black, 25% white) and predominantly overweight/obese (75%) patients were studied. Median length of follow-up was 14.5 months. Higher baseline aldosterone was associated with decreased SBP (−1.03 mmHg/year), DBP (−0.95 mmHg/year), and DBP z score (−0.07/year) during the study period. Higher baseline PRA was associated with decreased SBP z score (−0.04/year) and LVMI (−2.89 g/m2.7/year). Stratified analyses revealed the relationships between baseline aldosterone and PRA, and annual reductions in outcomes were strengthened in nonobese and white patients.

Conclusions

Pretreatment aldosterone and PRA predicted short-term follow-up BP and LVMI, especially in nonobese and white patients. The RAAS profile could guide treatment of HTN and suggests consideration of angiotensin-converting enzyme inhibitors and angiotensin II receptor blockers as first-line treatment options.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Zusatzmaterial
ESM 1 (PDF 1016 kb)
467_2017_3665_MOESM1_ESM.pdf
ESM 2 (PDF 1022 kb)
467_2017_3665_MOESM2_ESM.pdf
ESM 3 (PDF 943 kb)
467_2017_3665_MOESM3_ESM.pdf
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2017

Pediatric Nephrology 9/2017 Zur Ausgabe
  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Pädiatrie

Meistgelesene Bücher aus dem Fachgebiet

2014 | Buch

Pädiatrische Notfall- und Intensivmedizin

Wenn es um pädiatrische Notfälle auf Station oder um schwerst kranke Kinder auf der Intensivstation geht, ist dieses Buch ein verlässlicher Begleiter. Übersichtlich nach Organen eingeteilt, enthält das Kitteltaschenbuch sämtliche essenziellen Themen der Kinderintensivmedizin, von kardiozirkulatorischen bis infektiologischen Erkrankungen.

Autor:
Prof. Dr. Thomas Nicolai

2015 | Buch

Häufige Hautkrankheiten im Kindesalter

Klinik - Diagnose - Therapie

Das Buch bietet für die 30 häufigsten Hauterkrankungen bei Kindern einen Diagnose- und Behandlungsfahrplan: Für jede Erkrankung gibt es präzise Texte, zahlreiche typische klinische Farbfotos sowie Tabellen zu Differentialdiagnosen und zum therapeutischen Prozedere. Für alle Ärzte, die Kinder mit Hauterkrankungen behandeln! 

Herausgeber:
Dietrich Abeck, Hansjörg Cremer