Zum Inhalt

Relationship between impaired myocardial blood flow by positron emission tomography and low-attenuation plaque burden and pericoronary adipose tissue attenuation from coronary computed tomography: From the prospective PACIFIC trial

  • 16.01.2023
  • ORIGINAL ARTICLE
Erschienen in:

Abstract

Background

Positron emission tomography (PET) is the clinical gold standard for quantifying myocardial blood flow (MBF). Pericoronary adipose tissue (PCAT) attenuation may detect vascular inflammation indirectly. We examined the relationship between MBF by PET and plaque burden and PCAT on coronary CT angiography (CCTA).

Methods

This post hoc analysis of the PACIFIC trial included 208 patients with suspected coronary artery disease (CAD) who underwent [15O]H2O PET and CCTA. Low-attenuation plaque (LAP, < 30HU), non-calcified plaque (NCP), and PCAT attenuation were measured by CCTA.

Results

In 582 vessels, 211 (36.3%) had impaired per-vessel hyperemic MBF (≤ 2.30 mL/min/g). In multivariable analysis, LAP burden was independently and consistently associated with impaired hyperemic MBF (P = 0.016); over NCP burden (P = 0.997). Addition of LAP burden improved predictive performance for impaired hyperemic MBF from a model with CAD severity and calcified plaque burden (P < 0.001). There was no correlation between PCAT attenuation and hyperemic MBF (r = − 0.11), and PCAT attenuation was not associated with impaired hyperemic MBF in univariable or multivariable analysis of all vessels (P > 0.1).

Conclusion

In patients with stable CAD, LAP burden was independently associated with impaired hyperemic MBF and a stronger predictor of impaired hyperemic MBF than NCP burden. There was no association between PCAT attenuation and hyperemic MBF.
Titel
Relationship between impaired myocardial blood flow by positron emission tomography and low-attenuation plaque burden and pericoronary adipose tissue attenuation from coronary computed tomography: From the prospective PACIFIC trial
Verfasst von
Keiichiro Kuronuma, MD, PhD
Pepijn A. van Diemen, MD
Donghee Han, MD
Andrew Lin, MBBS, PhD
Kajetan Grodecki, MD
Jacek Kwiecinski, MD, PhD
Manish Motwani, MBChB, PhD
Priscilla McElhinney, BSc
Guadalupe Flores Tomasino, MD
Caroline Park, BSc
Alan Kwan, MD
Evangelos Tzolos, MD
Eyal Klein, MD
Benjamin Shou, BSc
Balaji Tamarappoo, MD, PhD
Sebastien Cadet, MSc
Ibrahim Danad, MD
Roel S. Driessen, MD
Daniel S. Berman, MD
Piotr J. Slomka, PhD
Damini Dey, PhD
Paul Knaapen, MD, PhD
Publikationsdatum
16.01.2023
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Journal of Nuclear Cardiology / Ausgabe 4/2023
Print ISSN: 1071-3581
Elektronische ISSN: 1532-6551
DOI
https://doi.org/10.1007/s12350-022-03194-z
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Kardiologie

Herz-Kreislauf-Screening mit Risikoscores: Viele fallen durchs Raster!

Sich auf Scoring-Systeme zur Beurteilung des individuellen kardiovaskulären Risikos zu verlassen, scheint in der Praxis keine tragfähige Strategie für die Primärprävention zu sein. Laut aktueller Daten aus den USA wird jede zweite Herzinfarkt-gefährdete Person nicht als solche erkannt.

Angina ohne Koronarobstruktion in acht Endotypen geteilt

Angina pectoris mit nicht obstruierten Koronarien (ANOCA) lässt sich laut Ergebnissen einer Studie in acht verschiedene Endotypen unterteilen. Wichtig ist dabei die Reaktion in Tests mit Adenosin und Acetylcholin.

Gerinnungshemmer reduziert Schlaganfall-Rezidive ohne Zunahme von Blutungen

Das Unternehmen Bayer hat in einer Topline-Meldung über den positiven Ausgang der globalen Phase-III-Studie OCEANIC-STROKE zur Sicherheit und Wirksamkeit des Faktor-XIa-Hemmers Asundexian bei Patienten mit Schlaganfall informiert.

Adipositasmedikamente dauerhaft geben?

Wird eine Adipositastherapie mit Tirzepatid nach einer Gewichtsreduktion beendet, kehren bei den meisten Menschen mit den verlorenen Kilos auch die kardiometabolischen Risiken zurück.

EKG Essentials: EKG befunden mit System

In diesem CME-Kurs können Sie Ihr Wissen zur EKG-Befundung anhand von zwölf Video-Tutorials auffrischen und 10 CME-Punkte sammeln.
Praxisnah, relevant und mit vielen Tipps & Tricks vom Profi.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Ärztliche Sprechstunde/© Pornpak Khunatorn / Getty Images / iStock, EKG befunden mit System - EKG Essential/© Springer Medizin Verlag GmbH