Skip to main content
Erschienen in: Der Nervenarzt 6/2016

20.05.2016 | Pflege | Leitthema

Spezialisierte neurologische neurochirurgische Intensivmedizin

verfasst von: Dr. J. B. Kuramatsu, H. B. Huttner, Prof. Dr., S. Schwab, Prof. Dr. Dr.

Erschienen in: Der Nervenarzt | Ausgabe 6/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Zusammenfassung

In Deutschland ist die spezialisierte neurologische neurochirurgische Intensivmedizin (NIM) eine der fünf großen Säulen innerhalb der Deutschen Interdisziplinären Vereinigung für Intensiv- und Notfallmedizin (DIVI) und stellt die am schnellsten wachsende Sparte dar. Qualitativ hochwertige Studien auf dem Boden einer belastbaren Evidenzlage betonen zudem den technischen Fortschritt, die zeitrelevante Optimierung der therapeutischen Abläufe und die interdisziplinäre Behandlung der kritisch kranken Patienten. Im Zuge dieser Entwicklungen werden immer wieder Fragen aufgeworfen: ob eine NIM eigenständig oder besser multidisziplinär eingebettet sein sollte, ob Behandlungsunterschiede und ein möglicher Einfluss der NIM auf das klinische Ergebnis bestehen und ob in der heutigen Zeit eine NIM-Station kosteneffektiv geführt werden kann. Das häufigste Krankheitsbild auf diesen Stationen stellt der Schlaganfall dar, welcher nicht nur eine der häufigsten Todesursachen in Deutschland ist, sondern auch zu einer immensen sozioökonomischen Last aufgrund der hohen Anzahl an langzeitpflegebedürftigen Patienten führt. Im Mittelpunkt der neurointensivmedizinischen Behandlung stehen die Überwachung der strukturellen und funktionellen Integrität des Zentralnervensystems und die Vermeidung sekundärer Hirnschäden. Allerdings sind hier der klinischen Beurteilbarkeit dieser schwer betroffenen, analgosedierten und beatmeten Patienten Grenzen gesetzt, sodass ein Schwerpunkt auf dem Monitoring und dem frühzeitigen Erkennen relevanter sekundärer Schädigungsmechanismen liegt. Notwendig ist nicht nur die ärztliche Expertise im Rahmen einer multimodalen Behandlungsstrategie, sondern ebenso eine intensive Zusammenarbeit eines spezifisch geschulten Teams aus Pflegekräften, technischen Assistenten und medizinischen Therapeuten. Die vorliegende Übersichtsarbeit widmet sich im Wesentlichen den genannten Fragen und versucht, diese anhand der aktuellen Datenlage zu beantworten.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bardach NS, Olson SJ, Elkins JS et al (2004) Regionalization of treatment for subarachnoid hemorrhage: a cost-utility analysis. Circulation 109:2207–2212CrossRefPubMed Bardach NS, Olson SJ, Elkins JS et al (2004) Regionalization of treatment for subarachnoid hemorrhage: a cost-utility analysis. Circulation 109:2207–2212CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Boudreau DM, Guzauskas GF, Chen E et al (2014) Cost-effectiveness of recombinant tissue-type plasminogen activator within 3 hours of acute ischemic stroke: current evidence. Stroke 45:3032–3039CrossRefPubMed Boudreau DM, Guzauskas GF, Chen E et al (2014) Cost-effectiveness of recombinant tissue-type plasminogen activator within 3 hours of acute ischemic stroke: current evidence. Stroke 45:3032–3039CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Budohoski KP, Czosnyka M, Kirkpatrick PJ et al (2013) Clinical relevance of cerebral autoregulation following subarachnoid haemorrhage. Nat Rev Neurol 9:152–163CrossRefPubMed Budohoski KP, Czosnyka M, Kirkpatrick PJ et al (2013) Clinical relevance of cerebral autoregulation following subarachnoid haemorrhage. Nat Rev Neurol 9:152–163CrossRefPubMed
4.
5.
Zurück zum Zitat Damian MS, Ben-Shlomo Y, Howard R et al (2013) The effect of secular trends and specialist neurocritical care on mortality for patients with intracerebral haemorrhage, myasthenia gravis and Guillain-Barre syndrome admitted to critical care : an analysis of the Intensive Care National Audit & Research Centre (ICNARC) national United Kingdom database. Intensive Care Med 39:1405–1412CrossRefPubMed Damian MS, Ben-Shlomo Y, Howard R et al (2013) The effect of secular trends and specialist neurocritical care on mortality for patients with intracerebral haemorrhage, myasthenia gravis and Guillain-Barre syndrome admitted to critical care : an analysis of the Intensive Care National Audit & Research Centre (ICNARC) national United Kingdom database. Intensive Care Med 39:1405–1412CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Dey M, Stadnik A, Riad F et al (2015) Bleeding and infection with external ventricular drainage: a systematic review in comparison with adjudicated adverse events in the ongoing clot lysis evaluating accelerated resolution of intraventricular hemorrhage phase III (CLEAR-III IHV) trial. Neurosurgery 76:291–300 (discussion 301)CrossRefPubMedPubMedCentral Dey M, Stadnik A, Riad F et al (2015) Bleeding and infection with external ventricular drainage: a systematic review in comparison with adjudicated adverse events in the ongoing clot lysis evaluating accelerated resolution of intraventricular hemorrhage phase III (CLEAR-III IHV) trial. Neurosurgery 76:291–300 (discussion 301)CrossRefPubMedPubMedCentral
7.
Zurück zum Zitat Diringer MN, Edwards DF (2001) Admission to a neurologic/neurosurgical intensive care unit is associated with reduced mortality rate after intracerebral hemorrhage. Crit Care Med 29:635–640CrossRefPubMed Diringer MN, Edwards DF (2001) Admission to a neurologic/neurosurgical intensive care unit is associated with reduced mortality rate after intracerebral hemorrhage. Crit Care Med 29:635–640CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Du B, Kahn JM (2015) Should cost considerations be included in medical decisions? No. Intensive Care Med 41:1841–1843CrossRefPubMed Du B, Kahn JM (2015) Should cost considerations be included in medical decisions? No. Intensive Care Med 41:1841–1843CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat English SW, Turgeon AF, Owen E et al (2013) Protocol management of severe traumatic brain injury in intensive care units: a systematic review. Neurocrit Care 18:131–142CrossRefPubMed English SW, Turgeon AF, Owen E et al (2013) Protocol management of severe traumatic brain injury in intensive care units: a systematic review. Neurocrit Care 18:131–142CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Gooch RA, Kahn JM (2014) ICU bed supply, utilization, and health care spending: an example of demand elasticity. JAMA 311:567–568CrossRefPubMed Gooch RA, Kahn JM (2014) ICU bed supply, utilization, and health care spending: an example of demand elasticity. JAMA 311:567–568CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Hacke W, Schwab S, Horn M et al (1996) ‘Malignant’ middle cerebral artery territory infarction: clinical course and prognostic signs. Arch Neurol 53:309–315CrossRefPubMed Hacke W, Schwab S, Horn M et al (1996) ‘Malignant’ middle cerebral artery territory infarction: clinical course and prognostic signs. Arch Neurol 53:309–315CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Hemphill JC, Andrews P, De Georgia M (2011) Multimodal monitoring and neurocritical care bioinformatics. Nat Rev Neurol 7:451–460CrossRefPubMed Hemphill JC, Andrews P, De Georgia M (2011) Multimodal monitoring and neurocritical care bioinformatics. Nat Rev Neurol 7:451–460CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Juttler E, Unterberg A, Woitzik J et al (2014) Hemicraniectomy in older patients with extensive middle-cerebral-artery stroke. N Engl J Med 370:1091–1100CrossRefPubMed Juttler E, Unterberg A, Woitzik J et al (2014) Hemicraniectomy in older patients with extensive middle-cerebral-artery stroke. N Engl J Med 370:1091–1100CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Khan NR, Tsivgoulis G, Lee SL et al (2014) Fibrinolysis for intraventricular hemorrhage: an updated meta-analysis and systematic review of the literature. Stroke 45:2662–2669CrossRefPubMed Khan NR, Tsivgoulis G, Lee SL et al (2014) Fibrinolysis for intraventricular hemorrhage: an updated meta-analysis and systematic review of the literature. Stroke 45:2662–2669CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Kowoll CM, Dohmen C, Kahmann J et al (2014) Standards of scoring, monitoring, and parameter targeting in German neurocritical care units: a national survey. Neurocrit Care 20:176–186CrossRefPubMed Kowoll CM, Dohmen C, Kahmann J et al (2014) Standards of scoring, monitoring, and parameter targeting in German neurocritical care units: a national survey. Neurocrit Care 20:176–186CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Kramer AH, Zygun DA (2014) Neurocritical care: why does it make a difference? Curr Opin Crit Care 20:174–181CrossRefPubMed Kramer AH, Zygun DA (2014) Neurocritical care: why does it make a difference? Curr Opin Crit Care 20:174–181CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Kurtz P, Fitts V, Sumer Z et al (2011) How does care differ for neurological patients admitted to a neurocritical care unit versus a general ICU? Neurocrit Care 15:477–480CrossRefPubMed Kurtz P, Fitts V, Sumer Z et al (2011) How does care differ for neurological patients admitted to a neurocritical care unit versus a general ICU? Neurocrit Care 15:477–480CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Le Roux P (2014) Intracranial pressure after the BEST TRIP trial: a call for more monitoring. Curr Opin Crit Care 20:141–147CrossRefPubMed Le Roux P (2014) Intracranial pressure after the BEST TRIP trial: a call for more monitoring. Curr Opin Crit Care 20:141–147CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Le Roux P, Menon DK, Citerio G et al (2014) Consensus summary statement of the international multidisciplinary consensus conference on multimodality monitoring in neurocritical care: a statement for healthcare professionals from the Neurocritical Care Society and the European Society of Intensive Care Medicine. Intensive Care Med 40:1189–1209CrossRefPubMed Le Roux P, Menon DK, Citerio G et al (2014) Consensus summary statement of the international multidisciplinary consensus conference on multimodality monitoring in neurocritical care: a statement for healthcare professionals from the Neurocritical Care Society and the European Society of Intensive Care Medicine. Intensive Care Med 40:1189–1209CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Li Y, Zhang H, Wang X et al (2013) Neuroendoscopic surgery versus external ventricular drainage alone or with intraventricular fibrinolysis for intraventricular hemorrhage secondary to spontaneous supratentorial hemorrhage: a systematic review and meta-analysis. PLoS ONE 8:e80599CrossRefPubMedPubMedCentral Li Y, Zhang H, Wang X et al (2013) Neuroendoscopic surgery versus external ventricular drainage alone or with intraventricular fibrinolysis for intraventricular hemorrhage secondary to spontaneous supratentorial hemorrhage: a systematic review and meta-analysis. PLoS ONE 8:e80599CrossRefPubMedPubMedCentral
21.
Zurück zum Zitat Macdonald RL (2014) Delayed neurological deterioration after subarachnoid haemorrhage. Nat Rev Neurol 10:44–58CrossRefPubMed Macdonald RL (2014) Delayed neurological deterioration after subarachnoid haemorrhage. Nat Rev Neurol 10:44–58CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Pandey AS, Gemmete JJ, Wilson TJ et al (2015) High subarachnoid hemorrhage patient volume associated with lower mortality and better outcomes. Neurosurgery 77:462–470 (discussion 470)CrossRefPubMed Pandey AS, Gemmete JJ, Wilson TJ et al (2015) High subarachnoid hemorrhage patient volume associated with lower mortality and better outcomes. Neurosurgery 77:462–470 (discussion 470)CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Pineda JA, Leonard JR, Mazotas IG et al (2013) Effect of implementation of a paediatric neurocritical care programme on outcomes after severe traumatic brain injury: a retrospective cohort study. Lancet Neurol 12:45–52CrossRefPubMed Pineda JA, Leonard JR, Mazotas IG et al (2013) Effect of implementation of a paediatric neurocritical care programme on outcomes after severe traumatic brain injury: a retrospective cohort study. Lancet Neurol 12:45–52CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Rincon F, Mayer SA (2007) Neurocritical care: a distinct discipline? Curr Opin Crit Care 13:115–121CrossRefPubMed Rincon F, Mayer SA (2007) Neurocritical care: a distinct discipline? Curr Opin Crit Care 13:115–121CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Staykov D, Huttner HB, Struffert T et al (2009) Intraventricular fibrinolysis and lumbar drainage for ventricular hemorrhage. Stroke 40:3275–3280CrossRefPubMed Staykov D, Huttner HB, Struffert T et al (2009) Intraventricular fibrinolysis and lumbar drainage for ventricular hemorrhage. Stroke 40:3275–3280CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Svendsen ML, Ehlers LH, Ingeman A et al (2012) Higher stroke unit volume associated with improved quality of early stroke care and reduced length of stay. Stroke 43:3041–3045CrossRefPubMed Svendsen ML, Ehlers LH, Ingeman A et al (2012) Higher stroke unit volume associated with improved quality of early stroke care and reduced length of stay. Stroke 43:3041–3045CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Torbey MT, Bosel J, Rhoney DH et al (2015) Evidence-based guidelines for the management of large hemispheric infarction: a statement for health care professionals from the Neurocritical Care Society and the German Society for neuro-intensive care and emergency medicine. Neurocrit Care 22:146–164CrossRefPubMed Torbey MT, Bosel J, Rhoney DH et al (2015) Evidence-based guidelines for the management of large hemispheric infarction: a statement for health care professionals from the Neurocritical Care Society and the German Society for neuro-intensive care and emergency medicine. Neurocrit Care 22:146–164CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Tung CE, Win SS, Lansberg MG (2011) Cost-effectiveness of tissue-type plasminogen activator in the 3‑ to 4.5-hour time window for acute ischemic stroke. Stroke 42:2257–2262CrossRefPubMedPubMedCentral Tung CE, Win SS, Lansberg MG (2011) Cost-effectiveness of tissue-type plasminogen activator in the 3‑ to 4.5-hour time window for acute ischemic stroke. Stroke 42:2257–2262CrossRefPubMedPubMedCentral
30.
Zurück zum Zitat Vahedi K, Hofmeijer J, Juettler E et al (2007) Early decompressive surgery in malignant infarction of the middle cerebral artery: a pooled analysis of three randomised controlled trials. Lancet Neurol 6:215–222CrossRefPubMed Vahedi K, Hofmeijer J, Juettler E et al (2007) Early decompressive surgery in malignant infarction of the middle cerebral artery: a pooled analysis of three randomised controlled trials. Lancet Neurol 6:215–222CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Spezialisierte neurologische neurochirurgische Intensivmedizin
verfasst von
Dr. J. B. Kuramatsu
H. B. Huttner, Prof. Dr.
S. Schwab, Prof. Dr. Dr.
Publikationsdatum
20.05.2016
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Der Nervenarzt / Ausgabe 6/2016
Print ISSN: 0028-2804
Elektronische ISSN: 1433-0407
DOI
https://doi.org/10.1007/s00115-016-0129-6

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2016

Der Nervenarzt 6/2016 Zur Ausgabe

Mitteilungen der DSG

Mitteilungen der DSG 6/2016

Neu in den Fachgebieten Neurologie und Psychiatrie