Skip to main content
main-content

01.07.2012 | Endocrine Tumors | Ausgabe 7/2012

Annals of Surgical Oncology 7/2012

Robotic Versus Laparoscopic Resection of Large Adrenal Tumors

Zeitschrift:
Annals of Surgical Oncology > Ausgabe 7/2012
Autoren:
MD Orhan Agcaoglu, MD Shamil Aliyev, MD Koray Karabulut, MD Jamie Mitchell, MD Allan Siperstein, MD Eren Berber

Abstract

Background

Although recent studies have shown the feasibility and safety of robotic adrenalectomy, an advantage over the laparoscopic approach has not been demonstrated. Our hypothesis was that the use of the robot would facilitate minimally invasive resection of large adrenal tumors.

Methods

Adrenal tumors ≥5 cm resected robotically were compared with those removed laparoscopically from a prospective institutional review board-approved adrenal database. Clinical and perioperative parameters were analyzed using t and chi-square tests. All data are expressed as mean ± standard error of mean.

Results

There were 24 patients with 25 tumors in the robotic group and 38 patients with 38 tumors in the laparoscopic group. Tumor size was similar in both groups (6.5 ± 0.4 [robotic] vs 6.2 ± 0.3 cm [laparoscopic], P = .661). Operative time was shorter for the robotic versus laparoscopic group (159.4 ± 13.4 vs 187.2 ± 8.3 min, respectively, P = .043), while estimated blood loss was similar (P = .147). The conversion to open rate was less in the robotic (4%) versus the laparoscopic (11%) group; P = .043. Hospital stay was shorter for the robotic group (1.4 ± 0.2 vs 1.9 ± 0.1 days, respectively, P = .009). The 30-day morbidity was 0 in robotic and 2.7% in laparoscopic group. Pathology was similar between groups.

Conclusions

Our study shows that the use of the robot could shorten operative time and decrease the rate of conversion to open for adrenal tumors larger than 5 cm. Based on our favorable experience, robotic adrenalectomy has become our preferred minimally invasive surgical approach for removing large adrenal tumors.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Jetzt bestellen und im ersten Jahr 100€ sparen!Jetzt e.Med zum Sonderpreis bestellen!

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2012

Annals of Surgical Oncology 7/2012 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Chirurgie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

  2. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.


 

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Chirurgie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise