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Langenbeck's Archives of Surgery

Ausgabe 2/2012

Inhalt (20 Artikel)

Editorial

Positional statement of the European Society of Endocrine Surgeons (ESES) on malignant adrenal tumors

Jean-François Henry, Jean-Louis Peix, Jean-Louis Kraimps

Review Article

The indeterminate adrenal mass

Barney Harrison

Review Article

Malignant pheochromocytomas and paragangliomas: a diagnostic challenge

Oliver Gimm, Catherine DeMicco, Aurel Perren, Francesco Giammarile, Martin K. Walz, Laurent Brunaud

Review Article

Surgical management of adrenal metastases

Juan J. Sancho, Frédéric Triponez, Xavier Montet, Antonio Sitges-Serra

Systematic Review and Meta-analysis

Adrenocortical carcinoma: which surgical approach?

Bruno Carnaille

Original Article

Adrenocortical carcinoma: effect of hospital volume on patient outcome

Celestino Pio Lombardi, Marco Raffaelli, Marco Boniardi, Giorgio De Toma, Luigi Antonio Marzano, Paolo Miccoli, Francesco Minni, Mario Morino, Maria Rosa Pelizzo, Andrea Pietrabissa, Andrea Renda, Andrea Valeri, Carmela De Crea, Rocco Bellantone

Original Article

Clinical impact of TP53 alterations in adrenocortical carcinomas

Jens Waldmann, Nikolaos Patsalis, Volker Fendrich, Peter Langer, Wolfgang Saeger, Brunhilde Chaloupka, Annette Ramaswamy, Martin Fassnacht, Detlef K. Bartsch, Emily P. Slater

Original Article

Determinants for malignancy in surgically treated adrenal lesions

Lucie Wright, Erik Nordenström, Martin Almquist

Original Article

Outcome of operation in patients with adrenocortical cancer invading the inferior vena cava—a European Society of Endocrine Surgeons (ESES) survey

Radu Mihai, Maurizio Iacobone, Ozer Makay, Pablo Moreno, Andrea Frilling, Jean-Louis Kraimps, Arturo Soriano, Jesús Villar del Moral, Marcin Barczynski, Manuel C. Durán, Gregory P. Sadler, Bruno Niederle, Henning Dralle, Barney Harrison, Bruno Carnaille

Original Article

Minimally invasive cortical-sparing surgery for bilateral pheochromocytomas

Pier Francesco Alesina, Jakob Hinrichs, Beate Meier, Kurt W. Schmid, Hartmut P. H. Neumann, Martin K. Walz

Original Article

Malignant pheochromocytoma: new malignancy criteria

Pierre de Wailly, Luigi Oragano, Francois Radé, Anthony Beaulieu, Vincent Arnault, Pierre Levillain, Jean Louis Kraimps

Original Article

Paraganglioma: not just an extra-adrenal pheochromocytoma

Amanda M. Laird, Paul G. Gauger, Gerard M. Doherty, Barbra S. Miller

Review Article

Mesh biocompatibility: effects of cellular inflammation and tissue remodelling

Karsten Junge, Marcel Binnebösel, Klaus T. von Trotha, Raphael Rosch, Uwe Klinge, Ulf P. Neumann, Petra Lynen Jansen

Review Article

Inguinal hernia repair: current surgical techniques

R. Bittner, J. Schwarz

Original Article

Open tension-free hernioplasty using a novel lightweight self-gripping mesh: medium-term experience from two institutions

Nicolás Pedano, Carlos Pastor, Jorge Arredondo, Ignacio Poveda, Jaime Ruiz, Soledad Montón, María Molina, José Luis Hernández-Lizoain

Original Article

Preoperative short-term parenteral administration of polyunsaturated fatty acids ameliorates intestinal inflammation and postoperative ileus in rodents

Sven Wehner, Katharina Meder, Tim O. Vilz, Birgit Alteheld, Peter Stehle, Thomas Pech, Joerg C. Kalff

Open Access Original Article

Appendectomy and diagnosis-related groups (DRGs): patient classification and hospital reimbursement in 11 European countries

Wilm Quentin, David Scheller-Kreinsen, Alexander Geissler, Reinhard Busse

Open Access How-I-Do-It Article

Appendix stump closure with titanium clips in laparoscopic appendectomy

Alexander Rickert, Roderich Bönninghoff, Stefan Post, Markus Walz, Norbert Runkel, Peter Kienle

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.