Zum Inhalt

Roux-en-Y Versus One Anastomosis Gastric Bypass as Redo-Operations Following Sleeve Gastrectomy: A Retrospective Study

  • 05.01.2022
  • Original Scientific Report
Erschienen in:

Abstract

Background

Aim of this study was to improve knowledge about the best conversional bariatric procedure following sleeve gastrectomy (SG).

Methods

Data of conversional Roux-en-Y gastric bypass (RYGB) and of one anastomosis gastric bypass (OAGB) after SG were collected prospectively and analyzed retrospectively. Weight loss parameters, gastroesophageal reflux disease (GERD) and comorbidities outcomes were recorded.

Results

Total of 123 patients (90 female, mean age 44 ± 0.9 years, mean body mass index (BMI) 42 ± 0.8 kg/m2) had either RYGB (n = 68) or OAGB (n = 55). Perioperative mortality was zero. Mean surgery time was significantly shorter for OAGB (168 ± 7.2 vs. 201 ± 6.8 min). Perioperative complication rates were not significantly (ns) different between RYGB and OAGB. Total body weight loss (TBWL) in RYGB and OAGB was 18 ± 2.2% and 18 ± 1.9% (12 months) and 18 ± 3.0% and 23 ± 2.6% (24 months; ns), respectively. Length of (individualized) biliopancreatic limb (BPL) correlated significantly with weight loss. Remission rates after 12 months of RYGB and OAGB for arterial hypertension (aHt) were 89% and 92%, for obstructive sleep apnea (OSAS) 56% and 82%, for Type 2 diabetes mellitus (T2DM) 100% and 92%, for osteoarthritis 64% and 85% and for GERD 89% versus 87% (ns), respectively. Nutritional deficiencies were comparable in RYGB (n = 11) and OAGB (n = 14) group (ns).

Conclusion

Both RYGB and OAGB are effective conversional procedures after SG, leading to comparable TBWL, BMI-loss and high remission rates of comorbidities including GERD. Significantly shorter operation times were in favor of OAGB. BPL, which was longer in OAGB was significantly related to higher %TBWL and %BMI-loss compared to RYGB.
Titel
Roux-en-Y Versus One Anastomosis Gastric Bypass as Redo-Operations Following Sleeve Gastrectomy: A Retrospective Study
Verfasst von
Karl Peter Rheinwalt
Sandra Schipper
Andreas Plamper
Patrick Hamid Alizai
Jonel Trebicka
Maximilian Joseph Brol
Andreas Kroh
Sophia Schmitz
Chetan Parmar
Ulf Peter Neumann
Tom Florian Ulmer
Publikationsdatum
05.01.2022
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 4/2022
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-021-06424-6
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Periprothetische Infektion: Welches Verfahren beim Prothesenwechsel liegt im Trend?

Eine periprothetische Gelenkinfektion stellt ein erhebliches Mortalitätsrisiko in der Endoprothetik dar. Der Prothesenwechsel kann in einem einzeitigen oder zweizeitigen Verfahren erfolgen. Die Wahl des Verfahrens beeinflusst die Prognose maßgeblich, weshalb der Trend klar in eine Richtung geht.

Gliome zielgerichtet behandeln mit Vorasidenib

IDH (Isocitrat-Dehydrogenase)-Mutationen sind bei Gliomen im Erwachsenenalter ein wichtiger prognostischer und prädiktiver Faktor und zugleich ein ideales Target für eine zielgerichtete Therapie. Mittlerweile gibt es mit Vorasidenib eine zugelassene Behandlungsoption. 

Bei präoperativer Dyspnoe könnte sich gezieltes Atemtraining lohnen

Eine präoperative Dyspnoe war bei Teilnehmenden eines Prähabilitationsprogramms ein Risikofaktor für suboptimale Ergebnisse nach Op. am Magen-Darm-Trakt. Forschende aus den USA plädieren für ein verstärktes individuelles Atemtraining.

Bundesverfassungsgericht: Triage-Regelung nicht mit Grundgesetz vereinbar

Das Bundesverfassungsgericht hat Regelungen zur Triage für nichtig erklärt. Es gab damit Verfassungsbeschwerden von Intensiv- und Notfallmedizinern statt. Der Eingriff in die Berufsfreiheit der Ärztinnen und Ärzte sei verfassungsrechtlich nicht gerechtfertigt, betont das Gericht.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Knochensäge im Einsatz bei Knie-TEP/© Issara / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodellen), Hirntumoren sichtbar im MRT/© semnic / Getty Images / iStock (Symbolbild mit Fotomodell), Lungentrainer/© S@photo / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell), Junge Ärztin vor einem Triage-Zelt/© Milos / Stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell)