Skip to main content
main-content

01.01.2005 | Original article | Ausgabe 1/2005

Surgical Endoscopy 1/2005

Should laparoscopic paraesophageal hernia repair be abandoned in favor of the open approach?

Zeitschrift:
Surgical Endoscopy > Ausgabe 1/2005
Autoren:
L. E. Ferri, L. S. Feldman, D. Stanbridge, S. Mayrand, L. Stein, G. M. Fried
Wichtige Hinweise
Supported by an unrestricted educational grant from Tyco Healthcare Canada

Abstract

Background

The most appropriate approach to the repair of large paraesophageal hernias remains controversial. Despite early results of excellent outcomes after laparoscopic repair, recent reports of high recurrence require that this approach be reevaluated.

Methods

For this study, 60 primary paraesophageal hernias consecutively repaired at one institution from 1990 to 2002 were reviewed. These 25 open transabdominal and 35 laparoscopic repairs were compared for operative, short-, and long-term outcomes on the basis of quality-of -life questionnaires and radiographs.

Results

No difference in patient characteristics was detected. Laparoscopic repair resulted in lower blood loss, fewer intraoperative complications, and a shorter length of hospital stay. No difference in general or disease-specific quality-of-life was documented. Radiographic follow-up was available for 78% open and 91% laparoscopic repairs, showing anatomic recurrence rates of 44% and 23%, respectively (p = 0.11).

Conclusions

Laparoscopic repair should remain in the forefront for the management of paraesophageal hernias. However, there is considerable room for improvement in reducing the incidence of recurrence.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2005

Surgical Endoscopy 1/2005 Zur Ausgabe

OriginalPaper

News and notices

  1. Sie können e.Med Chirurgie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Chirurgie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise