Skip to main content
Erschienen in:

08.02.2024 | Original Article

Spontaneous hemodynamic improvement after balloon pulmonary angioplasty in patients with chronic thromboembolic pulmonary hypertension is observed within a short term after balloon pulmonary angioplasty

verfasst von: Shinya Fujii, Shinya Nagayoshi, Takuya Matsumoto, Takashi Miyamoto, Kazuo Ogawa, Michihiro Yoshimura

Erschienen in: Cardiovascular Intervention and Therapeutics | Ausgabe 3/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Natural hemodynamic changes after balloon pulmonary artery angioplasty (BPA) in a unified state without oxygen administration in patients with chronic thromboembolic pulmonary hypertension (CTEPH) remains undetermined. This study aimed to clarify the delayed changes in the hemodynamics after BPA in patients with CTEPH. We analyzed 73 consecutive patients with CTEPH who underwent BPA between July 2014 and December 2022. We extracted and evaluated hemodynamic data of the right heart catheter without oxygen administration immediately before and after the first BPA; and immediately before the second BPA, as the “post-delayed changes” after BPA. BPA significantly improved the mean pulmonary artery pressure (mPAP, mmHg) and pulmonary vascular resistance (PVR, dyn-s/cm5) from 36 (32–43) mmHg and 449 (312–627) dyn-s/cm5 before the first BPA to 28 (23–32) mmHg and 275 (217–366) dyn-s/cm5 immediately after BPA, and further significantly improved the values to 23 (20–28) mmHg and 225 (175–301) dyn-s/cm5 post-delayed changes after BPA, respectively. Improvement observed on account of delayed changes was observed both with and without pulmonary hypertension drugs. The delayed changes were observed during a period of 5–180 days, which did not correlate with the changes in mPAP and PVR. Hemodynamic improvement owing to BPA was observed immediately after BPA; however, further improvement was observed as a result of delayed changes. mPAP improved by 3.4 ± 5.2 mmHg and PVR by 53 (10–99) dyn-s/cm5 as delayed improvement. mPAP and PVR showed delayed improved by approximately 10% of their values before BPA.

Graphical abstract

Literatur
10.
Zurück zum Zitat Lloji A, Hooda U, Sreenivasan J, Malekan R, Aronow WS, Lanier GM. Balloon pulmonary angioplasty for chronic thromboembolic pulmonary hypertension. Am J Cardiovasc Dis. 2021;11:330–47.PubMedPubMedCentral Lloji A, Hooda U, Sreenivasan J, Malekan R, Aronow WS, Lanier GM. Balloon pulmonary angioplasty for chronic thromboembolic pulmonary hypertension. Am J Cardiovasc Dis. 2021;11:330–47.PubMedPubMedCentral
14.
15.
Zurück zum Zitat Aoki T, Sugimura K, Tatebe S, Miura M, Yamamoto S, Yaoita N, et al. Comprehensive evaluation of the effectiveness and safety of balloon pulmonary angioplasty for inoperable chronic thrombo-embolic pulmonary hypertension: long-term effects and procedure-related complications. Eur Heart J. 2017;38:3152–9. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehx530.CrossRefPubMed Aoki T, Sugimura K, Tatebe S, Miura M, Yamamoto S, Yaoita N, et al. Comprehensive evaluation of the effectiveness and safety of balloon pulmonary angioplasty for inoperable chronic thrombo-embolic pulmonary hypertension: long-term effects and procedure-related complications. Eur Heart J. 2017;38:3152–9. https://​doi.​org/​10.​1093/​eurheartj/​ehx530.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Spontaneous hemodynamic improvement after balloon pulmonary angioplasty in patients with chronic thromboembolic pulmonary hypertension is observed within a short term after balloon pulmonary angioplasty
verfasst von
Shinya Fujii
Shinya Nagayoshi
Takuya Matsumoto
Takashi Miyamoto
Kazuo Ogawa
Michihiro Yoshimura
Publikationsdatum
08.02.2024
Verlag
Springer Nature Singapore
Erschienen in
Cardiovascular Intervention and Therapeutics / Ausgabe 3/2024
Print ISSN: 1868-4300
Elektronische ISSN: 1868-4297
DOI
https://doi.org/10.1007/s12928-024-00987-6

Kompaktes Leitlinien-Wissen Innere Medizin (Link öffnet in neuem Fenster)

Mit medbee Pocketcards schnell und sicher entscheiden.
Leitlinien-Wissen kostenlos und immer griffbereit auf ihrem Desktop, Handy oder Tablet.

Neu im Fachgebiet Kardiologie

Vorhofflimmern: Antikoagulation vor Schlaganfall von Vorteil

Erleiden Menschen mit Vorhofflimmern einen ischämischen Schlaganfall, ist dieser weniger schwer, auch sind Infarktgröße und Blutungsrisiko geringer, wenn sie zuvor orale Antikoagulanzien erhalten haben. Die Art der Antikoagulation spielt dabei keine Rolle.

Mehr Cholesterin im Essen = höheres Herzinfarktrisiko

Je mehr Cholesterin man täglich über die Nahrung zu sich nimmt, desto höher ist offenbar das Herzinfarktrisiko – das legt eine Studie mit US-Veteranen zumindest für Männer nahe.

Antikoagulation bei Vorhofflimmern: Sind DOAK noch zu toppen?

Gegen Thromboembolien so wirksam wie ein DOAK, bei zugleich geringerem Blutungsrisiko – werden Faktor-XI-Hemmer als neue Antikoagulanzien dieser Erwartung gerecht? Eine aktuell publizierte Vergleichsstudie gibt darüber Aufschluss.

"Stammzell-Pflaster" gegen geschwächte Herzen: Hoffnung oder Hype?

Eine Nature-Publikation zur Behandlung der Herzinsuffizienz mit von Stammzellen abgeleiteten Herzzellen sorgt in Publikumsmedien für Wirbel. Deren Erkenntnisse sind in der Tat spektakulär – und gleichzeitig vorläufig und ernüchternd. 

EKG Essentials: EKG befunden mit System (Link öffnet in neuem Fenster)

In diesem CME-Kurs können Sie Ihr Wissen zur EKG-Befundung anhand von zwölf Video-Tutorials auffrischen und 10 CME-Punkte sammeln.
Praxisnah, relevant und mit vielen Tipps & Tricks vom Profi.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.