Zum Inhalt

Rapid MRI for acute pediatric MSK infections: survey of current utilization and procedural practices

  • 12.03.2025
  • Research
Erschienen in:

Abstract

Background

Some institutions have implemented rapid MRI protocols for acute musculoskeletal (MSK) infections as an attempt to improve early diagnosis.

Objective

To assess current utilization of pediatric rapid MSK MRI protocols (abbreviated protocol, no IV (intravenous) contrast, and no sedation) using a survey.

Materials and methods

A 10-question survey was sent to members of the Society for Pediatric Radiology (SPR) and the Society of Skeletal Radiology, which differed depending on whether a rapid protocol was used or not. The survey was conducted by the SPR MSK and MRI committees.

Results

A total of 134 surveys (representing 99 institutions) were completed. Twenty-two percent (22/99) of institutions used a rapid protocol. Pediatric institutions were more likely to perform it when compared to adult institutions (P-value<0.01, 37% (14/38) vs. 13% (8/61)). Comparing institutions that use rapid protocol with institutions that do not, the availability of on-call MRI technologists did not differ (P-value=0.33), and pediatric radiologists were more likely to interpret these studies (73% (16/22) vs. 36% (28/77), P-value=0.02). Reported rapid MRI completion times took less than 15 min in 64% (14/22) of the institutions. Seventy-three percent (16/22) of institutions performing rapid protocols have radiologists check images to evaluate the need for additional sequences or contrast. Sixty-eight percent (25/37) reported being very satisfied with rapid protocols. Seventy-seven of 99 institutions do not use a rapid protocol due to a lack of a consensus protocol and concerns about missing findings. Of these institutions, 62% (48/77) administer IV contrast routinely.

Conclusion

There is limited and variable utilization of rapid MRI protocols for acute pediatric MSK infection. Lack of accepted consensus protocol is the most common reason for non-implementation, highlighting the need for consensus-driven rapid protocols.

Graphical Abstract

Titel
Rapid MRI for acute pediatric MSK infections: survey of current utilization and procedural practices
Verfasst von
M. Alejandra Bedoya
Jade Iwasaka-Neder
Nancy A. Chauvin
Jonathan D. Samet
Arthur B. Meyers
Patricia T. Acharya
Cara E. Morin
Michael Aquino
J. Christopher Davis
Anna Thomas
Publikationsdatum
12.03.2025
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Pediatric Radiology / Ausgabe 7/2025
Print ISSN: 0301-0449
Elektronische ISSN: 1432-1998
DOI
https://doi.org/10.1007/s00247-025-06206-5
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Radiologie

Bessere Symptomkontrolle dank Radiochirurgie auch bei mehr als vier Hirnmetastasen?

Eine stereotaktische Bestrahlung einzelner Läsionen könnte in puncto Symptomkontrolle und Lebensqualität auch bei mehr als vier Hirnmetastasen Vorteile gegenüber einer Hippocampus-schonenden Ganzhirnbestrahlung bieten. Darauf deuten Ergebnisse einer kleineren randomisierten Studie aus den USA hin. Riesig waren die Unterschiede indes nicht.

Start des Lungenkrebsscreenings in Deutschland: Das sollten Sie wissen

Ab dem 1. April 2026 können sich Raucherinnen und Raucher in Deutschland unter bestimmten Voraussetzungen einem CT-basierten Lungenkrebsscreening unterziehen. Zum Start des Programms haben wir die wichtigsten Fragen und Antworten für Sie zusammengetragen.

Praxisverwaltungssystem erfolgreich wechseln: Auf diese Punkte kommt es an

Viele Praxen denken darüber nach, ihr Praxisverwaltungssystem zu wechseln, weil sie nicht zufrieden sind. Beim Hausärztlichen Praxis- und IT-Kongress ließen sich drei Hausärztinnen und Hausärzte in die Karten schauen, wie sie beim Wechsel vorgegangen sind

Wie effektiv ist das Mammografiescreening in Europa?

Forscherinnen und Forscher um ein Team vom DKFZ in Heidelberg haben europäische Daten zum Mammografiescreening gesichtet – und ziehen grundsätzlich eine positive Bilanz. Doch bei genauerem Hinsehen bleiben wichtige Fragen offen.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Hirnmetastase eines nichtkleinzelligen Lungenkarzinoms frontal rechts/© Diehl, C., Combs, S.E. / all rights reserved Springer Medizin Verlag GmbH, Lungenkrebsscreening per Low-Dose-Computertomographie/© Ladage D., Delorme S. / all rights reserved Springer Medizin Verlag GmbH, Arzt beim Recherchieren/© kozirsky / Fotolia, Durchführung einer Mammografie/© Valerii Apetroaiei / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodellen)