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Erschienen in: Der Gynäkologe 10/2013

01.10.2013 | Leitthema

Risiko-Nutzen-Verhältnis bei natürlicher Geburt und elektiver Sectio

verfasst von: Prof. Dr. H. Schneider

Erschienen in: Die Gynäkologie | Ausgabe 10/2013

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Zusammenfassung

Der Nutzen einer Sectio bei absoluter Indikation ist für Mutter und Kind so eindeutig, dass eine natürliche Geburt in der Regel nicht in Betracht kommt. Nachdem die elektive Sektio als Eingriff sehr sicher geworden ist, hat die Indikationsstellung eine beträchtliche Ausweitung erfahren, und der Hauptanteil des Anstiegs der Sektiorate der vergangenen Jahre entfällt auf den elektiven Eingriff. Damit kommt einer vergleichenden Nutzen-Risiko-Abwägung besondere Bedeutung zu. Gemessen an seltenen, aber schweren mütterlichen Komplikationen sollte der natürlichen Geburt weiterhin der Vorzug gegeben werden. Andere Kriterien, wie Schutz des Beckenbodens, sind nicht ausreichend belegt, als dass sie als Rechtfertigung für eine elektive Sektio gelten können. Die positiven Effekte des Geburtsstresses der vaginalen Geburt, von denen vor allem das Neugeborene profitiert, finden in der Diskussion des optimalen Entbindungsmodus am Termin zunehmend Beachtung. Während die Bedeutung für die primäre Adaptation weitgehend gesichert ist, sind Langzeiteffekte wie der Schutz vor Allergien und Asthma nicht gesichert. Die Komplexität der Entscheidung für eine der beiden Varianten erfordert eine Expertenberatung, um eine Einverständniserklärung im Sinne eines „informed consent“ zu ermöglichen. Können keine klaren medizinischen Gründe als Indikation für eine Sectio angeführt werden, müssen ethische Konflikte sowie mögliche forensische Konsequenzen bedacht werden.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat ACOG, American College of Obstetricians and Gynecologists (2004) Ethics in obstetrics and gynecology, 2. edn. ACOG, Washington ACOG, American College of Obstetricians and Gynecologists (2004) Ethics in obstetrics and gynecology, 2. edn. ACOG, Washington
2.
Zurück zum Zitat Al Mufti R, McCarthy A, Fisk NM (1997) Survey of obstetrician’s personal preference and discretionary practice. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 73:1–4CrossRef Al Mufti R, McCarthy A, Fisk NM (1997) Survey of obstetrician’s personal preference and discretionary practice. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 73:1–4CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Bailit J, Garret J, Miller W et al (2002) Hospital primary cesarean delivery rates and the risk of poor neonatal outcome. Am J Obstet Gynecol 187:721–727PubMedCrossRef Bailit J, Garret J, Miller W et al (2002) Hospital primary cesarean delivery rates and the risk of poor neonatal outcome. Am J Obstet Gynecol 187:721–727PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Brown MA, Rad PY, Halonen MJ (2003) Method of birth alters interferon-gamma and interleukin-12 production by cord blood mononuclear cells. Pediatr Allergy Immunol 14:106–111PubMedCrossRef Brown MA, Rad PY, Halonen MJ (2003) Method of birth alters interferon-gamma and interleukin-12 production by cord blood mononuclear cells. Pediatr Allergy Immunol 14:106–111PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Cho CE, Norman M (2013) Cesarean section and development in the immune system in the offspring. Am J Obstet Gynecol 208:249–254PubMedCrossRef Cho CE, Norman M (2013) Cesarean section and development in the immune system in the offspring. Am J Obstet Gynecol 208:249–254PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Declercq E, Young R, Cabral H et al (2011) Is a rising cesarean delivery rate inevitable? Trends in industrialized countries, 1987 to 2007. Birth 38:99–104PubMedCrossRef Declercq E, Young R, Cabral H et al (2011) Is a rising cesarean delivery rate inevitable? Trends in industrialized countries, 1987 to 2007. Birth 38:99–104PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Dinarello CA, Shparber M, Kent EF et al (1981) Production of leucocytic pyrogen from phagocytes of neonates. J Infect Dis 144:337–343PubMedCrossRef Dinarello CA, Shparber M, Kent EF et al (1981) Production of leucocytic pyrogen from phagocytes of neonates. J Infect Dis 144:337–343PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Dudenhausen JW (2009) Indikationen zur abdominalen Schnittentbindung. In: Stark M (Hrsg) Der Kaiserschnitt, 1. Aufl. Elsevier, München, S 80–83 Dudenhausen JW (2009) Indikationen zur abdominalen Schnittentbindung. In: Stark M (Hrsg) Der Kaiserschnitt, 1. Aufl. Elsevier, München, S 80–83
10.
Zurück zum Zitat Franz HBG, Erxleben C, Franz A, Hofmann R (2012) Prävention geburtsbedingter Beckenbodenschädigung – Was ist gesichert? Geburtsh Frauenheilk 72:804–808CrossRef Franz HBG, Erxleben C, Franz A, Hofmann R (2012) Prävention geburtsbedingter Beckenbodenschädigung – Was ist gesichert? Geburtsh Frauenheilk 72:804–808CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Green JM, Baston HA (2007) Have women become more willing to accept obstetric interventions and does this relate to mode of birth? Data from a prospective study. Birth 34:6–13PubMedCrossRef Green JM, Baston HA (2007) Have women become more willing to accept obstetric interventions and does this relate to mode of birth? Data from a prospective study. Birth 34:6–13PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Hainer F, Kowalcek I (2011) Wünsche von Schwangeren an den Geburtsmodus. Z Geburtsh Neonatol 215:35–40CrossRef Hainer F, Kowalcek I (2011) Wünsche von Schwangeren an den Geburtsmodus. Z Geburtsh Neonatol 215:35–40CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Halvorsen L, Nerum H, Sorlie T et al (2010) Does councellor’s attitude influence change in a request for a cesarean in women with fear of birth? Midwifery 26:45–52PubMedCrossRef Halvorsen L, Nerum H, Sorlie T et al (2010) Does councellor’s attitude influence change in a request for a cesarean in women with fear of birth? Midwifery 26:45–52PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Hannah ME, Hannah WJ, Hewson SA et al (2000) Planned caesarean section versus planned vaginal birth for breech presentation at term: a randomized multicenter trial. Term Breech Trial Collaborative Group. Lancet 356:1375–1383PubMedCrossRef Hannah ME, Hannah WJ, Hewson SA et al (2000) Planned caesarean section versus planned vaginal birth for breech presentation at term: a randomized multicenter trial. Term Breech Trial Collaborative Group. Lancet 356:1375–1383PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Hannah ME, Whyte H, Hannah WJ et al (2004) Maternal outcomes at 2 years after planned caesarean section vs planned vaginal birth for breech presentation at term: the international randomized Term Breech Trial. Am J Obstet Gynecol 191:917–927PubMedCrossRef Hannah ME, Whyte H, Hannah WJ et al (2004) Maternal outcomes at 2 years after planned caesarean section vs planned vaginal birth for breech presentation at term: the international randomized Term Breech Trial. Am J Obstet Gynecol 191:917–927PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Hansen AK, Wisborg K, Uldbjerg N et al (2008) Risk of respiratory morbidity in term infants delivered by elective caesaren section: a cohort study. Br Med J 336:85–87CrossRef Hansen AK, Wisborg K, Uldbjerg N et al (2008) Risk of respiratory morbidity in term infants delivered by elective caesaren section: a cohort study. Br Med J 336:85–87CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Heimstad R, Dahloe R, Laache I et al (2006) Fear of childbirth and history of abuse: implications for pregnancy and delivery. Acta Obstet Gynecol Scand 85:435–440PubMedCrossRef Heimstad R, Dahloe R, Laache I et al (2006) Fear of childbirth and history of abuse: implications for pregnancy and delivery. Acta Obstet Gynecol Scand 85:435–440PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Hübner M, Reisenauer C, Abele H (2010) Welchen Stellenwert hat die primäre Sectio caesarea. Geburtsh Frauenheilk 70:911–913CrossRef Hübner M, Reisenauer C, Abele H (2010) Welchen Stellenwert hat die primäre Sectio caesarea. Geburtsh Frauenheilk 70:911–913CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Kalish RB, McCullough LB, Chervenak FA (2006) Decision-making about caesarean delivery. Lancet 367:883–885PubMedCrossRef Kalish RB, McCullough LB, Chervenak FA (2006) Decision-making about caesarean delivery. Lancet 367:883–885PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Knight M, Kurinczuk JJ, Spark P et al (2008) Cesarean delivery and peripartum hysterectomy. Obstet Gynecol 1111:97–105CrossRef Knight M, Kurinczuk JJ, Spark P et al (2008) Cesarean delivery and peripartum hysterectomy. Obstet Gynecol 1111:97–105CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Kolip P, Büchter R (2009) Involvement of first-time mothers with different levels of education in the decision-making for their delivery by a planned Caesarean section. Women’s satisfaction with information given by gynaecologists and midwives. J Public Health 17: 273-280CrossRef Kolip P, Büchter R (2009) Involvement of first-time mothers with different levels of education in the decision-making for their delivery by a planned Caesarean section. Women’s satisfaction with information given by gynaecologists and midwives. J Public Health 17: 273-280CrossRef
22.
23.
Zurück zum Zitat Leslie MS (2004) Counceling women about elective caesarean section. J Midwifery Womens Health 49:155–159 Leslie MS (2004) Counceling women about elective caesarean section. J Midwifery Womens Health 49:155–159
24.
Zurück zum Zitat Liu S, Liston RM, Joseph KS et al (2007) Maternal mortality and severe morbidity associated with low-risk planned cesarean delivery versus planned vaginal delivery at term. CMAJ 176:455–460PubMedCrossRef Liu S, Liston RM, Joseph KS et al (2007) Maternal mortality and severe morbidity associated with low-risk planned cesarean delivery versus planned vaginal delivery at term. CMAJ 176:455–460PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Lynch CD, Iams JD (2013) Diseases resulting from suboptimal immune function in offspring: is cesarean delivery itself really to blame? Am J Obstet Gynecol 208:247–248PubMedCrossRef Lynch CD, Iams JD (2013) Diseases resulting from suboptimal immune function in offspring: is cesarean delivery itself really to blame? Am J Obstet Gynecol 208:247–248PubMedCrossRef
27.
Zurück zum Zitat McDorman MF, Declerq E, Menacker F et al (2006) Infant and neonatal morbidity for primary cesarean section and vaginal birth to women with „no indicated risk“. United States, 1998–2001 birth cohorts. Birth 33:175–182CrossRef McDorman MF, Declerq E, Menacker F et al (2006) Infant and neonatal morbidity for primary cesarean section and vaginal birth to women with „no indicated risk“. United States, 1998–2001 birth cohorts. Birth 33:175–182CrossRef
28.
Zurück zum Zitat McFarlin BL (2004) Elective cesarean birth: issues and ethics of an informed decision. J Midwifery Womens Health 49:421–429PubMedCrossRef McFarlin BL (2004) Elective cesarean birth: issues and ethics of an informed decision. J Midwifery Womens Health 49:421–429PubMedCrossRef
29.
Zurück zum Zitat McMahon MJ, Luther ER, Bowes WA et al (1996) A comparison of a trial of labor with an elective cesarean section. N Engl J Med 335:689–695PubMedCrossRef McMahon MJ, Luther ER, Bowes WA et al (1996) A comparison of a trial of labor with an elective cesarean section. N Engl J Med 335:689–695PubMedCrossRef
30.
Zurück zum Zitat Morrison JJ, Rennie JM, Milton PJ (1995) Neonatal respiratory morbidity and mode of delivery at term: influence of timing of elective caesaren section. Br J Obstet Gynaecol 102:101–106PubMedCrossRef Morrison JJ, Rennie JM, Milton PJ (1995) Neonatal respiratory morbidity and mode of delivery at term: influence of timing of elective caesaren section. Br J Obstet Gynaecol 102:101–106PubMedCrossRef
31.
Zurück zum Zitat National Institute of Health (2006) State-of-the-Science Conference Statement. Cesarean delivery on maternal request. Obstet Gynecol 107:1386–1397CrossRef National Institute of Health (2006) State-of-the-Science Conference Statement. Cesarean delivery on maternal request. Obstet Gynecol 107:1386–1397CrossRef
32.
Zurück zum Zitat NICE, National Institute for Clinical Excellence (2004) Caesarean section, clinical guideline 13 NICE, National Institute for Clinical Excellence (2004) Caesarean section, clinical guideline 13
33.
Zurück zum Zitat Reinhard J, Hanker L, Sänger N et al (2013) Neonatal transfer rate and mode of delivery from 37th week of gestation in a german perinatal center level I. Geburtsh Frauenheilk 73:324–329CrossRef Reinhard J, Hanker L, Sänger N et al (2013) Neonatal transfer rate and mode of delivery from 37th week of gestation in a german perinatal center level I. Geburtsh Frauenheilk 73:324–329CrossRef
34.
Zurück zum Zitat Romero R, Korzeniewski SJ (2013) Are infants born by elective cesarean delivery without labor at risk for developing immune disorders later in life? Am J Obstet Gynecol 208:243–246PubMedCrossRef Romero R, Korzeniewski SJ (2013) Are infants born by elective cesarean delivery without labor at risk for developing immune disorders later in life? Am J Obstet Gynecol 208:243–246PubMedCrossRef
35.
Zurück zum Zitat Schindl M, Birner P, Reingrabner M et al (2003) Elective cesarean section vs. spontaneous delivery: a comparative study of birth experience. Act Obstet Gynecol Scand 82(9):834–840CrossRef Schindl M, Birner P, Reingrabner M et al (2003) Elective cesarean section vs. spontaneous delivery: a comparative study of birth experience. Act Obstet Gynecol Scand 82(9):834–840CrossRef
36.
Zurück zum Zitat Schlund GH (2008) Kommentar zur juristischen Problematik einer Wunschsektio. Gynakol Prax 32:237–238 Schlund GH (2008) Kommentar zur juristischen Problematik einer Wunschsektio. Gynakol Prax 32:237–238
37.
Zurück zum Zitat Schneider H (2008) Natürliche Geburt oder „Wunsch-Sektio“? Gynakologe 41:36–41CrossRef Schneider H (2008) Natürliche Geburt oder „Wunsch-Sektio“? Gynakologe 41:36–41CrossRef
38.
Zurück zum Zitat Thilaganathan B, Meher-Homji N, Nicolaides KH (1994) Labor a beneficial process for the neonate. Am J Obstet Gynecol 171:1271–1272PubMedCrossRef Thilaganathan B, Meher-Homji N, Nicolaides KH (1994) Labor a beneficial process for the neonate. Am J Obstet Gynecol 171:1271–1272PubMedCrossRef
39.
Zurück zum Zitat Villar J, Wojdylaa, Zavaleta N (2006) Caesarean delivery rates and pregnancy outcomes: the 2005 WHO global survey on maternal and perinatal health in Latin America. Lancet 367:1819–1829PubMedCrossRef Villar J, Wojdylaa, Zavaleta N (2006) Caesarean delivery rates and pregnancy outcomes: the 2005 WHO global survey on maternal and perinatal health in Latin America. Lancet 367:1819–1829PubMedCrossRef
40.
Zurück zum Zitat Villar J, Carroli G, Zavaleta N et al (2007) Maternal and neonatal individual risks and benefits associated with caesarean delivery: multicentre prospective study. Br Med J 335:1025CrossRef Villar J, Carroli G, Zavaleta N et al (2007) Maternal and neonatal individual risks and benefits associated with caesarean delivery: multicentre prospective study. Br Med J 335:1025CrossRef
41.
Zurück zum Zitat Vogl S, Worda C, Egarter C et al (2006) Mode of delivery is associated with maternal and fetal endocrine stress response. Br J Obstet Gynaecol 123:441–445CrossRef Vogl S, Worda C, Egarter C et al (2006) Mode of delivery is associated with maternal and fetal endocrine stress response. Br J Obstet Gynaecol 123:441–445CrossRef
42.
Zurück zum Zitat Wacker J (2010) Kaiserschnitt vs. Natürliche Geburt. Geburtsh Frauenheilk 10:841–843 Wacker J (2010) Kaiserschnitt vs. Natürliche Geburt. Geburtsh Frauenheilk 10:841–843
43.
Zurück zum Zitat Zanardo V, Solda G, Trevisanuto D (2006) Elective cesarean section and fetal immune-endocrine response. Int J Gynaecol Obstet 95:52–53PubMedCrossRef Zanardo V, Solda G, Trevisanuto D (2006) Elective cesarean section and fetal immune-endocrine response. Int J Gynaecol Obstet 95:52–53PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Risiko-Nutzen-Verhältnis bei natürlicher Geburt und elektiver Sectio
verfasst von
Prof. Dr. H. Schneider
Publikationsdatum
01.10.2013
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Die Gynäkologie / Ausgabe 10/2013
Print ISSN: 2731-7102
Elektronische ISSN: 2731-7110
DOI
https://doi.org/10.1007/s00129-013-3179-x

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