Skip to main content
Erschienen in:

04.10.2023 | Original Article

Risk Calculator for Bronchopulmonary Dysplasia in Preterm Neonates: A Prospective Observational Study

verfasst von: Medha Goyal, Dwayne Mascarenhas, Ruchi Nanavati

Erschienen in: Indian Journal of Pediatrics | Ausgabe 8/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objectives

To determine the incidence, risk factors, and accuracy of a previously published risk estimator in predicting Bronchopulmonary dysplasia (BPD) in a very preterm cohort from India.

Methods

A single-center prospective observational study was conducted in preterm neonates born at 23–30 wk of gestation with a birth weight of 501–1249 g. The incidence and risk factors of BPD were evaluated, and the accuracy of BPD prediction at six pre-specified time points using the National Institute of Child Health and Human Development (NICHD) BPD risk estimator was assessed by comparing the estimated risk with the observed rates.

Results

A total of 310 neonates with mean gestation age of 28.7±1.5 wk and birth weight of 1023.6±171.4 g were enrolled in the study. The study cohort had 49.7% males and 32.3% neonates requiring resuscitation. Any BPD was observed in 54 (17.4%) neonates with severity being mild, moderate, and severe in 29 (53.7%), 17 (31.5%), and 8 (14.8%) neonates respectively. Hundred (32.3%) neonates died before discharge from the hospital. Sepsis, patent ductus arteriosus, retinopathy of prematurity, intraventricular hemorrhage, and blood transfusion were significant risk factors for the development of BPD. The calculator was accurate for the prediction of death or moderate-severe BPD on days 1 and 3 with the area under the curve of 0.82 and 0.77 respectively.

Conclusions

The NICHD BPD estimator helped to accurately predict moderate-severe BPD early in Indian preterm infants.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Stoll BJ, Hansen NI, Bell EF, et al. Neonatal outcomes of extremely preterm infants from the NICHD neonatal research network. Pediatrics. 2010;126:443–56.CrossRefPubMed Stoll BJ, Hansen NI, Bell EF, et al. Neonatal outcomes of extremely preterm infants from the NICHD neonatal research network. Pediatrics. 2010;126:443–56.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Jeng SF, Hsu CH, Tsao PN, et al. Bronchopulmonary dysplasia predicts adverse developmental and clinical outcomes in very-low-birthweight infants. Dev Med Child Neurol. 2008;50:51–7.CrossRefPubMed Jeng SF, Hsu CH, Tsao PN, et al. Bronchopulmonary dysplasia predicts adverse developmental and clinical outcomes in very-low-birthweight infants. Dev Med Child Neurol. 2008;50:51–7.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Ehrenkranz RA, Walsh MC, Vohr BR, et al. Validation of the National Institutes of Health consensus definition of bronchopulmonary dysplasia. Pediatrics. 2005;116:1353–60.CrossRefPubMed Ehrenkranz RA, Walsh MC, Vohr BR, et al. Validation of the National Institutes of Health consensus definition of bronchopulmonary dysplasia. Pediatrics. 2005;116:1353–60.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Bhunwal S, Mukhopadhyay K, Bhattacharya S, Dey P, Dhaliwal LK. Bronchopulmonary dysplasia in preterm neonates in a level III neonatal unit in India. Indian Pediatr. 2018;55:211–5.CrossRefPubMed Bhunwal S, Mukhopadhyay K, Bhattacharya S, Dey P, Dhaliwal LK. Bronchopulmonary dysplasia in preterm neonates in a level III neonatal unit in India. Indian Pediatr. 2018;55:211–5.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Klinger G, Sokolover N, Boyko V, Sirota L, Lerner-Geva L, Reichman B. Perinatal risk factors for bronchopulmonary dysplasia in a national cohort of very-low-birthweight infants. Am J Obstet Gynecol. 2013;208:115.e1-9.CrossRef Klinger G, Sokolover N, Boyko V, Sirota L, Lerner-Geva L, Reichman B. Perinatal risk factors for bronchopulmonary dysplasia in a national cohort of very-low-birthweight infants. Am J Obstet Gynecol. 2013;208:115.e1-9.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Laughon MM, Langer JC, Bose CL, et al. Prediction of bronchopulmonary dysplasia by postnatal age in extremely premature infants. Am J Respir Crit Care Med. 2011;183:1715–22.CrossRefPubMedPubMedCentral Laughon MM, Langer JC, Bose CL, et al. Prediction of bronchopulmonary dysplasia by postnatal age in extremely premature infants. Am J Respir Crit Care Med. 2011;183:1715–22.CrossRefPubMedPubMedCentral
7.
Zurück zum Zitat Malavolti AM, Bassler D, Arlettaz-Mieth R, Faldella G, Latal B, Natalucci G. Bronchopulmonary dysplasia-impact of severity and timing of diagnosis on neurodevelopment of preterm infants: a retrospective cohort study. BMJ Paediatr Open. 2018;2:e000165.CrossRefPubMedPubMedCentral Malavolti AM, Bassler D, Arlettaz-Mieth R, Faldella G, Latal B, Natalucci G. Bronchopulmonary dysplasia-impact of severity and timing of diagnosis on neurodevelopment of preterm infants: a retrospective cohort study. BMJ Paediatr Open. 2018;2:e000165.CrossRefPubMedPubMedCentral
8.
Zurück zum Zitat Romagnoli C, Zecca E, Tortorolo L, Vento G, Tortorolo G. A scoring system to predict the evolution of respiratory distress syndrome into chronic lung disease in preterm infants. Intensive Care Med. 1998;24:476–80.CrossRefPubMed Romagnoli C, Zecca E, Tortorolo L, Vento G, Tortorolo G. A scoring system to predict the evolution of respiratory distress syndrome into chronic lung disease in preterm infants. Intensive Care Med. 1998;24:476–80.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Toce SS, Farrell PM, Leavitt LA, Samuels DP, Edwards DK. Clinical and roentgenographic scoring systems for assessing bronchopulmonary dysplasia. Am J Dis Child. 1984;138:581–5.PubMed Toce SS, Farrell PM, Leavitt LA, Samuels DP, Edwards DK. Clinical and roentgenographic scoring systems for assessing bronchopulmonary dysplasia. Am J Dis Child. 1984;138:581–5.PubMed
10.
Zurück zum Zitat Bhering CA, Mochdece CC, Moreira ME, Rocco JR, Sant’Anna GM. Bronchopulmonary dysplasia prediction model for 7-day-old infants. J Pediatr (Rio J). 2007;83:163–70.PubMed Bhering CA, Mochdece CC, Moreira ME, Rocco JR, Sant’Anna GM. Bronchopulmonary dysplasia prediction model for 7-day-old infants. J Pediatr (Rio J). 2007;83:163–70.PubMed
11.
Zurück zum Zitat Diggikar S, Aradhya AS, LokanadhaReddy V, Jaganathan P, Mulage L. Risk factors for bronchopulmonary dysplasia in a level-III neonatal unit. Indian J Pediatr. 2021;88:497–8.CrossRefPubMed Diggikar S, Aradhya AS, LokanadhaReddy V, Jaganathan P, Mulage L. Risk factors for bronchopulmonary dysplasia in a level-III neonatal unit. Indian J Pediatr. 2021;88:497–8.CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Siffel C, Kistler KD, Lewis JFM, Sarda SP. Global incidence of bronchopulmonary dysplasia among extremely preterm infants: a systematic literature review. J Matern Fetal Neonatal Med. 2021;34:1721–31.CrossRefPubMed Siffel C, Kistler KD, Lewis JFM, Sarda SP. Global incidence of bronchopulmonary dysplasia among extremely preterm infants: a systematic literature review. J Matern Fetal Neonatal Med. 2021;34:1721–31.CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Onland W, Debray TP, Laughon MM, et al. Clinical prediction models for bronchopulmonary dysplasia: a systematic review and external validation study. BMC Pediatr. 2013;13:207.CrossRefPubMedPubMedCentral Onland W, Debray TP, Laughon MM, et al. Clinical prediction models for bronchopulmonary dysplasia: a systematic review and external validation study. BMC Pediatr. 2013;13:207.CrossRefPubMedPubMedCentral
14.
Zurück zum Zitat Baker EK, Davis PG. Bronchopulmonary dysplasia outcome estimator in current neonatal practice. Acta Paediatr. 2021;110:166–7.CrossRefPubMed Baker EK, Davis PG. Bronchopulmonary dysplasia outcome estimator in current neonatal practice. Acta Paediatr. 2021;110:166–7.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Risk Calculator for Bronchopulmonary Dysplasia in Preterm Neonates: A Prospective Observational Study
verfasst von
Medha Goyal
Dwayne Mascarenhas
Ruchi Nanavati
Publikationsdatum
04.10.2023
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Pediatrics / Ausgabe 8/2024
Print ISSN: 0019-5456
Elektronische ISSN: 0973-7693
DOI
https://doi.org/10.1007/s12098-023-04857-6

Kompaktes Leitlinien-Wissen Pädiatrie (Link öffnet in neuem Fenster)

Mit medbee Pocketcards schnell und sicher entscheiden.
Leitlinien-Wissen kostenlos und immer griffbereit auf ihrem Desktop, Handy oder Tablet.

Neu im Fachgebiet Pädiatrie

Weniger Bargeld, weniger Erstickungsnotfälle?

Dadurch, dass immer seltener mit Bargeld gezahlt wird, könnte die Rate an Erstickungsnotfällen bei Kindern zurückgehen. Dieser Hypothese ist ein britisches Forschungsteam in Klinikdaten aus den letzten zweieinhalb Jahrzehnten nachgegangen.

Pneumonie ausschließen: Auf das Röntgenbild ist offenbar Verlass

Das Thoraxröntgen ist gemäß Daten aus den USA eine zuverlässige Methode, um bei Kindern in der Notaufnahme rasch eine Lungenentzündung auszuschließen. Zur Vorsicht rät das Ärzteteam jedoch bei bestimmten klinischen Symptomen.

Kawasaki-Syndrom: Kein ASS mehr in der Akutphase?

Um Kinder mit Kawasaki-Syndrom vor entzündlich bedingten Veränderungen der Koronarien zu bewahren, werden sie in der Akutphase mit intravenösen Immunglobulinen und hochdosierter Acetylsalicylsäure (ASS) behandelt. Neuesten Daten zufolge könnte womöglich auf ASS verzichtet werden.

Neurologische Entwicklung von Kindern: Welchen Einfluss hat Stillen?

Stillen bringt zahlreiche gesundheitliche Vorteile mit sich. Ob dazu auch ein niedrigeres Risiko für Entwicklungsverzögerungen und -störungen gehört, hat nun eine israelische Studie untersucht.

Update Pädiatrie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.