Skip to main content
Erschienen in:

10.02.2020 | Thoracic Oncology

Sarcopenia and Short-Term Outcomes After Esophagectomy: A Meta-analysis

verfasst von: Pei-yu Wang, MD, Li-dong Xu, MD, Xian-kai Chen, MD, Lei Xu, MD, Yong-kui Yu, MD, Rui-xiang Zhang, MD, Hai-bo Sun, MD, Hui-li Wu, MD, Yin Li, MD, PhD

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 8/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

This meta-analysis aimed to investigate the value of preoperative sarcopenia in predicting complications after esophagectomy. Clinicopathologic characteristics of sarcopenia patients, which may support sarcopenia management, also were studied.

Methods

This study searched for articles describing an association between sarcopenia and short-term outcomes after esophagectomy using PubMed, EMBASE, and the Cochrane Library. Mantel–Haenszel and inverse variance models were used for the meta-analyses of end points.

Results

The meta-analysis included 14 studies comprising a total of 2387 patients. Sarcopenia was significantly associated with advanced age (weighted mean difference [WMD], 3.48; 95% confidence interval [CI], 2.22–4.74), lower body mass index (WMD − 2.22; 95% CI − 2.65 to − 1.79), squamous cell carcinoma (odds ratio [OR], 2.78; 95% CI 1.72–4.47), advanced clinical tumor stage (OR 1.65; 95% CI 1.28–2.15), and neoadjuvant therapy (OR 1.87; 95% CI 1.38–2.53). The sarcopenia patients showed lower preoperative albumin levels (WMD − 0.11; 95% CI − 0.19 to − 0.04) than the nonsarcopenia patients. Sarcopenia was significantly predictive of pneumonia (OR 2.58; 95% CI 1.75–3.81) and overall complications (OR 1.52; 95% CI 1.07–2.15) after esophagectomy. The sarcopenia patients also showed nonsignificant increases in the risks of anastomotic leakage (OR 1.29; 95% CI 0.99–1.67), vocal cord palsy (OR 2.03; 95% CI 0.89–4.64), and major complications (≥ Clavien-Dindo grade III; OR 1.30; 95% CI 0.95–1.79) but not increased operation time, blood loss, or mortality.

Conclusions

Preoperative sarcopenia assessment showed considerable potential for predicting postoperative complications for esophageal cancer patients. To realize this potential, more effective diagnostic criteria and severity classifications for sarcopenia are warranted.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
3.
Zurück zum Zitat Oguma J, Ozawa S, Kazuno A, Yamamoto M, Ninomiya Y, Yatabe K. Prognostic significance of sarcopenia in patients undergoing esophagectomy for superficial esophageal squamous cell carcinoma. Dis Esophagus. 2019;32(7). https://doi.org/10.1093/dote/doy104. Oguma J, Ozawa S, Kazuno A, Yamamoto M, Ninomiya Y, Yatabe K. Prognostic significance of sarcopenia in patients undergoing esophagectomy for superficial esophageal squamous cell carcinoma. Dis Esophagus. 2019;32(7). https://​doi.​org/​10.​1093/​dote/​doy104.
19.
Metadaten
Titel
Sarcopenia and Short-Term Outcomes After Esophagectomy: A Meta-analysis
verfasst von
Pei-yu Wang, MD
Li-dong Xu, MD
Xian-kai Chen, MD
Lei Xu, MD
Yong-kui Yu, MD
Rui-xiang Zhang, MD
Hai-bo Sun, MD
Hui-li Wu, MD
Yin Li, MD, PhD
Publikationsdatum
10.02.2020
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 8/2020
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-020-08236-9

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Nach Vollremission bei Ösophagus-Ca. – Operation erstmal aussetzen?

Studienziel erreicht, dennoch viele Fragen offen. So lassen sich die Ergebnisse der SANO-Studie zur Active-Surveillance versus sofortigen Ösophagektomie nach neoadjuvanter Komplettremission zusammenfassen. Interessant sind die Daten so oder so.

Nicht weniger Infektionen unter Vakuumversiegelungstherapie

Nach Ergebnissen der britisch-australischen SUNRISE-Studie scheint eine Unterdruck-Wundtherapie Infektionen bei abdominell Notoperierten nicht besser verhindern zu können als eine herkömmliche Wundversorgung.

Vergessene OP-Unterlage erst zwei Monate postoperativ entdeckt

Es sollte nie passieren, passiert aber doch: chirurgisches Material, das unbemerkt im Körper verbleibt. Im vorliegenden Fall wurde der Fremdkörper trotz seiner Größe erst nach zwei Monaten entdeckt – nachdem der Patient fast daran gestorben wäre.

Nur selten ernste Komplikationen bei endoskopischer Sinuschirurgie

Etwa 3% der Menschen mit einer endoskopischen Nasennebenhöhlenoperation entwickeln ausgeprägtes Nasenbluten. Andere Komplikationen, wie Verletzungen des Nervus opticus oder eine Meningitis, treten nur äußerst selten auf, legt eine Registeranalyse nahe.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.