Skip to main content
Erschienen in: Child's Nervous System 11/2016

15.08.2016 | Original Paper

Results of the prophylactic surgery of lumbosacral lipomas 20 years of experience in the Paediatric Neurosurgery Department La Timone Enfants Hospital, Marseille, France

Erschienen in: Child's Nervous System | Ausgabe 11/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

We conducted a retrospective study of children with lumbosacral lipomas treated in the Department of Pediatric Neurosurgery hospital Timone Enfants in the last 20 years. We selected patients with lipomas of the conus medullaris who underwent preventive surgery. 86 ,4 % of the patients remained asymptomatic during the follow-up. Worse results were observed in children older than one year old at surgery with transitional lipoma, with the conus medullaris was below L5 and when the resection had been partial. In view of the results, the authors recommend the preventive surgery before the first year of life under neurophysiologic monitoring in order to perform a total near-total resection with a neural plate reconstitution.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Arai H, Sato K, Okuda O, Miyajima M, Hishii M, Nakanishi H, Ishii H (2001) Surgical experience of 120 patients with lumbosacral lipomas. Acta Neurochir 143:857–864CrossRefPubMed Arai H, Sato K, Okuda O, Miyajima M, Hishii M, Nakanishi H, Ishii H (2001) Surgical experience of 120 patients with lumbosacral lipomas. Acta Neurochir 143:857–864CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Bulsara KR, Zomorodi AR, Villavicencio AT, Fuchs H, George TM (2001) Clinical outcome differences for lipomyelomeningoceles, intraspinal lipomas, and lipomas of the filum terminale. Neurosurg Rev 24:192–194CrossRefPubMed Bulsara KR, Zomorodi AR, Villavicencio AT, Fuchs H, George TM (2001) Clinical outcome differences for lipomyelomeningoceles, intraspinal lipomas, and lipomas of the filum terminale. Neurosurg Rev 24:192–194CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Byrne RW, Hayes EA, George TM, McLone DG (1995) Operative resection of 100 spinal lipomas in infants less than 1 year of age. Peditr Neurosurg 23:182–186CrossRef Byrne RW, Hayes EA, George TM, McLone DG (1995) Operative resection of 100 spinal lipomas in infants less than 1 year of age. Peditr Neurosurg 23:182–186CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Chapman PH, Davis KR (1993) Surgical treatment of spinal lipomas in childhood. Pediatr Neurosurg 19(5):267–275CrossRefPubMed Chapman PH, Davis KR (1993) Surgical treatment of spinal lipomas in childhood. Pediatr Neurosurg 19(5):267–275CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Choux M, Lena G, Genitori L, Foroutan M (1994) The surgery of occult spinal dysraphism. Adv Tech Stand Neurosurg 21:183–238PubMed Choux M, Lena G, Genitori L, Foroutan M (1994) The surgery of occult spinal dysraphism. Adv Tech Stand Neurosurg 21:183–238PubMed
6.
Zurück zum Zitat Dorward NL, Scatliff JH, Hayward RD (2002) Congenital lumbosacral lipomas: pitfalls in analysing the results of prophylactic surgery. Childs Nerv Syst 18(6–7):326–332CrossRefPubMed Dorward NL, Scatliff JH, Hayward RD (2002) Congenital lumbosacral lipomas: pitfalls in analysing the results of prophylactic surgery. Childs Nerv Syst 18(6–7):326–332CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Kang HS, Wang KC, Kim KM, Kim SK, Cho BK (2006) Prognostic factors affecting urologic outcome after untethering surgery for lumbosacral lipoma. Childs Nerv Syst 22(9):1111–1121CrossRefPubMed Kang HS, Wang KC, Kim KM, Kim SK, Cho BK (2006) Prognostic factors affecting urologic outcome after untethering surgery for lumbosacral lipoma. Childs Nerv Syst 22(9):1111–1121CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Kasliwal MK, Mahapatra AK (2007) Surgery for spinal cord lipomas. Indian J Pediatr 4:357–362CrossRef Kasliwal MK, Mahapatra AK (2007) Surgery for spinal cord lipomas. Indian J Pediatr 4:357–362CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Kayanagi I, Iwasaki Y, Hida K, Abe H, Isu T, Akino M, Aida T (2000) Factors in neurological deterioration and role of surgical treatment in lumbosacral spinal lipoma. Childs Nerv Syst 16:143–149CrossRef Kayanagi I, Iwasaki Y, Hida K, Abe H, Isu T, Akino M, Aida T (2000) Factors in neurological deterioration and role of surgical treatment in lumbosacral spinal lipoma. Childs Nerv Syst 16:143–149CrossRef
10.
Zurück zum Zitat La Marca F, Grant JA, Tomita T, McLone DG (1997) Spinal lipomas in children: outcome of 270 procedures. Pediatr Neurosurg 26(1):8–16CrossRefPubMed La Marca F, Grant JA, Tomita T, McLone DG (1997) Spinal lipomas in children: outcome of 270 procedures. Pediatr Neurosurg 26(1):8–16CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Medina S, al-Orfali M, Zurakowski D, Poussaint TY, DiCanzio J, Barnes PD (1999) Occult lumbosacral dysraphism in children and young adults: diagnostic performance of fast screening and conventional MR imaging. Radiology 211(3):767–771CrossRef Medina S, al-Orfali M, Zurakowski D, Poussaint TY, DiCanzio J, Barnes PD (1999) Occult lumbosacral dysraphism in children and young adults: diagnostic performance of fast screening and conventional MR imaging. Radiology 211(3):767–771CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Pang D, Zovickian J, Oviedo A (2009) Long-term outcome of total and near-total resection of spinal cord lipomas and radical reconstruction of the neural placode: part I- surgical technique. Pediatr Neurosurg 65(3):511–527CrossRef Pang D, Zovickian J, Oviedo A (2009) Long-term outcome of total and near-total resection of spinal cord lipomas and radical reconstruction of the neural placode: part I- surgical technique. Pediatr Neurosurg 65(3):511–527CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Pierre-Kahn A, Zerah M, Renier D, Cinalli G, Saint Rose C, et al. (1997) Congenital lumbosacral lipomas. Childs Nerv Syst 13(6):298–335CrossRefPubMed Pierre-Kahn A, Zerah M, Renier D, Cinalli G, Saint Rose C, et al. (1997) Congenital lumbosacral lipomas. Childs Nerv Syst 13(6):298–335CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Samuels R, McGirt MJ, Attenello FJ, Garces Ambrossi GL, et al. (2009) Incidence of symptomatic retethering after surgical management of pediatric tethered cord syndrome with or without duraplasty. Childs Nerv Syst 25(9):1085–1089CrossRefPubMed Samuels R, McGirt MJ, Attenello FJ, Garces Ambrossi GL, et al. (2009) Incidence of symptomatic retethering after surgical management of pediatric tethered cord syndrome with or without duraplasty. Childs Nerv Syst 25(9):1085–1089CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Thorne A, Pierre-Kahn A, Sonigo P (2001) Antenatal diagnosis of spinal lipomas. Childs Nerv Syst 17(12):697–703CrossRefPubMed Thorne A, Pierre-Kahn A, Sonigo P (2001) Antenatal diagnosis of spinal lipomas. Childs Nerv Syst 17(12):697–703CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Tseng JH, Kuo MY, Kwang Tu Y, Tseng MY (2008) Outcome of untethering for symptomatic spina bifida occulta with lumbosacral spinal cord tethering in 31 patients: analysis of preoperative prognostic factors. Spine J 8(4):630–638CrossRefPubMed Tseng JH, Kuo MY, Kwang Tu Y, Tseng MY (2008) Outcome of untethering for symptomatic spina bifida occulta with lumbosacral spinal cord tethering in 31 patients: analysis of preoperative prognostic factors. Spine J 8(4):630–638CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Van Calenbergh F, Vanvolsem S, Verpoorten C, et al. (1999) Results after surgery for lumbosacral lipoma: the significance of early and late worsening. Childs Nerv Syst 15(9):439–443CrossRefPubMed Van Calenbergh F, Vanvolsem S, Verpoorten C, et al. (1999) Results after surgery for lumbosacral lipoma: the significance of early and late worsening. Childs Nerv Syst 15(9):439–443CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Von Koch CS, Quinones-Hinojosa A, Gulati M, et al. (2002) Clinical outcome in children undergoing tethered cord release utilizing intraoperative neurophysiological monitoring. Pediatr Neurosurg 37(2):81–86CrossRefPubMed Von Koch CS, Quinones-Hinojosa A, Gulati M, et al. (2002) Clinical outcome in children undergoing tethered cord release utilizing intraoperative neurophysiological monitoring. Pediatr Neurosurg 37(2):81–86CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Wykes V, Desai D, Thompson DN (2012) Asymptomatic lumbosacral lipomas-a natural history study. Childs Nerv Syst 28(10):1731–1739CrossRefPubMed Wykes V, Desai D, Thompson DN (2012) Asymptomatic lumbosacral lipomas-a natural history study. Childs Nerv Syst 28(10):1731–1739CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Yamada S, Won DJ, Yamada SM (2004) Pathophysiology of tethered cord syndrome: correlation wih symptomatology. Neurosurg Focus 6(2):1–5CrossRef Yamada S, Won DJ, Yamada SM (2004) Pathophysiology of tethered cord syndrome: correlation wih symptomatology. Neurosurg Focus 6(2):1–5CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Zerah M, Roujeau T, Di Rocco F (2008) Transition from childhood to adulthood ans lumbosacral dysraphism. Neurochirurgie 54(5):615–617CrossRefPubMed Zerah M, Roujeau T, Di Rocco F (2008) Transition from childhood to adulthood ans lumbosacral dysraphism. Neurochirurgie 54(5):615–617CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Results of the prophylactic surgery of lumbosacral lipomas 20 years of experience in the Paediatric Neurosurgery Department La Timone Enfants Hospital, Marseille, France
Publikationsdatum
15.08.2016
Erschienen in
Child's Nervous System / Ausgabe 11/2016
Print ISSN: 0256-7040
Elektronische ISSN: 1433-0350
DOI
https://doi.org/10.1007/s00381-016-3198-8

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2016

Child's Nervous System 11/2016 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.