Skip to main content
main-content

01.03.2011 | Technical note | Ausgabe 2/2011

Journal of Hepato-Biliary-Pancreatic Sciences 2/2011

Robot-assisted laparoscopic pancreaticoduodenectomy

Zeitschrift:
Journal of Hepato-Biliary-Pancreatic Sciences > Ausgabe 2/2011
Autoren:
A. Horiguchi, I. Uyama, S. Miyakawa

Abstract

Background

Robotic surgery is the most advanced development in minimally invasive surgery. However, the number of reports on robot-assisted endoscopic gastrointestinal surgery is still very small. In this article, we describe total laparoscopic pancreaticoduodenectomy (PD) undertaken using the da Vinci Surgical System® (Intutive Surgical).

Methods

Three patients underwent robotic PD between November 2009 and February 2010. Following resection of the pancreatic head, duodenum, and the distal stomach, intracorporeal anastomosis was accomplished by Child’s method of reconstruction, which includes a two-layered end-to-side pancreaticojejunostomy, an end-to-side choledochojejunostomy, and a side-to-side gastrojejunostomy.

Results

The time required for surgery was 703 ± 141 min, and blood loss was 118 ± 72 mL. The average hospital stay period was 26 ± 12 days. As a postoperative complication, pancreatic juice leak occurred in one case, but it was managed with conservative treatment. Of the three patients, one had cancer of the papilla of Vater, one had cancer of the pancreatic head, and one had a solid pseudopapillary neoplasm. In all cases, the surgical margin was negative for tumor.

Conclusions

Robot-assisted PD required a long time, but organ removal with less bleeding was able to be safely performed owing to the high degree of freedom associated with the forceps manipulation and the magnified view. Similarly, pancreatojejunostomy could certainly be conducted. No major postoperative complications were found. Accumulation of da Vinci PD experience in the future will lead to safer and faster PD.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Für Ihren Erfolg in Klinik und Praxis - Die beste Hilfe in Ihrem Arbeitsalltag als Mediziner

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de.

Alle e.Med Abos bis 30. April 2021 zum halben Preis!

Jetzt e.Med zum Sonderpreis bestellen!

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2011

Journal of Hepato-Biliary-Pancreatic Sciences 2/2011 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Innere Medizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

28.04.2021 | Wechselwirkungen der Krebstherapie | Interview | Ausgabe 5/2021

Sicher therapieren trotz komplexer Medikation

Interview mit Prof. Dr. Ulrich Jaehde, Leiter der Abteilung Klinische Pharmazie am Pharmazeutischen Institut der Rheinischen Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Chirurgie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise