Zum Inhalt

Room utilization analysis of pre-operative glue embolization for venous malformations: procedure times and outcomes

  • 28.05.2025
  • Research
Erschienen in:

Abstract

Background

Pre-operative n-butyl-2-cyanoacrylate embolization and surgical resection is an established treatment for venous malformations. A single-session treatment is optimal but requires accurate procedural time estimates for the interventional radiology and surgical portions of the treatment to optimize coordination. Understanding the variables affecting room time could improve coordination, raise efficiency, and eventually help to estimate cost for patients.

Objective

Identify which factors have a significant impact on the room time for pre-operative glue embolization of venous malformations.

Materials and methods

A single institution, institutional review board–approved, retrospective study of glue embolization procedures was performed over an 8-year period. The impacts of patient, operator, technical factors, and malformation characteristics on procedure time and room time were analyzed using univariate and multivariate log-transformed linear mixed models to account for data skewedness.

Results

A total of 232 patients were identified with a median age of 13 years (IQR, 8.5; 16 years) and median weight of 48 kg (IQR, 27; 64 kg). Higher Puig’s classification number (β range, -0.04–0.41; P=0.02), larger malformation dimension (β=0.0031; P<0.001), use of cone beam CT (β=0.29; P<0.001), and the presence of adverse events (β=0.54; P<0.001) significantly increased procedure time on multivariate analysis. The presence of an adverse event (β=0.3100; P<0.001), use of cone beam CT utilization (β=0.1600; P<0.001), and larger venous malformation dimension (β=0.0017; P<0.001) significantly lengthened total room time. The performing physician additionally impacted both total room times (P<0.001); however, the experience level with glue embolization varied significantly between providers (P<0.001) and was felt to be a contributing factor.

Conclusion

The room time required for n-butyl-2-cyanoacrylate embolization prior to venous malformation resection is significantly dependent on the presence of complications, cone beam CT use, malformation size, and performing physician experience.
Titel
Room utilization analysis of pre-operative glue embolization for venous malformations: procedure times and outcomes
Verfasst von
Joseph Reis
Xing Wang
Jonathan Perkins
Antoinette Lindberg
Jesse Roberts
Ramesh Iyer
Aaron Bogart
Giri Shivaram
Publikationsdatum
28.05.2025
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Pediatric Radiology / Ausgabe 7/2025
Print ISSN: 0301-0449
Elektronische ISSN: 1432-1998
DOI
https://doi.org/10.1007/s00247-025-06270-x
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Radiologie

KI-Chatbots bieten 24/7-Sprechstunde für Patienten

Medizinischen Rat von Chatbots auf der Basis sogenannter künstlicher Intelligenz haben laut Umfragen bereits knapp die Hälfte aller Erwachsenen schon einmal eingeholt. Welche Chancen und Risiken birgt das?

Bessere Symptomkontrolle dank Radiochirurgie auch bei mehr als vier Hirnmetastasen?

Eine stereotaktische Bestrahlung einzelner Läsionen könnte in puncto Symptomkontrolle und Lebensqualität auch bei mehr als vier Hirnmetastasen Vorteile gegenüber einer Hippocampus-schonenden Ganzhirnbestrahlung bieten. Darauf deuten Ergebnisse einer kleineren randomisierten Studie aus den USA hin. Riesig waren die Unterschiede indes nicht.

Start des Lungenkrebsscreenings in Deutschland: Das sollten Sie wissen

Seit 1. April 2026 können sich Raucherinnen und Raucher in Deutschland unter bestimmten Voraussetzungen einem CT-basierten Lungenkrebsscreening unterziehen. Zum Start des Programms haben wir die wichtigsten Fragen und Antworten für Sie zusammengetragen.

Praxisverwaltungssystem erfolgreich wechseln: Auf diese Punkte kommt es an

Viele Praxen denken darüber nach, ihr Praxisverwaltungssystem zu wechseln, weil sie nicht zufrieden sind. Beim Hausärztlichen Praxis- und IT-Kongress ließen sich drei Hausärztinnen und Hausärzte in die Karten schauen, wie sie beim Wechsel vorgegangen sind

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Hirnmetastase eines nichtkleinzelligen Lungenkarzinoms frontal rechts/© Diehl, C., Combs, S.E. / all rights reserved Springer Medizin Verlag GmbH, Lungenkrebsscreening per Low-Dose-Computertomographie/© Ladage D., Delorme S. / all rights reserved Springer Medizin Verlag GmbH, Arzt beim Recherchieren/© kozirsky / Fotolia