Skip to main content
main-content

19.11.2019 | Original Article | Ausgabe 12/2019 Open Access

Annals of Hematology 12/2019

Single-agent ibrutinib in RESONATE-2™ and RESONATE™ versus treatments in the real-world PHEDRA databases for patients with chronic lymphocytic leukemia

Zeitschrift:
Annals of Hematology > Ausgabe 12/2019
Autoren:
Gilles Salles, Emmanuel Bachy, Lukas Smolej, Martin Simkovic, Lucile Baseggio, Anna Panovska, Hervé Besson, Nollaig Healy, Jamie Garside, Wafae Iraqi, Joris Diels, Corinna Pick-Lauer, Martin Spacek, Renata Urbanova, Daniel Lysak, Ruben Hermans, Jessica Lundbom, Evelyne Callet-Bauchu, Michael Doubek
Wichtige Hinweise

Publisher’s note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

After analyzing treatment patterns in chronic lymphocytic leukemia (CLL) (objective 1), we investigated the relative effectiveness of ibrutinib versus other commonly used treatments (objective 2) in patients with treatment-naïve and relapsed/refractory CLL, comparing patient-level data from two randomized registration trials with two real-world databases. Hazard ratios (HR) and 95% confidence intervals (CIs) were estimated using a multivariate Cox proportional hazards model, adjusted for differences in baseline characteristics. Rituximab-containing regimens were often prescribed in clinical practice. The most frequently prescribed regimens were fludarabine + cyclophosphamide + rituximab (FCR, 29.3%), bendamustine + rituximab (BR, 17.7%), and other rituximab-containing regimens (22.0%) in the treatment-naïve setting (n = 604), other non-FCR/BR rituximab-containing regimens (38.7%) and non-rituximab–containing regimens (28.5%) in the relapsed/refractory setting (n = 945). Adjusted HRs (95% CI) for progression-free survival (PFS) and overall survival (OS), respectively, with ibrutinib versus real-world regimens were 0.23 (0.14–0.37; p < 0.0001) and 0.40 (0.22–0.76; p = 0.0048) in the treatment-naïve setting, and 0.21 (0.16–0.27; p < 0.0001) and 0.29 (0.21–0.41; p < 0.0001) in the relapsed/refractory setting. When comparing real-world use of ibrutinib (n = 53) versus other real-world regimens in relapsed/refractory CLL (objective 3), adjusted HRs (95% CI) were 0.37 (0.22–0.63; p = 0.0003) for PFS and 0.53 (0.27–1.03; p < 0.0624) for OS. This adjusted analysis, based on nonrandomized patient data, suggests ibrutinib to be more effective than other commonly used regimens for CLL.

Unsere Produktempfehlungen

e.Med Interdisziplinär

Kombi-Abonnement

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de.

Jetzt e.Med zum Sonderpreis bestellen!

Sichern Sie sich jetzt Ihr e.Med-Abo und sparen Sie 50 %!

e.Med Innere Medizin

Kombi-Abonnement

Mit e.Med Innere Medizin erhalten Sie Zugang zu CME-Fortbildungen des Fachgebietes Innere Medizin, den Premium-Inhalten der internistischen Fachzeitschriften, inklusive einer gedruckten internistischen Zeitschrift Ihrer Wahl.

Jetzt e.Med zum Sonderpreis bestellen!

Sichern Sie sich jetzt Ihr e.Med-Abo und sparen Sie 50 %!

e.Med Onkologie

Kombi-Abonnement

Mit e.Med Onkologie erhalten Sie Zugang zu CME-Fortbildungen des Fachgebietes Onkologie, den Premium-Inhalten der onkologischen Fachzeitschriften, inklusive einer gedruckten onkologischen Zeitschrift Ihrer Wahl. 

Jetzt e.Med zum Sonderpreis bestellen!

Sichern Sie sich jetzt Ihr e.Med-Abo und sparen Sie 50 %!

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2019

Annals of Hematology 12/2019 Zur Ausgabe