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Obesity Surgery

Ausgabe 6/2011

Inhalt (19 Artikel)

Clinical Report

Routine Abdominal Drains after Laparoscopic Sleeve Gastrectomy: A Retrospective Review of 353 Patients

Konstantinos Albanopoulos, Leonidas Alevizos, Dimitrios Linardoutsos, Evangelos Menenakos, Konstantinos Stamou, Konstantinos Vlachos, George Zografos, Emmanuel Leandros

Current Status

Are Laparoscopic Gastric Bypass After Gastroplasty and Primary Laparoscopic Gastric Bypass Similar in Terms of Results?

Guy-Bernard Cadière, Jacques Himpens, Michel Bazi, Benjamin Cadière, Michael Vouche, Elie Capelluto, Giovanni Dapri

Other

Pregnancy After Bariatric Surgery: Implications for Mother and Newborn

Cátia Millene Dell’Agnolo, Maria Dalva de Barros Carvalho, Sandra Marisa Pelloso

Clinical Report

Understanding the Significance, Reasons and Patterns of Abnormal Vital Signs after Gastric Bypass for Morbid Obesity

Omar Bellorin, Abraham Abdemur, Iswanto Sucandy, Samuel Szomstein, Raul J. Rosenthal

Clinical Research

Sweet Eating: A Definition and the Development of the Dutch Sweet Eating Questionnaire

Margot van den Heuvel, Rogier Hörchner, Anneke Wijtsma, Noufissa Bourhim, Dascha Willemsen, Elisabeth M. H. Mathus-Vliegen

Clinical Research

Efficacy of Low-Level Laser Therapy for Body Contouring and Spot Fat Reduction

Mary K. Caruso-Davis, Thomas S. Guillot, Vinod K. Podichetty, Nazar Mashtalir, Nikhil V. Dhurandhar, Olga Dubuisson, Ying Yu, Frank L. Greenway

Clinical Research

Psychiatric Disorders and Participation in Pre- and Postoperative Counselling Groups in Bariatric Surgery Patients

Haldis Ø. Lier, Eva Biringer, Bjarte Stubhaug, Hege R. Eriksen, Tone Tangen

Clinical Report

Impact of Laparoscopic Sleeve Gastrectomy and Laparoscopic Gastric Bypass on HbA1c Blood Level and Pharmacological Treatment of Type 2 Diabetes Mellitus in Severe or Morbidly Obese Patients. Results of a Multicenter Prospective Study at 1 Year

David Nocca, Fabre Guillaume, Patrick Noel, Marie Christine Picot, Rajesh Aggarwal, Moez El Kamel, Roxanne Schaub, Charles de Seguin de Hons, Eric Renard, Jean Michel Fabre

Clinical Research

Copper and Zinc Serum Levels after Derivative Bariatric Surgery: Differences Between Roux-en-Y Gastric Bypass and Biliopancreatic Diversion

José A. Balsa, José I. Botella-Carretero, Jesús M. Gómez-Martín, Roberto Peromingo, Francisco Arrieta, Carmen Santiuste, Isabel Zamarrón, Clotilde Vázquez

Physiology Research

Is Intestinal Gluconeogenesis a Key Factor in the Early Changes in Glucose Homeostasis Following Gastric Bypass?

Mark Thomas Hayes, Jonathan Foo, Vinko Besic, Yulia Tychinskaya, Richard Strawson Stubbs

Animal Research

Adiponectin Downregulates Hyperglycemia and Reduces Pancreatic Islet Apoptosis After Roux-En-Y Gastric Bypass Surgery

Fang Chai, Yong Wang, Yong Zhou, Yuan Liu, Donghua Geng, Jingang Liu

Basic Science Research

Glycosaminoglycans of Abdominal Skin After Massive Weight Loss in Post-bariatric Female Patients

Daniela Francescato Veiga, Rodolpho A. Bussolaro, Elsa Y. Kobayashi, Valquíria P. Medeiros, João R. M. Martins, Elvio B. Garcia, Neil F. Novo, Helena B. Nader, Lydia M. Ferreira

Technical Innovation

Laparoscopic Reinforced Sleeve Gastrectomy: Early Results and Complications

Luigi Angrisani, Pier Paolo Cutolo, Jane N. Buchwald, Tim W. McGlennon, Gabriella Nosso, Francesco Persico, Brunella Capaldo, Silvia Savastano

Short Communication

Objective Assessment of Time Spent Being Sedentary in Bariatric Surgery Candidates

Dale S. Bond, Jessica L. Unick, John M. Jakicic, Sivamainthan Vithiananthan, Dieter Pohl, G. Dean Roye, Beth A. Ryder, Harry C. Sax, Jeannine Giovanni, Rena R. Wing

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.