Skip to main content
Erschienen in:

27.01.2022 | Focus - Institution and Surgeons

Robert Liston—“The Surgeon with the Fastest Knife”

verfasst von: Kaushik Bhattacharya, Neela Bhattacharya

Erschienen in: Indian Journal of Surgery | Ausgabe 6/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

In modern times, it is difficult to imagine surgery being done without anaesthesia on an awake, restrained, wailing patient. But there were times when this was the norm and it was imperative that the surgeon be swift and precise in his work, to cause the minimum possible pain and blood loss to the patient. Robert Liston was such a master surgeon who operated with lightning speed and such skill that not only saved many a life, but the postoperative complications like infection were also less in comparison to other surgeons. His speed also resulted in some bizarre operative events that earned him ridicule in surgical history. Not only was he a good surgeon, but also a man who designed many instruments still used in surgical practice today; he wrote books and was an avid reader of evolving advances and also performed the first surgery under anaesthesia in Europe too. Even though described in medical textbooks as “crude, loud, abrasive, insensitive, and brutally rough” on his trainees and colleagues, Liston’s “hard as iron” hand in the operating room did a remarkable job of saving lives and as such his work and skill needs to be recognized and appreciated.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Gordon, Great Medical Disasters, pp. 19-21. For example, see Wendy Moore, The Mesmerist: The Society Doctor who held Victorian Society Spellbound (London: Weidenfield and Nicholson, 2017), pp. 94-5 Gordon, Great Medical Disasters, pp. 19-21. For example, see Wendy Moore, The Mesmerist: The Society Doctor who held Victorian Society Spellbound (London: Weidenfield and Nicholson, 2017), pp. 94-5
3.
Zurück zum Zitat Bill T (2012) Saints and sinner: Robert Liston. Ann R Coll Surg Engl (Suppl) 94:64–65 Bill T (2012) Saints and sinner: Robert Liston. Ann R Coll Surg Engl (Suppl) 94:64–65
4.
Zurück zum Zitat Liston R (1837) Elements of Surgery. Philadelphia, Haswell, Barrington, and Haswell Liston R (1837) Elements of Surgery. Philadelphia, Haswell, Barrington, and Haswell
5.
Zurück zum Zitat Flemming P (1926) Robert Liston, the first Professor of Clinical Surgery at UCH, vol 11. University College Hospital Magazine, pp 176–185 Flemming P (1926) Robert Liston, the first Professor of Clinical Surgery at UCH, vol 11. University College Hospital Magazine, pp 176–185
6.
Zurück zum Zitat Schofield AL (1951) Robert Liston (1794-1847). Br J Plast Surg. 3(4):227–232 Schofield AL (1951) Robert Liston (1794-1847). Br J Plast Surg. 3(4):227–232
Metadaten
Titel
Robert Liston—“The Surgeon with the Fastest Knife”
verfasst von
Kaushik Bhattacharya
Neela Bhattacharya
Publikationsdatum
27.01.2022
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Surgery / Ausgabe 6/2022
Print ISSN: 0972-2068
Elektronische ISSN: 0973-9793
DOI
https://doi.org/10.1007/s12262-021-03272-5

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Leitlinienkonformes Management thermischer Verletzungen

Thermische Verletzungen gehören zu den schwerwiegendsten Traumen und hinterlassen oft langfristige körperliche und psychische Spuren. Die aktuelle S2k-Leitlinie „Behandlung thermischer Verletzungen im Kindesalter (Verbrennung, Verbrühung)“ bietet eine strukturierte Übersicht über das empfohlene Vorgehen.

Verbände und Cremes gegen Dekubitus: „Wir wissen nicht, was sie bringen!“

Die Datenlage zur Wirksamkeit von Verbänden oder topischen Mitteln zur Prävention von Druckgeschwüren sei schlecht, so die Verfasser einer aktuellen Cochrane-Studie. Letztlich bleibe es unsicher, ob solche Maßnahmen den Betroffenen nutzen oder schaden.

Nackenschmerzen nach Bandscheibenvorfall: Muskeltraining hilft!

Bei hartnäckigen Schmerzen aufgrund einer zervikalen Radikulopathie schlägt ein Team der Universität Istanbul vor, lokale Steroidinjektionen mit einem speziellen Trainingsprogramm zur Stabilisierung der Nackenmuskulatur zu kombinieren.

US-Team empfiehlt Gastropexie nach Hiatushernien-Op.

Zur Vermeidung von Rezidiven nach Reparatur einer paraösophagealen Hiatushernie sollte einem US-Team zufolge der Magen bei der Op. routinemäßig an der Bauchwand fixiert werden. Das Ergebnis einer randomisierten Studie scheint dafür zu sprechen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.