Skip to main content
Erschienen in:

13.10.2022 | Original Article

Sensorimotor integration, cervical sensorimotor control, and cost of cognitive-motor dual tasking: Are there differences in patients with chronic whiplash-associated disorders and chronic idiopathic neck pain compared to healthy controls?

verfasst von: Ibrahim M. Moustafa, Aliaa Diab, Tamer Shousha, Veena Raigangar, Deed E. Harrison

Erschienen in: European Spine Journal | Ausgabe 12/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The current investigation aimed to compare the sensorimotor integration, sensorimotor control, and cost of cognitive-motor dual task during walking, in persons with chronic WAD as compared to matched chronic idiopathic neck pain and normal healthy controls.

Methods

A cross-sectional, case control design comparing 30 participants in each of two study groups (chronic WAD and chronic idiopathic neck pain) to a matched control group was conducted. Measurements included: (1) the cranio-vertebral angle (CVA), (2) left and right rotation head repositioning accuracy (HRA), (3) frontal N30 amplitudes to assess sensorimotor integration, (4) dual cognitive gait cost (DCGC).

Results

A statistically significant difference for the CVA was found between groups: WAD 36.8° ± 3.4, chronic pain 44.5° ± 1.5, and controls 47.1° ± 4; p < 0.05. MANOVA revealed significant group differences for the N30 amplitude (p < 0.05), where the WAD group had the greatest amplitude. Statistically significant differences among the three groups were found for HRA left and right where the WAD group had the greatest error, (p < 0.05). Post hoc tests revealed that the WAD group had the highest dual-task cost during walking, (p < 0.05). Significant linear correlations between the CVA and N30 amplitude, HRA, and DCGC were identified in all 3 groups, (p < 0.05).

Conclusions

Compared to both a matched control group and chronic neck pain group, whiplash-injured persons have greater forward head posture, greater error in sensorimotor control, and an altered ability to perform a motor task with a simultaneous cognitive task.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Cecchi F, Molino-Lova R, Paperini A et al (2011) Predictors of short- and long-term outcome in patients with chronic non-specific neck pain undergoing an exercise-based rehabilitation program: a prospective cohort study with 1 year follow-up. Intern Emerg Med 6:413–421. https://doi.org/10.1007/s11739-010-0499-xCrossRef Cecchi F, Molino-Lova R, Paperini A et al (2011) Predictors of short- and long-term outcome in patients with chronic non-specific neck pain undergoing an exercise-based rehabilitation program: a prospective cohort study with 1 year follow-up. Intern Emerg Med 6:413–421. https://​doi.​org/​10.​1007/​s11739-010-0499-xCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Grosso MJ, Hwang R, Mroz T et al (2013) Relationship between degree of focal kyphosis correction and neurological outcomes for patients undergoing cervical deformity correction surgery. J Neurosurg Spine 18:537–544CrossRef Grosso MJ, Hwang R, Mroz T et al (2013) Relationship between degree of focal kyphosis correction and neurological outcomes for patients undergoing cervical deformity correction surgery. J Neurosurg Spine 18:537–544CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Andrew D, Haavik H, Dancey E, Yielder P, Murphy B (2015) Somatosensory evoked potentials show plastic changes following a novel motor training task with the thumb. Clin Neurophysiol 126:575–580CrossRef Andrew D, Haavik H, Dancey E, Yielder P, Murphy B (2015) Somatosensory evoked potentials show plastic changes following a novel motor training task with the thumb. Clin Neurophysiol 126:575–580CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Kanovský P, Bares M, Rektor I (2003) The selective gating of the N30 cortical component of the somatosensory evoked potentials of median nerve is different in the mesial and dorsolateral frontal cortex: evidence from intracerebral recordings. Clin Neurophysiol 114:981–991CrossRef Kanovský P, Bares M, Rektor I (2003) The selective gating of the N30 cortical component of the somatosensory evoked potentials of median nerve is different in the mesial and dorsolateral frontal cortex: evidence from intracerebral recordings. Clin Neurophysiol 114:981–991CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Killane I, Donoghue OA, Savva GM et al (2014) Relative association of processing speed, short-term memory and sustained attention with task on gait speed: a study of community-dwelling people 50 years and older. J Gerontol A Biol Sci Med Sci 69:1407–1414. https://doi.org/10.1093/GERONA/GLU140CrossRef Killane I, Donoghue OA, Savva GM et al (2014) Relative association of processing speed, short-term memory and sustained attention with task on gait speed: a study of community-dwelling people 50 years and older. J Gerontol A Biol Sci Med Sci 69:1407–1414. https://​doi.​org/​10.​1093/​GERONA/​GLU140CrossRef
Metadaten
Titel
Sensorimotor integration, cervical sensorimotor control, and cost of cognitive-motor dual tasking: Are there differences in patients with chronic whiplash-associated disorders and chronic idiopathic neck pain compared to healthy controls?
verfasst von
Ibrahim M. Moustafa
Aliaa Diab
Tamer Shousha
Veena Raigangar
Deed E. Harrison
Publikationsdatum
13.10.2022
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Spine Journal / Ausgabe 12/2022
Print ISSN: 0940-6719
Elektronische ISSN: 1432-0932
DOI
https://doi.org/10.1007/s00586-022-07390-w

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. Zur Fortbildung und Wissenserweiterung, verfasst und geprüft von Expertinnen und Experten der Gesellschaft für Arthroskopie und Gelenkchirurgie (AGA).


Jetzt entdecken!

Neu im Fachgebiet Orthopädie und Unfallchirurgie

Positive Daten für supraskapulären Nervenblock bei Schultersteife

Daten einer aktuellen Metaanalyse sprechen dafür, dass eine Blockade des Nervus suprascapularis bei Schultersteife mit Blick auf Funktion und Schmerzlinderung mindestens so effektiv ist wie eine Physiotherapie oder intraartikulär injizierte Steroide.

Wirbelgleiten: Dem persönlichen Drang zum Versteifen widerstehen!

In einer norwegischen Studie schnitt die alleinige Dekompressions-Op. bei Personen mit Wirbelgleiten auch dann nicht schlechter ab, wenn erfahrene Chirurgen/ Chirurginnen eigentlich für eine zusätzliche Versteifung plädiert hätten.

Nackenschmerzen nach Bandscheibenvorfall: Muskeltraining hilft!

Bei hartnäckigen Schmerzen aufgrund einer zervikalen Radikulopathie schlägt ein Team der Universität Istanbul vor, lokale Steroidinjektionen mit einem speziellen Trainingsprogramm zur Stabilisierung der Nackenmuskulatur zu kombinieren.

Die elektronische Patientenakte kommt: Das sollten Sie jetzt wissen

Am 15. Januar geht die „ePA für alle“ zunächst in den Modellregionen an den Start. Doch schon bald soll sie in allen Praxen zum Einsatz kommen. Was ist jetzt zu tun? Was müssen Sie wissen? Wir geben in einem FAQ Antworten auf 21 Fragen.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.