Zum Inhalt

Single-port versus multi-port laparoscopic totally Extraperitoneal inguinal hernia repair: a systematic review and Meta-analysis of postoperative outcomes

  • 01.12.2026
  • Original Article
Erschienen in:

Abstract

Background

Single-incision laparoscopic totally extraperitoneal inguinal hernia repair (SIL-TEP) has gained attention for its potential to minimize surgical trauma and improve cosmesis. However, its comparative efficacy and safety versus conventional multi-port laparoscopic totally extraperitoneal repair (MTL-TEP) remain contentious.

Objective

This meta-analysis aimed to systematically evaluate the feasibility and safety of SIL-TEP compared to MTL-TEP.

Methods

A systematic literature search was conducted in databases including PubMed, Embase, and the Cochrane Library from January 2005 to June 2025. Data on postoperative outcomes were extracted and pooled for meta-analysis. Statistical analyses were performed using RevMan 5.4, calculating mean differences (MD) or odds ratios (OR) with 95% confidence intervals (CI).

Results

Analysis of 23 studies (7 RCTs, 16 non-RCTs; 2894 patients) showed SIL-TEP had a longer unilateral operative time (MD = 4.39 min, 95% CI: 0.88–7.89, P = 0.01), though this was not significant in study design subgroup analysis. SIL-TEP offered superior early outcomes, including lower pain scores on postoperative day 7 (MD = -0.57, 95% CI: −1.09 to −0.05, P = 0.03) and higher cosmetic satisfaction (MD = 0.77, 95% CI: 0.27–1.28, P = 0.002). The techniques were comparable in bilateral operative time, overall complications (OR = 0.92, P = 0.48), hospital stay (MD = -0.02, P = 0.50), and recurrence rates (OR = 0.81, P = 0.65).

Conclusion

This meta-analysis suggests that SIL-TEP is a safe and feasible alternative to MTL-TEP. The pooled results indicate potential benefits of SIL-TEP in reducing early postoperative pain and achieving better cosmetic outcomes, although these advantages were not sustained in the RCT subgroup analysis. Critically, both techniques demonstrated comparable safety profiles, with no significant differences in complication rates, hospital stay, and short-to-midterm recurrence risk. SIL-TEP represents a viable surgical option that can be individualized for patients, particularly those who place a high value on minimal scarring.
Titel
Single-port versus multi-port laparoscopic totally Extraperitoneal inguinal hernia repair: a systematic review and Meta-analysis of postoperative outcomes
Verfasst von
Liyu Chen
Zhenhua Jin
Jingyu Zhang
Zhen Zong
Publikationsdatum
01.12.2026
Verlag
Springer Paris
Erschienen in
Hernia / Ausgabe 1/2026
Print ISSN: 1265-4906
Elektronische ISSN: 1248-9204
DOI
https://doi.org/10.1007/s10029-025-03567-6
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Gynäkoonkologische Chirurgie: Weniger radikal, genauso sicher?

Minimalinvasive und robotische Verfahren prägen die moderne gynäkoonkologische Chirurgie. Leitlinien und Studien zeigen klare Trends zur Deeskalation. Doch wann ist sie sicher – und wann nicht?

Ergonomie im OP eklatant vernachlässigt!

Das Thema Ergonomie am Arbeitsplatz wird in chirurgischen Abteilungen viel zu oft stiefmütterlich behandelt. Die Konsequenzen macht die ERGO-Studie deutlich: Fehlhaltungen und Schmerzen hängen demnach eng zusammen.

Vor der TAVI erst noch eine PCI?

Relevante Koronarstenosen vor einer Transkatheter-Aortenklappen-Intervention (TAVI) interventionell statt rein medikamentös zu behandeln, bietet Registerdaten zufolge einen überschaubaren klinischen Nutzen zum Preis eines erhöhten Blutungsrisikos.

Ältere OP-Patienten profitieren von speziellen Versorgungspfaden

Ob älteren Menschen mit geplanter Operation im Krankenhaus ein geriatrischer Versorgungspfad offensteht oder nicht, hat Konsequenzen für die Dauer des stationären Aufenthalts.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Laparoskopischer Eingriff/© RFBSIP / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodellen), Abdominelle laparoskopische Operation/© Игорь Гончаров / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodellen), OP-Vorbereitung einer Seniorin/© sturti / Getty Images / iStock (Symbolbild mit Fotomodellen)