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International Journal of Colorectal Disease

Ausgabe 12/2018

Inhalt (20 Artikel)

Review

A systematic literature review on solitary rectal ulcer syndrome: is there a therapeutic consensus in 2018?

Claire Gouriou, Marion Chambaz, Alain Ropert, Guillaume Bouguen, Véronique Desfourneaux, Laurent Siproudhis, Charlène Brochard

Original Article

Frailty in surgical patients

Simon J. G. Richards, Frank A. Frizelle, John A. Geddes, Tim W. Eglinton, Mark B. Hampton

Original Article

Readmissions after colorectal surgery: not all are equal

Laura Z. Hyde, Ahmed M. Al-Mazrou, Ben A. Kuritzkes, Kunal Suradkar, Neda Valizadeh, Ravi P. Kiran

Original Article

Role of metformin in oxaliplatin-induced peripheral neuropathy in patients with stage III colorectal cancer: randomized, controlled study

Basma Mahrous El-fatatry, Osama Mohamed Ibrahim, Fatma Zakaria Hussien, Tarek Mohamed Mostafa

Original Article

Effect of preoperative chemotherapy on distal spread of low rectal cancer located close to the anus

Akihiro Kondo, Yuichiro Tsukada, Motohiro Kojima, Yuji Nishizawa, Takeshi Sasaki, Yasuyuki Suzuki, Masaaki Ito

Original Article

Endoscopic submucosal resection with an endoscopic variceal ligation device for the treatment of rectal neuroendocrine tumors

Masahide Ebi, Shoko Nakagawa, Yoshiharu Yamaguchi, Yasuhiro Tamura, Shinya Izawa, Yasutaka Hijikata, Takaya Shimura, Yasushi Funaki, Naotaka Ogasawara, Makoto Sasaki, Takashi Joh, Kunio Kasugai

Original Article

Impact of sphincter lesions and delayed sphincter repair on sacral neuromodulation treatment outcomes for faecal incontinence: results from a Finnish national cohort study

Jaan Kirss Jr, Tarja Pinta, Tero Rautio, Pirita Varpe, Matti Kairaluoma, Marja Hyöty, Saija Hurme, Camilla Böckelman, Valtteri Kairaluoma, Sinikka Salmenkylä, Mikael Victorzon

Original Article

Surgical teaching does not increase the risk of intraoperative adverse events

Basile Pache, Fabian Grass, Nicolas Fournier, Martin Hübner, Nicolas Demartines, Dieter Hahnloser

Original Article

Impact of omentoplasty on anastomotic leak and septic complications after low pelvic anastomosis: a study from the NSQIP database

Volkan Ozben, Gokhan Ozuner, Ozgen Isik, Emre Gorgun, Luca Stocchi, Xiaobo Liu

Original Article

Short- and long-term outcomes of robotic-assisted laparoscopic surgery for rectal cancer: results of a single high-volume center in Japan

Tomohiro Yamaguchi, Yusuke Kinugasa, Akio Shiomi, Hiroyasu Kagawa, Yushi Yamakawa, Akinobu Furuatni, Shoichi Manabe, Yusuke Yamaoka, Hitoshi Hino

Original Article

The type of stoma matters—morbidity in patients with obstructing colorectal cancer

Adiela Correa-Marinez, Jacob Grenabo, David Bock, Anette Wedin, Eva Angenete

Original Article

The role of mechanical bowel preparation and oral antibiotics for left-sided laparoscopic and open elective restorative colorectal surgery with and without faecal diversion

James Wei Tatt Toh, Kevin Phan, Grahame Ctercteko, Nimalan Pathma-Nathan, Toufic El-Khoury, Arthur Richardson, Gary Morgan, Reuben Tang, Mingjuan Zeng, Susan Donovan, Daniel Chu, Gregory Kennedy, Kerry Hitos

Short Communication

Clinical and psychological correlates of soiling in adult patients with functional gastrointestinal disorders

Michel Bouchoucha, Ghislain Devroede, Pierre Rompteaux, Bakhtiar Bejou, Jean-Marc Sabate, Robert Benamouzig

Short Communication

Three-dimensional versus two-dimensional laparoscopic right colectomy: a systematic review and meta-analysis

Nereo Vettoretto, Luisa Reggiani, Roberto Cirocchi, Brandon Michael Henry, Piero Covarelli, Vito D’Andrea, Georgi Popivanov, Justus Randolph

Short Communication

Robot-guided neuromapping during nerve-sparing taTME for low rectal cancer

Jonas F. Schiemer, Lennart Zimniak, Peter Grimminger, Hauke Lang, Werner Kneist

Case Report

Starry-sky bowels

Fu-Ming Chang, Der-Cherng Tarng, Chih-Yu Yang

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.