Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 9/2019

19.06.2019 | SAGES Colectomy Course

Something for everyone: the benefits of longitudinal mentorship with the application of the acquisition of data for outcomes and procedure transfer (ADOPT) program to a SAGES hands-on colectomy course

verfasst von: Jonathan Dort, Amber Trickey, Erin Schwarz, John Paige

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 9/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Continued professional development of surgeons remains a challenging and unstandardized enterprise. The Continuing Education Committee of SAGES created the Acquisition of Data for Outcomes and Procedure Adoption (ADOPT) program, incorporating a standardized training approach into hands-on courses with a year-long longitudinal mentorship experience. To evaluate the program’s transferability to other procedures following its successful application to a SAGES hernia course, the ADOPT method was applied to the SAGES 2017 laparoscopic colectomy course. Participant data included demographics, training and experience, as well as pre-and post-course self-reported colectomy case volumes and procedure confidence. Confidence levels were for techniques taught in the course using a 5-point scale: 1 = not confident at all to 5 = completely confident. Participants reported confidence in the following skills for laparoscopic right and left colectomy: (1) formulating an operative plan, (2) identifying proper anatomical planes and isolating anatomic structures, and (3) competently conducting the technical steps of the procedure. A total of 18 surgeons enrolled in the SAGES 2017 Colon Program, 10 of whom completed the 6-month post-course questionnaire (56%). Participants reported significantly higher confidence in all skills at 6 months compared to pre-course (p ≤ 0.015). Most participants (60%) reported an increase in the number of procedures performed. The lowest pre-course case volume group (≤ 5 annual cases, n = 5 6-month survey responders) demonstrated a trend for increased procedure volume post-course (5.6 vs. 2, p = 0.057). The overwhelming majority of survey respondents (90%) felt either “confident” or “extremely confident” performing the procedures learned (range 80–100% across tasks). Participants found the program to be an advantageous method of becoming competent and confident in performing these procedures. The application of the ADOPT program to the laparoscopic colectomy course was successful in increasing surgeon confidence and demonstrated a trend in improving surgeon procedure counts in the novice participant group.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Dort J, Trickey A, Paige J, Schwarz E, Dunkin B (2017) Hands-On 2.0: Improving transfer of training via the Society of American Gastrointestinal and Endoscopic Surgeons (SAGES) acquisition of data for outcomes and procedure transfer (ADOPT) program. Surg Endosc. 31(8):3326–3332 (Epub 2016 Dec 30) CrossRefPubMed Dort J, Trickey A, Paige J, Schwarz E, Dunkin B (2017) Hands-On 2.0: Improving transfer of training via the Society of American Gastrointestinal and Endoscopic Surgeons (SAGES) acquisition of data for outcomes and procedure transfer (ADOPT) program. Surg Endosc. 31(8):3326–3332 (Epub 2016 Dec 30) CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Dort J, Trickey A, Paige J, Schwarz E, Dunkin B (2018) All in: expansion of the acquisition of data for outcomes and procedure transfer (ADOPT) program to an entire SAGES annual meeting hands-on hernia course. Surg Endosc 32(11):4491–4497 (Epub 2018 May 1) CrossRefPubMed Dort J, Trickey A, Paige J, Schwarz E, Dunkin B (2018) All in: expansion of the acquisition of data for outcomes and procedure transfer (ADOPT) program to an entire SAGES annual meeting hands-on hernia course. Surg Endosc 32(11):4491–4497 (Epub 2018 May 1) CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Wyles SM, Schwarz E, Dort J, Tariq N, Cecil T, Coleman MG, Paige J, Dunkin BJ (2017) SAGE(S) advice: application of a standardized train the trainer model for faculty involved in a Society of American Gastrointestinal and Endoscopic Surgeons (SAGES) hands-on course. Surg Endosc. 31(5):2017–2022. https://doi.org/10.1007/s00464-017-5463-7 (Epub 2017 Mar 13) CrossRefPubMed Wyles SM, Schwarz E, Dort J, Tariq N, Cecil T, Coleman MG, Paige J, Dunkin BJ (2017) SAGE(S) advice: application of a standardized train the trainer model for faculty involved in a Society of American Gastrointestinal and Endoscopic Surgeons (SAGES) hands-on course. Surg Endosc. 31(5):2017–2022. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00464-017-5463-7 (Epub 2017 Mar 13) CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Evaluating Kirkpatrick DI, Programs Training (1998) The four levels, 2nd edn. Berrett-Koehler, San Francisco Evaluating Kirkpatrick DI, Programs Training (1998) The four levels, 2nd edn. Berrett-Koehler, San Francisco
6.
Zurück zum Zitat Miles MB, Huberman AM (1994) An expanded sourcebook qualitative data analysis, 2nd edn. SAGE Publications Inc, Thousand Oaks Miles MB, Huberman AM (1994) An expanded sourcebook qualitative data analysis, 2nd edn. SAGE Publications Inc, Thousand Oaks
Metadaten
Titel
Something for everyone: the benefits of longitudinal mentorship with the application of the acquisition of data for outcomes and procedure transfer (ADOPT) program to a SAGES hands-on colectomy course
verfasst von
Jonathan Dort
Amber Trickey
Erin Schwarz
John Paige
Publikationsdatum
19.06.2019
Verlag
Springer US
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 9/2019
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-019-06900-0

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2019

Surgical Endoscopy 9/2019 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.