Skip to main content
Erschienen in: Der Pathologe 4/2019

25.06.2019 | Sarkome | Schwerpunkt: Sarkome

Prinzipien der Sarkomchirurgie

verfasst von: PD Dr. med. J. Jakob, Prof. Dr. P. Hohenberger

Erschienen in: Die Pathologie | Ausgabe 4/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Zusammenfassung

Weichgewebesarkome sind seltene Erkrankungen. Unabhängig von der Lokalisation ist die Chirurgie die wichtigste Behandlungsmethode der nicht metastasierten Erkrankung. Fortschritte in der onkologischen und rekonstruktiven Chirurgie haben gemeinsam mit dem Einsatz multimodaler Therapien stark funktionseinschränkende Operationen bei Extremitätensarkomen zu seltenen Eingriffen gemacht. Eine besondere Rolle spielt dabei das Verständnis für eine fokale marginale Resektion im multimodalen Behandlungskonzept. Bei retroperitonealen Sarkomen ist ein Lokalrezidiv lebensbedrohlich und die gezielte Mitresektion angrenzender Organe im Sinne einer Multiviszeralresektion hat sich als Standardoperation durchgesetzt. In diesem Artikel werden neben der chirurgischen Diagnostik und Therapieplanung die Operationsstrategie von Weichgewebesarkomen der Extremitäten und des Retroperitoneums diskutiert.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Berger-Richardson D, Swallow CJ (2017) Needle tract seeding after percutaneous biopsy of sarcoma: Risk/benefit considerations. Cancer 123:560–567CrossRef Berger-Richardson D, Swallow CJ (2017) Needle tract seeding after percutaneous biopsy of sarcoma: Risk/benefit considerations. Cancer 123:560–567CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Blay JY, Soibinet P, Penel N et al (2017) Improved survival using specialized multidisciplinary board in sarcoma patients. Ann Oncol 28:2852–2859CrossRef Blay JY, Soibinet P, Penel N et al (2017) Improved survival using specialized multidisciplinary board in sarcoma patients. Ann Oncol 28:2852–2859CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Bonvalot S, Raut CP, Pollock RE et al (2012) Technical considerations in surgery for retroperitoneal sarcomas: Position paper from E‑Surge, a master class in sarcoma surgery, and EORTC-STBSG. Ann Surg Oncol 19:2981–2991CrossRef Bonvalot S, Raut CP, Pollock RE et al (2012) Technical considerations in surgery for retroperitoneal sarcomas: Position paper from E‑Surge, a master class in sarcoma surgery, and EORTC-STBSG. Ann Surg Oncol 19:2981–2991CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Callegaro D, Miceli R, Bonvalot S et al (2016) Development and external validation of two nomograms to predict overall survival and occurrence of distant metastases in adults after surgical resection of localised soft-tissue sarcomas of the extremities: A retrospective analysis. Lancet Oncol 17:671–680CrossRef Callegaro D, Miceli R, Bonvalot S et al (2016) Development and external validation of two nomograms to predict overall survival and occurrence of distant metastases in adults after surgical resection of localised soft-tissue sarcomas of the extremities: A retrospective analysis. Lancet Oncol 17:671–680CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Casali PG, Abecassis N, Bauer S et al (2018) Soft tissue and visceral sarcomas: ESMO-EURACAN Clinical Practice Guidelines for diagnosis, treatment and follow-up. Ann Oncol 29:iv51–iv67CrossRef Casali PG, Abecassis N, Bauer S et al (2018) Soft tissue and visceral sarcomas: ESMO-EURACAN Clinical Practice Guidelines for diagnosis, treatment and follow-up. Ann Oncol 29:iv51–iv67CrossRef
7.
Zurück zum Zitat De La La Hoz Polo M, Dick E, Bhumbra R et al (2017) Surgical considerations when reporting MRI studies of soft tissue sarcoma of the limbs. Skeletal Radiol 46:1667–1678CrossRef De La La Hoz Polo M, Dick E, Bhumbra R et al (2017) Surgical considerations when reporting MRI studies of soft tissue sarcoma of the limbs. Skeletal Radiol 46:1667–1678CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Fairweather M, Wang J, Jo VY et al (2018) Surgical management of primary retroperitoneal sarcomas: Rationale for selective organ resection. Ann Surg Oncol 25:98–106CrossRef Fairweather M, Wang J, Jo VY et al (2018) Surgical management of primary retroperitoneal sarcomas: Rationale for selective organ resection. Ann Surg Oncol 25:98–106CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Grabellus F, Podleska LE, Sheu SY et al (2013) Neoadjuvant treatment improves capsular integrity and the width of the fibrous capsule of high-grade soft-tissue sarcomas. Eur J Surg Oncol 39:61–67CrossRef Grabellus F, Podleska LE, Sheu SY et al (2013) Neoadjuvant treatment improves capsular integrity and the width of the fibrous capsule of high-grade soft-tissue sarcomas. Eur J Surg Oncol 39:61–67CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Gronchi A, Ferrari S, Quagliuolo V et al (2017) Histotype-tailored neoadjuvant chemotherapy versus standard chemotherapy in patients with high-risk soft-tissue sarcomas (ISG-STS 1001): An international, open-label, randomised, controlled, phase 3, multicentre trial. Lancet Oncol 18:812–822CrossRef Gronchi A, Ferrari S, Quagliuolo V et al (2017) Histotype-tailored neoadjuvant chemotherapy versus standard chemotherapy in patients with high-risk soft-tissue sarcomas (ISG-STS 1001): An international, open-label, randomised, controlled, phase 3, multicentre trial. Lancet Oncol 18:812–822CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Gronchi A, Lo Vullo S, Fiore M et al (2009) Aggressive surgical policies in a retrospectively reviewed single-institution case series of retroperitoneal soft tissue sarcoma patients. J Clin Oncol 27:24–30CrossRef Gronchi A, Lo Vullo S, Fiore M et al (2009) Aggressive surgical policies in a retrospectively reviewed single-institution case series of retroperitoneal soft tissue sarcoma patients. J Clin Oncol 27:24–30CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Gronchi A, Strauss DC, Miceli R et al (2016) Variability in patterns of recurrence after resection of primary retroperitoneal sarcoma (RPS): A report on 1007 patients from the multi-institutional collaborative RPS working group. Ann Surg 263:1002–1009CrossRef Gronchi A, Strauss DC, Miceli R et al (2016) Variability in patterns of recurrence after resection of primary retroperitoneal sarcoma (RPS): A report on 1007 patients from the multi-institutional collaborative RPS working group. Ann Surg 263:1002–1009CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Gundle KR, Kafchinski L, Gupta S et al (2018) Analysis of margin classification systems for assessing the risk of local recurrence after soft tissue sarcoma resection. J Clin Oncol 36:704–709CrossRef Gundle KR, Kafchinski L, Gupta S et al (2018) Analysis of margin classification systems for assessing the risk of local recurrence after soft tissue sarcoma resection. J Clin Oncol 36:704–709CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Haas RL, Delaney TF, O’sullivan B et al (2012) Radiotherapy for management of extremity soft tissue sarcomas: Why, when, and where? Int J Radiat Oncol Biol Phys 84:572–580CrossRef Haas RL, Delaney TF, O’sullivan B et al (2012) Radiotherapy for management of extremity soft tissue sarcomas: Why, when, and where? Int J Radiat Oncol Biol Phys 84:572–580CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Harati K, Goertz O, Pieper A et al (2017) Soft tissue sarcomas of the extremities: Surgical margins Can be close as long as the Resected tumor has no ink on it. Oncologist 22:1400–1410CrossRef Harati K, Goertz O, Pieper A et al (2017) Soft tissue sarcomas of the extremities: Surgical margins Can be close as long as the Resected tumor has no ink on it. Oncologist 22:1400–1410CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Jakob J, Gerres A, Ronellenfitsch U et al (2018) Treatment of retroperitoneal sarcoma in Germany : Results of a survey of the German Society of General and Visceral Surgery, the German Interdisciplinary Sarcoma Study Group and the advocacy group Das Lebenshaus. Chirurg 89:50–55CrossRef Jakob J, Gerres A, Ronellenfitsch U et al (2018) Treatment of retroperitoneal sarcoma in Germany : Results of a survey of the German Society of General and Visceral Surgery, the German Interdisciplinary Sarcoma Study Group and the advocacy group Das Lebenshaus. Chirurg 89:50–55CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Jakob J, Hohenberger P (2016) Role of isolated limb perfusion with recombinant human tumor necrosis factor alpha and melphalan in locally advanced extremity soft tissue sarcoma. Cancer 122:2624–2632CrossRef Jakob J, Hohenberger P (2016) Role of isolated limb perfusion with recombinant human tumor necrosis factor alpha and melphalan in locally advanced extremity soft tissue sarcoma. Cancer 122:2624–2632CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Kainhofer V, Smolle MA, Szkandera J et al (2016) The width of resection margins influences local recurrence in soft tissue sarcoma patients. Eur J Surg Oncol 42:899–906CrossRef Kainhofer V, Smolle MA, Szkandera J et al (2016) The width of resection margins influences local recurrence in soft tissue sarcoma patients. Eur J Surg Oncol 42:899–906CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Mohr Z, Hirche C, Klein T et al (2012) Vacuum-assisted minimally invasive biopsy of soft-tissue tumors. J Bone Joint Surg Am 94:103–109CrossRef Mohr Z, Hirche C, Klein T et al (2012) Vacuum-assisted minimally invasive biopsy of soft-tissue tumors. J Bone Joint Surg Am 94:103–109CrossRef
21.
Zurück zum Zitat O’sullivan B, Davis AM, Turcotte R et al (2002) Preoperative versus postoperative radiotherapy in soft-tissue sarcoma of the limbs: A randomised trial. Lancet 359:2235–2241CrossRef O’sullivan B, Davis AM, Turcotte R et al (2002) Preoperative versus postoperative radiotherapy in soft-tissue sarcoma of the limbs: A randomised trial. Lancet 359:2235–2241CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Pasquali S, Pizzamiglio S, Touati N et al (2019) The impact of chemotherapy on survival of patients with extremity and trunk wall soft tissue sarcoma: revisiting the results of the EORTC-STBSG 62931 randomised trial. Eur J Cancer 109:51–60CrossRef Pasquali S, Pizzamiglio S, Touati N et al (2019) The impact of chemotherapy on survival of patients with extremity and trunk wall soft tissue sarcoma: revisiting the results of the EORTC-STBSG 62931 randomised trial. Eur J Cancer 109:51–60CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Pencavel TD, Strauss DC, Thomas GP et al (2010) Does the two-week rule pathway improve the diagnosis of soft tissue sarcoma? A retrospective review of referral patterns and outcomes over five years in a regional sarcoma centre. Ann R Coll Surg Engl 92:417–421CrossRef Pencavel TD, Strauss DC, Thomas GP et al (2010) Does the two-week rule pathway improve the diagnosis of soft tissue sarcoma? A retrospective review of referral patterns and outcomes over five years in a regional sarcoma centre. Ann R Coll Surg Engl 92:417–421CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Perrier L, Buja A, Mastrangelo G et al (2012) Clinicians’ adherence versus non adherence to practice guidelines in the management of patients with sarcoma: A cost-effectiveness assessment in two European regions. BMC Health Serv Res 12:82CrossRef Perrier L, Buja A, Mastrangelo G et al (2012) Clinicians’ adherence versus non adherence to practice guidelines in the management of patients with sarcoma: A cost-effectiveness assessment in two European regions. BMC Health Serv Res 12:82CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Pohlig F, Kirchhoff C, Lenze U et al (2012) Percutaneous core needle biopsy versus open biopsy in diagnostics of bone and soft tissue sarcoma: A retrospective study. Eur J Med Res 17:29CrossRef Pohlig F, Kirchhoff C, Lenze U et al (2012) Percutaneous core needle biopsy versus open biopsy in diagnostics of bone and soft tissue sarcoma: A retrospective study. Eur J Med Res 17:29CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Qureshi YA, Huddy JR, Miller JD et al (2012) Unplanned excision of soft tissue sarcoma results in increased rates of local recurrence despite full further oncological treatment. Ann Surg Oncol 19:871–877CrossRef Qureshi YA, Huddy JR, Miller JD et al (2012) Unplanned excision of soft tissue sarcoma results in increased rates of local recurrence despite full further oncological treatment. Ann Surg Oncol 19:871–877CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Ressing M, Wardelmann E, Hohenberger P et al (2018) Strengthening health data on a rare and heterogeneous disease: Sarcoma incidence and histological subtypes in Germany. BMC Public Health 18:235CrossRef Ressing M, Wardelmann E, Hohenberger P et al (2018) Strengthening health data on a rare and heterogeneous disease: Sarcoma incidence and histological subtypes in Germany. BMC Public Health 18:235CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Smolle MA, Leithner A, Grimer RJ (2015) Evaluating the British sarcoma referral form. Ann R Coll Surg Engl 97:434–438CrossRef Smolle MA, Leithner A, Grimer RJ (2015) Evaluating the British sarcoma referral form. Ann R Coll Surg Engl 97:434–438CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Strauss DC, Qureshi YA, Hayes AJ et al (2010) The role of core needle biopsy in the diagnosis of suspected soft tissue tumours. J Surg Oncol 102:523–529CrossRef Strauss DC, Qureshi YA, Hayes AJ et al (2010) The role of core needle biopsy in the diagnosis of suspected soft tissue tumours. J Surg Oncol 102:523–529CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Townley WA, Mah E, O’neill AC et al (2013) Reconstruction of sarcoma defects following pre-operative radiation: Free tissue transfer is safe and reliable. J Plast Reconstr Aesthet Surg 66:1575–1579CrossRef Townley WA, Mah E, O’neill AC et al (2013) Reconstruction of sarcoma defects following pre-operative radiation: Free tissue transfer is safe and reliable. J Plast Reconstr Aesthet Surg 66:1575–1579CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Traub F, Griffin AM, Wunder JS et al (2018) Influence of unplanned excisions on the outcomes of patients with stage III extremity soft-tissue sarcoma. Cancer 124:3868–3875CrossRef Traub F, Griffin AM, Wunder JS et al (2018) Influence of unplanned excisions on the outcomes of patients with stage III extremity soft-tissue sarcoma. Cancer 124:3868–3875CrossRef
32.
Zurück zum Zitat Van Houdt WJ, Schrijver AM, Cohen-Hallaleh RB et al (2017) Needle tract seeding following core biopsies in retroperitoneal sarcoma. Eur J Surg Oncol 43:1740–1745CrossRef Van Houdt WJ, Schrijver AM, Cohen-Hallaleh RB et al (2017) Needle tract seeding following core biopsies in retroperitoneal sarcoma. Eur J Surg Oncol 43:1740–1745CrossRef
33.
Zurück zum Zitat Von Mehren M, Randall RL, Benjamin RS et al (2018) Soft tissue sarcoma, version 2.2018, NCCN clinical practice guidelines in oncology. J Natl Compr Canc Netw 16:536–563CrossRef Von Mehren M, Randall RL, Benjamin RS et al (2018) Soft tissue sarcoma, version 2.2018, NCCN clinical practice guidelines in oncology. J Natl Compr Canc Netw 16:536–563CrossRef
34.
Zurück zum Zitat Woll PJ, Reichardt P, Le Cesne A et al (2012) Adjuvant chemotherapy with doxorubicin, ifosfamide, and lenograstim for resected soft-tissue sarcoma (EORTC 62931): A multicentre randomised controlled trial. Lancet Oncol 13:1045–1054CrossRef Woll PJ, Reichardt P, Le Cesne A et al (2012) Adjuvant chemotherapy with doxorubicin, ifosfamide, and lenograstim for resected soft-tissue sarcoma (EORTC 62931): A multicentre randomised controlled trial. Lancet Oncol 13:1045–1054CrossRef
Metadaten
Titel
Prinzipien der Sarkomchirurgie
verfasst von
PD Dr. med. J. Jakob
Prof. Dr. P. Hohenberger
Publikationsdatum
25.06.2019
Verlag
Springer Medizin
Schlagwörter
Sarkome
Strahlentherapie
Erschienen in
Die Pathologie / Ausgabe 4/2019
Print ISSN: 2731-7188
Elektronische ISSN: 2731-7196
DOI
https://doi.org/10.1007/s00292-019-0631-2

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2019

Der Pathologe 4/2019 Zur Ausgabe

Mitteilungen der Deutschen Gesellschaft für Pathologie

Mitteilungen der Deutschen Gesellschaft für Pathologie

Schwerpunkt: Sarkome

Rundzellige Sarkome

Mitteilungen der IAP

Mitteilungen der IAP

Mitteilungen des Bundesverbandes Deutscher Pathologen e.V.

Mitteilungen des Bundesverbandes Deutscher Pathologen e.V.

Passend zum Thema

ANZEIGE

Umfrage: Topika mit Dexpanthenol bei Radiodermatitis empfohlen

In der topischen Prävention der akuten Radiodermatitis werden Zubereitungen mit Dexpanthenol oder Harnstoff von deutschsprachigen Fachkreisen in der Radioonkologie am häufigsten empfohlen und als am wirksamsten bewertet. Bei der Behandlung der strahlenbedingten Hautschäden liegen Topika mit Dexpanthenol oder Kortikosteroide vorn [1]. 

ANZEIGE

Handekzem: Adhärenz bei topischer Therapie nicht zufriedenstellend

Einer klinischen Studie zufolge wendet nur etwa die Hälfte der Ekzem-Patient:innen ihre topische Therapie mit Kortikosteroiden wie verordnet an. Darüber hinaus nahm die Adhärenz im Zeitverlauf weiter ab. Bei einer gleichzeitig applizierten barrierestabilisierenden Basiscreme blieb die Anwendungsfrequenz dagegen über die Zeit stabil [1]. 

ANZEIGE

Bepanthen® unterstützt bei vielen Indikationen die Regeneration der Haut

Content Hub

Bepanthen® Wund- und Heilsalbe wird heute wie bei der Einführung vor 70 Jahren erfolgreich bei kleinen Alltagsverletzungen eingesetzt. Moderne Forschung – Untersuchungen an Hautmodellen, Genexpressionsanalysen und klinische Studien – schafft darüber hinaus Evidenz für neue Anwendungsgebiete. So kann die Dexpanthenol-haltige Salbe heute z.B. zur Nachbehandlung einer Lasertherapie bei aktinischer Keratose oder Tattoo-Entfernung eingesetzt werden. Erfahren Sie hier mehr über moderne Forschung zu Bepanthen.

Bayer Vital GmbH