Skip to main content
main-content

01.11.2010 | Gynecologic Oncology | Ausgabe 11/2010

Annals of Surgical Oncology 11/2010

Role of Systematic Lymphadenectomy and Adjuvant Radiation in Early-Stage Endometrioid Uterine Cancer

Zeitschrift:
Annals of Surgical Oncology > Ausgabe 11/2010
Autoren:
MD, PhD Nan-Hee Jeong, MD, PhD Jong-Min Lee, MD, PhD Jae-Kwan Lee, MD, PhD Mi-Kyung Kim, MD, PhD Young-Jae Kim, MD, PhD Chi-Heum Cho, MD, PhD Seok-Mo Kim, MD, PhD Sang-Yoon Park, MD, PhD Chan-Yong Park, MD, PhD Ki-Tae Kim

Abstract

Objective

To determine the roles of lymphadenectomy in endometrioid uterine cancer patients and adjuvant radiation in early-stage endometrioid uterine cancer patients who underwent systematic lymphadenectomy.

Methods

A retrospective analysis of 758 patients surgically treated for early-stage endometrioid uterine cancer from 2000 to 2006 was conducted. The primary outcome was 5-year overall survival in relation to systematic lymphadenectomy with or without adjuvant radiation.

Results

Of the 758 patients, 547 (72.2%) underwent complete surgical staging, including systematic lymphadenectomy; adjuvant radiation was administered to 207 patients (27.3%). Within median follow-up of 35 months, systematic lymphadenectomy did not affect overall survival in early-stage patients (P = 0.4480). In the high-risk, early-stage group, however, the 5-year survival rate of the systematic lymphadenectomy group showed better survival compared with the no systematic lymphadenectomy group (P = 0.0095). Also, adjuvant radiation did not affect overall survival in early-stage patients (P = 0.1170), even in the group of high-risk, early-stage patients (P = 0.5680) who underwent systematic lymphadenectomy.

Conclusions

Systematic lymphadenectomy provided a survival benefit in high-risk endometrioid uterine cancer patients. However, in patients who underwent systematic lymphadenectomy, adjuvant radiation was not beneficial, even in high-risk patients.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2010

Annals of Surgical Oncology 11/2010 Zur Ausgabe
  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

  2. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Chirurgie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise