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Journal of Gastrointestinal Surgery

Ausgabe 1/2004

Inhalt (17 Artikel)

Review Article

Barrett’s esophagus

Jeffrey H. Peters, Jeffrey A. Hagen, Steven R. DeMeester

2003 SSAT Annual Meeting

Minimally invasive surgery for achalasia: A 10-year experience

Constantine T. Frantzides, Ronald E. Moore, Mark A. Carlson, Atul K. Madan, John G. Zografakis, Ali Keshavarzian, Claire Smith

Esophageal achalasia: Is the herpes simplex virus really innocent?

Ignazio Castagliuolo, Paola Brun, Mario Costantini, Christian Rizzetto, Giorgio Palù, Michela Costantino, Nicola Baldan, Giovanni Zaninotto

Disparity between symptomatic and physiologic outcomes following esophageal lengthening procedures for antireflux surgery

Edward Lin, Vickie Swafford, Rajagopal Chadalavada, Bruce J. Ramshaw, C. Daniel Smith

Insulin-like growth factor-2 activation of intestinal glutamine transport is mediated by mitogen-activated protein kinases

QingHe Meng, Mark J. Epler, ChengMao Lin, Anne M. Karinch, Thomas C. Vary, Ming Pan

Serum fat-soluble vitamin deficiency and abnormal calcium metabolism after malabsorptive bariatric surgery

Guy H. Slater, Christine J. Ren, Niccole Siegel, Trudy Williams, Di Barr, Barrie Wolfe, Kevin Dolan, George A. Fielding

Predicting the node-negative mesorectum after preoperative chemoradiation for locally advanced rectal carcinoma

Isabelle Bedrosian, Miguel A. Rodriguez-Bigas, Barry Feig, Kelly K. Hunt, Lee Ellis, Steven A. Curley, Jean Nicolas Vauthey, Marc Delclos, Christopher Crane, Nora Janjan, John M. Skibber

Electromyographic biofeedback can improve subjective and objective measures of fecal incontinence in the short term

Peter Beddy, Paul Neary, Emmanuel I. Eguare, Ruth McCollum, James Crosbie, Kevin C. Conlon, Frank B. V. Keane

Dynamic magnetic resonance imaging of the pelvic floor in patients with idiopathic combined fecal and urinary incontinence

Emmanuel I. Eguare, Paul Neary, James Crosbie, Sean M. Johnston, Peter Beddy, Bernadette McGovern, William C. Torreggiani, Kevin C. Conlon, Frank B. V. Keane

Surgical treatment of gallbladder cancer

C. Burcin Taner, David M. Nagorney, John H. Donohue

Fluorodeoxyglucose PET imaging in the evaluation of gallbladder carcinoma and cholangiocarcinoma

Christopher D. Anderson, Michael H. Rice, C. Wright Pinson, William C. Chapman, Ravi S. Chari, Dominique Delbeke

Specific gene expression and therapy for pancreatic cancer using the cytosine deaminase gene directed by the rat insulin promoter

Xiao-Ping Wang, Kazuyuki Yazawa, Jie Yang, Deborah Kohn, William E. Fisher, F. Charles Brunicardi

Clinical application of porcine small intestinal submucosa in the management of infected or potentially contaminated abdominal defects

Tomio Ueno, Lisa Clark Pickett, Sebastian G. de la Fuente, D. Curtis Lawson, Theodore N. Pappas

Octreotide improves reperfusion-induced oxidative injury in acute abdominal hypertension in rats

Ayhan Kaçmaz, Ali Polat, Yilmaz User, Metin Tilki, Sirri Özkan, Göksel Şener

Laparoscopic splenectomy reverses thrombocytopenia in patients with hepatitis C cirrhosis and portal hypertension

Kent W. Kercher, Alfredo M. Carbonell, B. Todd Heniford, Brent D. Matthews, Dawn M. Cunningham, Robert W. Reindollar

2002 SSAT Annual Meeting

Bovine pericardium buttress limits recanalization of the uncut roux-en-Y in a porcine model

John M. Morton, Tananchai A Lucktong, Scott Trasti, Timothy M. Farrell

Laparoscopic nissen fundoplication for treating reflux in lung transplant recipients

Elizabeth K. O’Halloran, James D. Reynolds, Christine L. Lau, Roberto J. Manson, R. Duane Davis, Scott M. Palmer, Theodore N. Pappas, Erik M. Clary, W. Steve Eubanks

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.