Zum Inhalt

Radio-Guided Surgery with a New-Generation β-Probe for Radiolabeled Somatostatin Analog, in Patients with Small Intestinal Neuroendocrine Tumors

  • 23.04.2024
  • Endocrine Tumors
Erschienen in:

Abstract

Background

Radio-guided surgery (RGS) holds promise for improving surgical outcomes in neuroendocrine tumors (NETs). Previous studies showed low specificity (SP) using γ-probes to detect radiation emitted by radio-labeled somatostatin analogs.

Objective

We aimed to assess the sensitivity (SE) and SP of the intraoperative RGS approach using a β-probe with a per-lesion analysis, while assessing safety and feasibility as secondary objectives.

Methods

This prospective, single-arm, single-center, phase II trial (NCT05448157) enrolled 20 patients diagnosed with small intestine NETs (SI-NETs) with positive lesions detected at 68Ga-DOTA-TOC positron emission tomography/computed tomography (PET/CT). Patients received an intravenous injection of 1.1 MBq/Kg of 68Ga-DOTA-TOC 10 min prior to surgery. In vivo measurements were conducted using a β-probe. Receiver operating characteristic (ROC) analysis was performed, with the tumor-to-background ratio (TBR) as the independent variable and pathology result (cancer vs. non-cancer) as the dependent variable. The area under the curve (AUC), optimal TBR, and absorbed dose for the surgery staff were reported.

Results

The intraoperative RGS approach was feasible in all cases without adverse effects. Of 134 specimens, the AUC was 0.928, with a TBR cut-off of 1.35 yielding 89.3% SE and 86.4% SP. The median absorbed dose for the surgery staff was 30 µSv (range 12–41 µSv).

Conclusion

This study reports optimal accuracy in detecting lesions of SI-NETs using the intraoperative RGS approach with a novel β-probe. The method was found to be safe, feasible, and easily reproducible in daily clinical practice, with minimal radiation exposure for the staff. RGS might potentially improve radical resection rates in SI-NETs.

Clinical Trials Registration

68Ga-DOTATOC Radio-Guided Surgery with β-Probe in GEP-NET (RGS GEP-NET) [NCT0544815; https://classic.clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT05448157]
Titel
Radio-Guided Surgery with a New-Generation β-Probe for Radiolabeled Somatostatin Analog, in Patients with Small Intestinal Neuroendocrine Tumors
Verfasst von
Emilio Bertani, MD
Francesco Mattana, MD
Francesco Collamati, PhD
Mahila E. Ferrari, MSc
Vincenzo Bagnardi, PhD
Samuele Frassoni, MSc
Eleonora Pisa, MD
Riccardo Mirabelli, PhD
Silvio Morganti, MSc
Nicola Fazio, MD
Uberto Fumagalli Romario, MD
Francesco Ceci, MD
Publikationsdatum
23.04.2024
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 7/2024
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-024-15277-x
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Hallux valgus: Vor OP aufklären und Befunde dokumentieren!

Zum Hallux valgus liegen neue Leitlinienempfehlungen vor. Dr. Jörn Dohle, Wuppertal, gab beim Ortho Trauma Update praktische Tipps zum Umgang mit dem therapeutischen Algorithmus und stellte eine neue minimalinvasive Technik vor.  

Gynäkoonkologische Chirurgie: Weniger radikal, genauso sicher?

Minimalinvasive und robotische Verfahren prägen die moderne gynäkoonkologische Chirurgie. Leitlinien und Studien zeigen klare Trends zur Deeskalation. Doch wann ist sie sicher – und wann nicht?

Ergonomie im OP eklatant vernachlässigt!

Das Thema Ergonomie am Arbeitsplatz wird in chirurgischen Abteilungen viel zu oft stiefmütterlich behandelt. Die Konsequenzen macht die ERGO-Studie deutlich: Fehlhaltungen und Schmerzen hängen demnach eng zusammen.

Vor der TAVI erst noch eine PCI?

Relevante Koronarstenosen vor einer Transkatheter-Aortenklappen-Intervention (TAVI) interventionell statt rein medikamentös zu behandeln, bietet Registerdaten zufolge einen überschaubaren klinischen Nutzen zum Preis eines erhöhten Blutungsrisikos.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Hallux valgus/© masanyanka / stock.adobe.com, Laparoskopischer Eingriff/© RFBSIP / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodellen), Abdominelle laparoskopische Operation/© Игорь Гончаров / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodellen)