Zum Inhalt

Safety and Efficacy of Single- and Two-step Metabolic and Bariatric Surgery in the Setting of Obesity with ≥ 50 kg/m2 BMI: A Network Meta-analysis

  • 22.10.2025
  • Review
Erschienen in:

Abstract

The surgical management of patients with obesity and body mass index (BMI) ≥ 50 kg/m2 remains challenging, with no clear consensus on the optimal approach. Single-step and two-step metabolic and bariatric surgeries (MBS) are both used, but their comparative efficacy and safety have not been fully elucidated. This research aims to compare the outcomes of single-step and two-step MBS in patients with obesity and BMI ≥ 50 kg/m2. A systematic review and network meta-analysis including 56 studies was conducted following the PRISMA guidelines and the Cochrane protocol searching PubMed, Scopus, Embase, Web of Science, and Cochrane library up to the 28th of February 2025. Primary outcomes included percentage excess weight loss (%EWL) at 1-, 3-, and 5-years follow-up, while secondary outcomes included postoperative mortality, morbidity, and resolution of obesity-related medical problems. Data were synthesized using a NMA framework, integrating both direct and indirect comparisons. At 1 year, SADI, RYGB, and BPD achieved the highest %EWL, while LAGB and IGB were least effective. At 3 years, BPD ranked best, whereas IGB remained consistently inferior. At 5 years, BPD maintained superiority, followed by OAGB. For postoperative mortality, OAGB and LSG were associated with the lowest risk, whereas BPD and IGB combinations performed worst. Regarding morbidity, OAGB and LAGB had the most favorable safety profile, while BPD showed the highest complication rates. For comorbidity resolution, BPD was the most effective for T2D, AH, and OSAS. Overall, restrictive procedures offered better short-term safety, while malabsorptive techniques provided superior long-term metabolic outcomes. MBS offer effective weight loss and metabolic improvements in individuals with BMI ≥ 50 kg/m2. Two-step procedures may provide metabolic advantages in higher BMI populations, while single-step surgeries offer lower surgical risk and acceptable efficacy. Future randomized studies with standardized outcome definitions are necessary to optimize surgical decision-making in this complex patient group.
Titel
Safety and Efficacy of Single- and Two-step Metabolic and Bariatric Surgery in the Setting of Obesity with ≥ 50 kg/m2 BMI: A Network Meta-analysis
Verfasst von
Dorith Benamran
Rodolphe Anty
Mohammed Alromayan
Patrick Baque
Imed Ben Amor
Andrea Chierici
Publikationsdatum
22.10.2025
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 12/2025
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-025-08330-5
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Gynäkoonkologische Chirurgie: Weniger radikal, genauso sicher?

Minimalinvasive und robotische Verfahren prägen die moderne gynäkoonkologische Chirurgie. Leitlinien und Studien zeigen klare Trends zur Deeskalation. Doch wann ist sie sicher – und wann nicht?

Ergonomie im OP eklatant vernachlässigt!

Das Thema Ergonomie am Arbeitsplatz wird in chirurgischen Abteilungen viel zu oft stiefmütterlich behandelt. Die Konsequenzen macht die ERGO-Studie deutlich: Fehlhaltungen und Schmerzen hängen demnach eng zusammen.

Vor der TAVI erst noch eine PCI?

Relevante Koronarstenosen vor einer Transkatheter-Aortenklappen-Intervention (TAVI) interventionell statt rein medikamentös zu behandeln, bietet Registerdaten zufolge einen überschaubaren klinischen Nutzen zum Preis eines erhöhten Blutungsrisikos.

Ältere OP-Patienten profitieren von speziellen Versorgungspfaden

Ob älteren Menschen mit geplanter Operation im Krankenhaus ein geriatrischer Versorgungspfad offensteht oder nicht, hat Konsequenzen für die Dauer des stationären Aufenthalts.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Laparoskopischer Eingriff/© RFBSIP / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodellen), Abdominelle laparoskopische Operation/© Игорь Гончаров / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodellen), OP-Vorbereitung einer Seniorin/© sturti / Getty Images / iStock (Symbolbild mit Fotomodellen)